Recent hadden we het er al over dat België het niet zo goed doet wat betreft gendergelijkheid op de werkvloer. Maar ook in het ondernemerslandschap lijkt het er niet veel beter aan toe te gaan. Slechts een op drie ondernemers is een vrouw. Bovendien zit België met de laagste startersgraad voor vrouwen in de Europese Unie. Niks om trots op te zijn dus.
Nochtans ontbreekt het niet aan vrouwelijk talent in ons land. Kijk naar Jozefien Daelemans die zonder kapitaal Charlie Magazine uit de grond stampte. Of Laura Verhulst, beter bekend als Madam Bakster die studeren en ondernemen haast moeiteloos leek te combineren. Zo zijn er nog talloze, bekende en minder bekende voorbeelden.
Laura Verhulst startte onlangs een eigen koffiehuis in Gent - uiteraard mét haar zelfgemaakte taarten. Bron foto: madambakster.be
Toch blijft vrouwelijk ondernemerschap eerder op de achtergrond. Het stereotiepe beeld van ‘de ondernemer’ is dan ook een blanke man tussen de 40 en 60 jaar oud. Er heerst een perceptie dat vrouwen minder goede ondernemers zouden zijn. Zelfs onder vrouwen zelf.
Onterechte twijfel
Ze denken dat ze over minder kennis en vaardigheden beschikken, dat ze kansen minder snel zien en hun netwerk veel kleiner is. Ze hebben bovendien minder vertrouwen in zichzelf. Nochtans hebben vrouwelijke ondernemers ook heel wat troeven.
"Vrouwen hebben 30% minder kans om failliet te gaan dan hun mannelijke tegenhangers."
Zo hebben vrouwen 30% minder kans om failliet te gaan dan mannen. Dat komt omdat ze zich vaak beter voorbereiden voor ze eraan beginnen en rationeler te werk gaan. Ze starten ook kleiner en focussen zich minder op groei. Bovendien zijn vrouwen niet bang om externe hulp in te schakelen wanneer ze een probleem hebben. Onnozel dat we al dat economisch potentieel links laten liggen door angst en vooroordelen.
Tijd om in actie te komen
We moeten dus dringend vrouwelijk ondernemerschap in België een boost geven. De campagne van Start it @kbc komt dus als geroepen. Katrien Dewijngaert, co-founder van Start it @kbc, en Elke Jeurissen, founder van Straffe Madammen, slaan de handen in elkaar om het tij te keren.
“We willen al dat vrouwelijk potentieel ontplooien.”
“We willen de drempel voor vrouwelijke ondernemers verlagen en hen aanmoedigen hun innovatief businessidee in te dienen,” vertelt Dewijngaert. “We mikken met deze campagne zowel op start-ups als op bestaande ondernemers die willen uitbreiden en schalen. Maar we gaan vrouwelijke mentoren ook tonen hoe ze start-ups met raad en daad kunnen bijstaan.”
Plan van aanpak
Hoe de twee dames dat willen aanpakken? Door een nieuwe ondernemerscultuur te stimuleren en iedereen - universiteiten, hogescholen, vrouwennetwerken, media, ondernemers (M/V) – te mobiliseren om zich daarachter te scharen. Maar ook door vrouwelijke rolmodellen in de kijker te zetten en hen aan het woord te laten over de toegevoegde waarde van de Start it-community en het programma-aanbod. Niet alleen de succesvolle ‘usual suspects’, maar ook nieuwe gezichten uit verschillende sectoren.
Die rolmodellen moeten de stereotypen en vooroordelen rond vrouwelijk ondernemerschap doorbreken. Want zoals je al las, zijn die er anno 2017 helaas nog altijd.
Tijdens deze campagne wil Start it @kbc zoveel mogelijk vrouwelijke start-ups uitnodigen om hun businessidee in te dienen voor de volgende pitchwave op 17 april. Ook organiseert de incubator een reeks webinars om vrouwelijke ondernemers te ondersteunen en over de streep te trekken. Voor meer info kan je terecht op startit.be
Bronnen: zij-kant.be