Wat een bofkonten zijn we hier in Knokke-Heist. Voor de tweede maal op een rij komt Cirque du Soleil afgezakt naar ons 'dorp'. Op slechts 250 meter van mijn deur. Boeiend om te zien hoe ze dit tentendorp in een mum van tijd opbouwen. Deze succestips gelden ook voor jou als ondernemer.
1. Cirque du Soleil denkt groot en heeft een ijzersterke visie
Cirque du Soleil staat garant voor een ijzersterke visie: ze dromen groot. Ook durven ze risico's te nemen. Want zeg nu zelf: Knokke-Heist is geen grootstad om zo'n spektakel neer te zetten. (En ja, ik ben er erg trots op dat het hier doorgaat). Door hun droomvisie creëren ze magie. Niet enkel hun kostuums ook de belichting, muziek zorgen voor een magische, unieke beleving waarbij je mond letterlijk open valt.
> Ondernemerstip: Herinner jezelf aan je grote ondernemersdroom. Waarom ben je ooit gestart met je bedrijf? Wat is jouw grote waarom? Droom groot en neem kleine stapjes, velen ondernemen precies andersom.
2. Alle artiesten werken hard, gedisciplineerd en georganiseerd
De bedrijvigheid rondom het tentenkamp is gigantisch. De containers, opliggers staan netjes symmetrisch geklasseerd. Er heerst geen chaos en ze zijn goed op elkaar afgesteld. Ze werken hard om alles tijdig klaar te hebben. Daar is over nagedacht
> Ondernemerstip: Gedisciplineerd en georganiseerd werken hoort bij ondernemen. En dit start bij jezelf. Organisatie geeft rust en overzicht. Wat kan jij morgen al verbeteren in je bedrijf zodat je gestructureerder groeit?
3. Iedereen blijft trainen om nóg beter te worden
De uren dat deze artiesten oefenen, trainen onder deskundige begeleiding is bijna ondenkbaar. Iedere artiest krijgt een persoonlijke aanpak om het beste van hun talent en energie eruit te halen. Men zoekt de verborgen diamant in elke artiest om het unieke eruit te halen. Ze willen de allerbeste zijn en geen middelmaat. Ze zijn eeuwige leerlingen.
> Ondernemerstip: Wat doe jij om beter te worden? Omring je met de juiste mensen om niet 'gewoon' maar geweldig te worden. Een ander ziet veel sneller je blinde vlekken en je potentieel. Het zou zonde zijn als dat er niet uitkomt.
4. Het vraagt flinke prijzen
De prijs van een toegangsticket loopt op tot 225 €. Een compleet andere prijsklasse dan het gewone circus met de oude olifant. Wat je krijgt tijdens de Amaluna-show is niet te vergelijken. Je krijgt zoveel meerwaarde.
> Ondernemerstip: Hoe zit het met je prijzen? Durf jij te vragen wat je dienst of product waard is? Als je te lage prijzen vraagt veronderstelt de klant dat je dienst evenveel waard is.
5. Marketing is nodig!
De marketingmachine achter de Amaluna-show is enorm krachtig. Niet enkel online ook via folders, pers, tv doet het nieuws de ronde. Overal wordt consistent gecommuniceerd, teasers, extra beeldmateriaal: de ervaring staat op de voorgrond!
> Ondernemerstip: Blok wekelijks marketingtijd in je agenda. Als je daar geen tijd voor maakt kan je bedrijf onmogelijk groeien. Als je strategische marketingstappen neemt, groeit je omzet en je vrijheid. Vandaag kun je veel makkelijker, goedkoper en sneller zichtbaarder zijn voor je potentiële klant.
Foto: palmbeachlwp.com