Ter gelegenheid van de “International Women’s day” zetten we vandaag enkele straffe madammen in de kijker! Ieder jaar opnieuw gaan we voor WebTomorrow op zoek naar boeiende verhalen, sterke persoonlijkheden en succesvolle visionairs. Een extra moeilijkheid waar we ieder jaar met te kampen hebben, is om vrouwen te vinden die hun verhaal kunnen brengen op het event. Dit jaar viel die oefening goed mee, we kwamen spontaan met 7 straffe vrouwen op de shortlist te staan. Zij komen op WebTomorrow hun ervaringen en inzichten in de digitale wereld met ons delen.
Vrouwenschaarste in de ICT-sector
In de digitale wereld zijn vrouwen nog steeds een zeldzaam, onderschat ras, zo blijkt uit deze cijfers:
→ 5 op 100 bedrijven in België worden geleid door vrouwen,
→ amper 10 % van de ICT studenten zijn vrouwen,
→ van de duizend vrouwen in de EU met een hogere opleiding, bezitten er slechts 29 een ICT-diploma.
Toch is het aantal vrouwen in ICT bezig met een inhaalbeweging. In 2016 waren er in 43% van de Europese bedrijven meer vrouwelijke computerspecialisten tewerkgesteld dan in 2011. Ook op WebTomorrow waren er de afgelopen edities een stuk minder vrouwen aan het woord, dit jaar staan er maar liefst 7 vrouwen op het podium. Hieronder stellen we ze kort aan u voor:
Tamara Lohan
Oprichter en CTO bij Mr & Mrs Smith
Tamara richtte Mr & Mrs Smith op als reisclub voor hotel liefhebbers, die al snel uitgroeide tot een online reis e-commerce.Mr & Mrs Smith vertegenwoordigt nu 1000 hotels, 100 villas en heeft meer dan 1 miljoen leden wereldwijd.
Tamara heeft het in haar talk ‘A personal story: From startup to global online business with 70m revenues’ over de vele uitdagingen, mislukkingen en succesverhalen die ze heeft meegemaakt.
Carmina Coenen
Manager Solution Engineering bij Salesforce
Al meer dan 15 jaar is Carmina actief aan het werk binnen de IT-sector. Ze startte haar carrière bij Oracle en werkt ondertussen al meer dan 6 jaar bij Salesforce. Ze schrijft over vrouwen in de wereld van technologie en haar eigen expertises.
In haar mind opening talk ‘Care values play a critical role in shaping culture, behaviors, decisions and heart of an organization’, heeft ze het over de instrumenten voor een betere toekomst.
Radica Raeves (AUS)
Specialist user onboarding Ad Rem Studios
Radica deed de afgelopen 10 + jaren tonnen ervaring op in SEO en UX, terwijl ze werkte in teamverband aan projecten in de verschillende industrieën in Australië. Ze werkt tevens als freelance marketeer voor KMO’s en start-ups.
Belgische van afkomst; deelt Radica enthousiast haar ervaringen en inzichten over “user onboarding” met u tijdens haar talk ‘User Onboarding: The Foundation of Your Growth Strategy’.
Carine Lucas (BE)
Innovatie Expert by Agoria
Carine behaalde een doctoraat computer-wetenschappen en ging meteen aan de slag als adviseur voor onderzoek en innovatie projecten bij verschillende bedrijven, maar ook bij meerdere universiteiten en onderzoeksbureaus, beide nationaal en internationaal. Bij Agoria adviseert Carine bedrijven hoe die zichzelf optimaal en digitaal kunnen innoveren.
In haar talk ‘Corporate venturing: how to make the most op corporate - startup collaboration’ op WebTomorrow heeft ze het over hoe bedrijven en startups met elkaar kunnen samenwerken.
Tina Stroobandt (BE)
Mixed Reality Marketeer bij World of Waw
Tina was werelds eerste mixed reality marketeer en schreef in 2012 al wereldgeschiedenis met haar ‘Message Mike’: een wandelend en sprekend 3D figuurtje dat drietalig uitleg gaf in mixed reality.
Tijdens een duo-interview met Pieter van Leugenhagen over ‘AR vs VR’, biedt ze antwoorden op verschillende vragen zoals: is er echt sprake van AR versus VR? of kunnen de beide technologieën samenwerken en succesvolle resultaten boeken?
Isabel de Clercq (BE)
Trendcatcher - Firestarter - Sparkle Architect bij Wolters Kluwer
Isabel is keynote speaker, blogger en auteur. Ze is gepassioneerd door de levendige interactie tussen mensen, merken, social media en organisaties. Een vurige evangelist van kennisdeling en Working Out Loud. Een kruisvaarder tegen Digital Detox.
Op Webtomorrow heeft ze het in haar talk ‘Social technologies are a vital catalyst for individual and organizational transformation’ over hoe je als organisatie meer wendbaar, productiever en meer werknemersengagement kunt creëren dankzij sociale technologieën.
Elisabeth Vanhoutte (BE)
Sales en marketing directeur bij Wijs
Elisabeth doorliep al een stevig parcours: ze startte bij VAR, groeide nadien door tot client service director bij Head Office en leidde het bureau naar talrijke internationale podia. Na de overname van Head Office door Sanoma werkte ze als country manager mee aan het uitrollen van het succesvolle Belgische content marketing agency model naar Finland en Nederland.
Ze heeft het in haar talk ‘Challenges and solutions in e-commerce’ over de belangrijkste cijfers en inzichten op het gebied van e-commerce in België.
Benieuwd naar meer? Deze 7 leading ladies staan op 8 en 9 juni op het podium van WebTomorrow. Bekijk hier nog eens het volledige programma. Tickets zijn nog steeds beschikbaar via deze link.
Bronnen: vacature.com, DataNews, HLN