Onze gewoontes vormen ons dagelijkse leven. We gebruiken ze om succes te boeken op persoonlijk en professioneel vlak. Ook spiegelen we ons aan andermans routines - celebs, politieke figuren en natuurlijk: succesvolle ondernemers. Hieronder volgen 7 interessante gewoontes van bekende ondernemers.
Denk maar eens aan Richard Branson die inspiratie haalt uit de hoogte- en dieptepunten van zijn carrière. Of kijk naar de manier waarop Elon Musk omgaat met stress. Als je onderstaande routines verwerkt in je professionele leven, zal je nog efficiënter werken. En misschien zelfs sneller je doelen bereiken.
1. Minimaliseer het aantal beslissingen per dag
Althans, de beslissingen die weinig impact hebben op je dagelijkse leven. Zo bewaar je de focus die je nodig hebt om high-level beslissingen te nemen in je bedrijf. Facebook's Mark Zuckerberg investeert al zijn energie in de belangrijke keuzes die hij moet maken voor zijn techbedrijf. Hij elimineerde de meest vervelende beslissing die we dagelijks moeten maken: "welke outfit draag ik nu vandaag?". Dus draagt de Facebook founder dagelijks een hoodie en een jeans. Makkelijk!
2. Neem geen genoegen met een 'nee'
Nederheid juichen we toe, maar soms moet je gewoon de 'nee'-knikkers negeren om vooruit te raken. Zeker als je gelooft dat je een stap verwijderd bent van succes. Misschien moest je al aan hem denken toen je de titel las, en inderdaad: Elon Musk laat zich niet zomaar vertellen dat zijn idee onmogelijk is. Telkens opnieuw gaat deze ondernemer de uitdaging aan om een nieuw innovatief doel te bereiken. En niemand die hem kan tegenhouden.
Onderzoek wees uit dat 90% van de start-ups de boeken moeten dichtdoen. En dat, zonder grenzeloos vertrouwen in je idee en het nodige doorzettingsvermogen om dat uit te voeren je het als ondernemer niet ver zult schoppen.
3. Verleg je grenzen verder dan de rest
Ondernemers worden wel vaker omschreven als mensen die van the extra mile houden. CEO's Yahoo Marissa Mayer is daar het levende bewijs van. Bovendien verwacht ze ook niets minder dan uitmuntende resultaten. Ooit stond ze erop dat haar team 41 verschillende blauwtinten testte voor Google-zoekresultaten. Terwijl sommigen haar volharding en drang naar perfectie intimiderend en vervelend vinden, heeft ze haar carrière wel gebouwd op toewijding aan kwaliteit en resultaten.
4. Zet je klanten op de eerste plaats
Innovatieve start-ups vertrekken vanuit de nood van de klant als absolute prioriteit. En ondernemers zien een nood die ergens leeft, vult die in met een optimale gebruikerservaring.
Veel bedrijven hebben het principe van customer centricity nog niet goed begrepen. Terwijl, als je het goed doet en in de juiste vijver vist, je meteen beet kunt hebben.
Twitter was bijvoorbeeld gecreëerd op de behoefte naar snelle en wereldwijde communicatie. Maar nog belangrijker: founders Evan Williams, Jack Dorsey en Biz Stone waren tijdens de eerste cruciale jaren vooral begaan met het optimaliseren van de gebruikerservaring. En het wegwerken van foutjes. Resultaat: ze zetten een baanbrekend communicatieplatform op touw met merktrouwe gebruikers.
5. Gooi de zaken eens over een andere boeg
Waarom mislukken sommige start-ups en freelancers? Is dat gewoon de trieste realiteit waarmee we het moeten doen? Nee: de aanhouder wint. Ondernemers die blijven proberen - maar dan met een andere aanpak - zijn vaak degenen die iets bereiken. Vandaag de dag zijn veel succesvolle bedrijven de derde of vierde poging van een ondernemer die niet wilde opgeven.
Toen haar eerste bedrijf, Classtivity, maar niet van de grond raakte, besefte Payal Kadakia dat ze fout bezig was en het verkeerde doel voor ogen had. Dus ging ze voor een compleet andere aanpak om ClassPass te ontwikkelen. De start-up kende gedurende de eerste twee jaren een exponentiële groei met steeds nieuwe gebruikers. En dat allemaal omdat Kadakia durfde toegeven dat ze op een foute piste is gestart.
6. Word gezien en wees toegankelijk
De meeste ondernemers hebben geen 9-to-5-mentaliteit. Ze werken wanneer ze dat willen (en kloppen in totaal vaak meer uurtjes dan de traditionele werknemers) en waar ze dat willen. Als er een ding is dat ze beseffen, is dat een nieuwe omgeving met nieuwe ervaringen soms voor de beste ideeën zorgen.
Richard Branson gaat hiermee nog een stapje verder door te zorgen dat hij wordt gezien. Niet alleen binnen zijn bedrijf, maar ook naar zijn klanten toe. Hij is nog steeds het uithangbord van Virgin Airlines, doordat hij gesprekken aangaat met zijn werknemers en klanten. Zo weet hij steeds waar zijn bedrijf staat en hoe de buitenwereld het beleid ervaart. Daar haalt de ondernemer trouwens ook inspiratie uit voor nieuwe plannen.
7. Blijf trouw aan je bedrijfscultuur
Met een start-up kan je dankzij een klein team een unieke bedrijfscultuur uitbouwen. ModCloth oprichtster Susan Gregg Koger lanceerde haar online retail business op zeventienjarige leeftijd. Ze slaagde erin haar bedrijf uit te bouwen zonder ook maar de minste professionele ervaring in de retailwereld. Die 'groentjes' mentaliteit zorgde voor een pak meer creativiteit - in tegenstelling tot de aanpak van andere grote retailbedrijven. Ja, die rookie bedrijfscultuur zorgde ervoor dat het hele team steeds outside the box dacht.
Jaren later, en dus ook met een succesvol bedrijf op haar palmares, moedigt Gregg Koger haar team nog steeds aan om die rookie mentaliteit te behouden. Zo zorgt het bedrijf voor een hoge klantbetrokkenheid en verzekert Gregg Koger de verdere ontwikkeling van het bedrijf. Met andere woorden: ze blijft zweren bij die bedrijfscultuur die creativiteit stimuleert, zonder blindelings de grote jongens op de markt te volgen.
En jij, welke gewoonten heb jij al ingevoerd in je dagelijkse leven?
Bron: entrepreneur.com