Steeds meer bedrijven doen aan project management met Trello. De tool biedt nieuwe samenwerkingsmogelijkheden via een overzichtelijke en gebruiksvriendelijke interface. In een oogopslag kan je de status van opdrachten en projecten zien. ieLon duikt in het succesverhaal van het bedrijf en zijn CEO Michael Pryor.

Ter info: Trello - vandaag een apart bedrijf - was initieel een product van Fog Creek Software, het consulting bedrijf van Michael Pryor en Joel Spolsky. We kijken hoe Trello de manier waarop haar product is gebouwd gebruikt om steeds meer klanten aan te trekken. Vandaag staat de teller op 6 miljoen.

De eerste 1.000 klanten

Fog Creek Software - bedrijf van Pryor en Spolsky - startte een initiatief waarbij alle medewerkers ideeën op tafel mochten leggen. 8 developers, 4 teams. Elk groepje van twee leden kreeg de kans om gedurende een paar maanden een prototype voor hun productidee te bouwen. Het doel? Een product vinden dat potentieel had. En je raadt het al: een van de teams startte het concept dat vandaag - het apart opgerichte bedrijf, notabene - Trello is.

"We maakten Trello beschikbaar voor het publiek op het Techcrunch Disrupt event, en we zagen meteen een organische groei," vertelt Pryor. "Mensen begonnen Trello te gebruiken en voegden ook hun vrienden en coworkers toe aan de boards. Trello is een authentiek concept dat uitnodigt tot samenwerken - het is een visueel sterke tool, waardoor mensen onmiddellijk doorhadden hoe het werkte."


Michael-Pryor-Trello

 

"Met Trello kan je structuur brengen in je leven op verschillende domeinen. Want het is een flexibel en laagdrempelig product dat je naar eigen hand kunt zetten"

 

Het blijvende succes achter het product


Een andere troef van Trello? De multi-inzetbaarheid: gebruikers kunnen de tool makkelijk naar eigen hand zetten en ze gebruiken waarvoor zij willen. "Zij die Trello een project management app noemen, gebruiken ons platform waarschijnlijk voor een softwareproject op het werk," zegt Pryor. "Maar er zijn ook mensen die Trello beschouwen als een to-do-lijst. Voor mij is de bottom line: mensen zoeken naar een manier om structuur in hun leven te scheppen. En dat kan op zoveel domeinen, want Trello is een flexibel en laagdrempelig product. Er bestaan vandaag niet veel dergelijke tools."

En ook: doordat gebruikers andere mensen toevoegen aan een Trello board, wordt de tool automatisch verspreid.
 

"We beseften dat, als we geen gedetailleerde functionaliteiten toevoegden, onze gebruikers zouden overschakelen naar een ander product"


Veranderende noden, veranderende features


Knelpunt: naarmate mensen een horizontaal product als Trello vaker gebruiken, is er ook een grotere drang naar complexere features. Daar kan Pryor over meepraten. "De eerste user experience is belangrijk, dus die wil je niet verpesten," bevestigt hij. "We beseften dat, als we geen gedetailleerde functionaliteiten toevoegden, onze gebruikers zouden overschakelen naar een ander product."

trello

Hoe Trello daar mee omging? Power-ups, een menu-optie waar je even naar moet zoeken. "Als je de power-ups optie inschakelt, kan je bepaalde extra features toevoegen aan je Trello board," verklaart Pryor. "Zo kunnen gebruikers een kalenderweergave selecteren, de optie om stemmen uit te brengen, en in de toekomst staan er nog meer op het programma. Het is een bewuste keuze om de geavanceerde functionaliteiten achter een soort gordijn te plaatsen. We willen gebruikers niet verwarren."
 

Business model

"Ons business model: 100 miljoen gebruikers verzamelen, waarvan 1% ons 100 dollar per jaar betaalt," verklapt Pryor. "Een slimme maar eenvoudige manier om een bedrijf van 100 miljoen dollar uit te bouwen, toch? Daarvoor richten we onze features op de mensen die de maximale value uit Trello halen. En Trello hebben geïntegreerd in elk mogelijk aspect van hun leven. Aangezien de tool voor hen een grote meerwaarde biedt, betalen ze er ook graag voor."


Oké, en die andere 99% dan? "Die brengen onze marketing bij nieuwe gebruikers," antwoordt Pryor. "We geloven erin dat, door een product te maken waar mensen dol op zijn, we vanzelf een succesvolle business kunnen uitbouwen."

 

"Als je plots inziet hoe de wereld een betere plaats zou kunnen worden dankzij jouw product - terwijl niemand anders dat inziet - ben je op het juiste spoor"

 

Advies voor andere ondernemers


Wil je een software op de markt brengen? Dan kan het advies van de Trello CEO je helpen. "Je mag nooit vergeten dat jouw software geen geheim ingrediënt is. De kans is zeer groot dat anderen het op korte tijd kunnen kopiëren. Het design, de implementatie en de originaliteit zijn veel belangrijker. Als je plots inziet hoe de wereld een betere plaats zou kunnen worden dankzij jouw product - terwijl niemand anders dat inziet - ben je op het juiste spoor."
 

Bron: http://startupxplore.com/