Koen Van Pottelberg, CEO van Adaptive Eyeworks, tijdens zijn pitch
Adaptive Eyeworks, een Antwerpse onderneming die innovatieve systemen op gebied van oogcorrectie, ontwerpt, ontwikkelt en produceert, heeft de Belgisch-Luxemburgse finale van Chivas Venture gewonnen. Deze wereldwijde wedstrijd heeft als doel sociale ondernemers te ondersteunen. Koen Van Pottelberg, CEO van Adaptive Eyeworks, zal België vertegenwoordigen op de internationale finale van Chivas Venture die in mei 2018 tijdens TNW Conference in Amsterdam plaatsvindt. Daar zal hij meedingen naar een deel van het internationaal fonds van 1 miljoen dollar.
Tijdens de Belgisch-Luxemburgse finale hebben de vijf finalisten hun projecten voorgesteld aan de jury (Piet Colruyt, Michael Van Cutsem en Jean Michel Ludwig). Stuk voor stuk maatschappelijke projecten, gaande van sociale projecten tot projecten voor milieubescherming of een betere gezondheidszorg in het Zuiden, maar uiteindelijk sloeg Koen Van Pottelbergh, CEO van Adaptive Eyeworks, erin het verschil te maken en de jury te overtuigen.
Adaptive EyeWorks ontwerpt, ontwikkelt en produceert innovatieve systemen op het gebied van oogcorrectie. Hun instelbare optica biedt vandaag de meest kostenefficiënte en effectieve oplossingen voor oogcorrectie in ontwikkelingslanden.
Ondernemer Koen Van Pottelbergh, die tijdens zijn impactvolle finalepitch, zijn publiek geblinddoekt liet luisteren, blikt trots terug:“Voor mij was het vooral van belang om met dit sociaal-economische concept mensen de toegang te geven naar een betaalbare oplossing voor hun zicht. Wereldwijd zijn er 2,5 miljard mensen die geen toegang hebben tot de oplossing van een bril. Dat is enorm. Met Adaptive Eyeworks wil ik iedereen het recht op een goed zicht schenken en die belofte ook proberen waar te maken. Iemand zijn zicht teruggeven, door middel van een bril, is voor mij een van de mooiste geschenken.”
Met Adaptive Eyeworks wil ik iedereen het recht op een goed zicht schenken.
Juryvoorzitter, ondernemer en impactinvesteerder Piet Colruyt is alvast tevreden met de uitslag. “Adaptive Eyeworks is een terechte winnaar", vertelt hij. "Onze voornaamste criteria waren de scalability en de mogelijke impact van het project. Daarnaast zorgt Koen voor een emotioneel verhaal binnen een globale markt: 2,5 miljard mensen kunnen geholpen worden. Adaptive Eyeworks is zelfbedruipend en biedt een oplossing aan de huidige maatschappelijke noden. Een uitstekende kanshebber dus voor het verdere internationale luik van de wedstrijd. Mij rest hen enkel nog aan te moedigen om de ambities zo hoog mogelijk te stellen.”
Koen Van Pottelbergh wint het lokale investeringsfonds van €10.000, gerealiseerd op basis van de verkoop van elke fles Chivas Regal in België. Dit fonds is in het leven geroepen om de meest veelbelovende sociale ondernemer te steunen. Bovenop dit fonds krijgt Koen het voorrecht deel te nemen aan een driedaags acceleratieprogramma in het Oxford Skoll Center for Social Entrepreneurship van de Universiteit van Oxford en deel te nemen aan de internationale finale.
Als Belgische vertegenwoordiger neemt Koen Van Pottelbergh het straks op tegen 26 topondernemers uit alle hoeken van de wereld. Hij zal proberen een plaatsje te veroveren in de top 5 van de internationale finalisten om zo zijn project aan de vele investeerders, ondernemers en tech addicts op TNW Conference in Amsterdam te kunnen voorstellen.