Oprichters Sven Vandevenne en Peter Devos
Start-up WYZ heeft een kennisplatform gelanceerd dat ze promoten als een natuurlijk middel tegen spam. Dialoogmarketing.be gaat uit van het principe dat persoonlijk relevante communicatie essentieel is in het opbouwen van een relatie met de klant. Peter Devos, projectmanager bij WYZ, is al jaren voorstander van meer gepersonaliseerde communicatie. Wij hadden een diepgravend gesprek met hem.
Het concept
“Traditionele e-mailmarketing is eenrichtingscommunicatie: een bedrijf heeft een boodschap en wil die zo breed mogelijk uitzetten. Het digitale equivalent van schreeuwen, als het ware,” legt Peter uit.“Dialoogmarketing.be zorgt ervoor dat de ontvanger van je boodschap zijn of haar voorkeuren kenbaar kan maken. Door te luisteren naar de klant leer je hem beter kennen en kan je je communicatie daarop afstemmen. Met dialoogmarketing krijgen klanten dus minder mails, maar wel meer relevante. Wij noemen het ook het natuurlijke middel tegen spam. Op ons kennisplatform tonen we onder meer hoe een perfecte subject line en de ideale e-mailnieuwsbrief er kan uitzien. Ook de manier waarop een database kan groeien, welke CRM-tool het best bij een bedrijf past en wat de perfecte timing voor het uitsturen van een e-mail is, komen aan bod.”
Effectief targeten
Volgens Peter maken sommige marketeers nog te vaak de fout dat ze denken dat hun product of dienst zo goed is dat ze continu e-mails erover sturen naar iedereen. “Mensen worden overspoeld door e-mails van bedrijven. Om echt relevant te zijn, moet je boodschap afgestemd zijn op de persoonlijke voorkeuren, interesses en de lifestyle van iemand. Zeker als je klaar wil zijn voor de toekomst. De technologie is vandaag zo matuur geworden dat dat kan. Je kan van iemand op heel wat verschillende manieren dingen te weten komen. Soms geven ze die informatie zelf vrij via Facebook bijvoorbeeld. Mensen zijn zeker bereid om bepaalde informatie te geven over zichzelf, maar ze willen er iets voor terug zoals meer gepersonaliseerde en relevante e-mails bijvoorbeeld."
"Reclame naar een verkeerde doelgroep uitsturen is verloren geld voor de marketeer en verloren tijd voor de consument."
"Ik vergelijk het altijd met televisie. Tv-reclame is niet bepaald slim de dag van vandaag. Waarom zit ik als consument met mijn profiel bijvoorbeeld te kijken naar reclame over wandelstokken? Iets dat me helemaal niet interesseert. Dat is dus verloren geld voor een marketeer en verloren tijd voor de consument. Marketeers voelen bovendien aan dat ze meer verantwoording moeten afleggen voor hun marketingbudget. Vroeger kreeg je als het ware een miljoen waarmee je een mooi reclamefilmpje kon maken en dan zou men wel zien wat het opleverde. Nu is dat anders. Als men nu een e-mail verstuurt, wil men precies weten hoeveel euro die heeft opgebracht."
Centraal platform met klantdata
“Dialoogmarketing is een spel van geven en nemen,” volgens Peter. “Je stuurt eerst een welkomstmail naar je klant om kennis te maken en dan komt de hele dialoog op gang. Je vraagt hem in welke producten hij geïnteresseerd is en zo creëer je gaandeweg een band met de klant. Geven ze die voorkeuren zelf niet aan, dan is dat ook geen probleem. Er zijn immers ook andere manieren om dingen van mensen te weten te komen, zonder dat je daarvoor telkens die klant hoeft lastig te vallen. Idealiter zou er een platform moeten zijn waarin al die data centraal zijn opgeslagen, waar de consument zelf complete controle over heeft en waar marketeers gebruik kunnen van maken. Dat is zeker een uitdaging voor de toekomst.”
Peter Devos, projectmanager bij WYZ.
Uniek in België
“In België zijn we vrij uniek op het vlak van dialoogmarketing,” vertelt Peter met enige trots. “Ons bedrijf WYZ is ontstaan uit Wijs, een Gents digitaal marketingbureau en het Nederlandse dialoogmarketingbureau Yourzine. In Nederland lopen ze jaren voor op België, maar Nederland loopt dan op sommige vlakken achter in vergelijking met Engeland en de VS bijvoorbeeld. Wat we bij WYZ doen gaat vaak een stuk verder dan e-mail marketing en speelt zich af op het gebied van marketing automation. Daarvoor kijken we naar de hele levensloop of lifecycle van een klant. Die bestaat uit heel wat contactmomenten. Om dat proces goed te beheren, heb je marketing automation nodig, want je kunt geen miljoen mensen persoonlijk mailen. Het concept dialoogmarketing heb ik meegekregen van mijn vorige werkgever Kinepolis waar we altijd geprobeerd hebben om de juiste films aan de juiste mensen aan te prijzen. Deze overtuiging proberen we bij andere bedrijven uit te dragen.”
"Je kan moeilijk een miljoen mensen persoonlijk gaan mailen. Daarom heb je goede marketing automation nodig."
De markt overtuigen
Peter wil ook de Belgische markt overtuigen van het nut van dialoogmarketing. “Bij WYZ bieden we bijvoorbeeld workshops aan, omdat we onze visie verder willen verspreiden. Zo hadden we bijvoorbeeld onlangs een merk van keukentoestellen te gast. Aan hen legden we uit wat je allemaal kan doen met dialoogmarketing. We geven ook ontbijtsessies om de markt warm te maken. Ik merk wel dat mensen de nood aan meer gepersonaliseerde communicatie begrijpen. Wij maken het dan technisch en operationeel mogelijk.”
Tips voor starters
WYZ is nog een jong bedrijf, maar Peter heeft al veel geleerd. Hij heeft dan ook enkele belangrijke tips voor collega-starters. “Je moet vertrekken vanuit een goed team en vanuit een goed idee. Maar je moet wel eerlijk zijn met jezelf. Ik heb al veel starters gezien die heel wat tijd en geld investeren in ideeën die iemand anders eigenlijk al beter doet. Ze willen Facebook of Google heruitvinden. Ik vrees daarvoor. Wij daarentegen tillen e-mailmarketing naar een volgend niveau. Maar wij doen ook de basis. We hebben ook het voordeel dat we twee moederbedrijven hebben en dat we dus heel veel informatie kunnen uitwisselen en meedraaien in de sales en dergelijke. Het beste advies dat ik kan geven aan jonge starters is: er is geen betere tijd om een startup te hebben dan nu. Er zijn heel wat coachingtrajecten, incubatoren, er is overheidssteun...”
Als laatste geeft Peter ons graag nog enkele tips mee. “Een goeie subject line is het belangrijkste,” adviseert Peter. “Als die niet goed is, gaan mensen je mail al niet meer lezen en vliegt die in de prullenmand. Een korte of een lange mail doet er niet toe. Zorg ervoor dat hij interessant en scannable is. Scannable betekent dat de ontvanger in een oogopslag ziet waarover de mail gaat en wat hij moet doen om te reageren op de mail. Ook een duidelijke call to action in de vorm van een image, een button of een link is belangrijk. Dat zal de conversie ten goede komen.”