Onlangs geraakte bekend dat Teamleader een vestiging in Parijs opent. Met onder andere kantoren in Nederland, Italië en Duitsland in handen, is Teamleader aan een sterke internationalisering bezig. Maar hoe gaat het er aan toe in zo'n buitenlandse vestiging? Medio 2016 landde het Gentse groeibedrijf Teamleader al in de Spaanse hoofdstad Madrid. Countrymanager Perdo Mardomingo bouwde er intussen al een stevig lokaal team uit, maar zijn aanpak is heel nadrukkelijk geen exacte kopie van de Gentse succesformule. “Deze markt is totaal verschillend van de Belgische. Dat vraagt dus ook om een heel andere benadering.”
Een grote eetkeuken met moderne hoge tafels, een kickertafel in de hal, een setting hartje Madrid: het Spaanse kantoor van Teamleader doet er duidelijk alles aan om voldoende aantrekkelijk te zijn voor de jonge hoogopgeleiden die het bedrijf graag wil aantrekken. Medio 2016 opende het Gentse groeibedrijf hier een kantoor, nadat het eerder ook al voet aan de grond zette in onder meer Amsterdam en Berlijn opende. Pedro Mardomingo – zowat dubbel zo oud als de rest van het personeel – kreeg er de lastige taak toevertrouwd Teamleader ook in Spanje op de kaart te zetten. “Min of meer per ongeluk,” blikt hij terug. “Ik heb in het verleden zestien jaar voor een Nederlands softwarebedrijf gewerkt en daarna ben ik ook een tijdlang in El Salvador aan de slag gegaan. Toen ik in 2015 uit veiligheidsoverwegingen naar Spanje terugkeerde, liep de crisis hier eindelijk op haar laatste benen en was het voor mij heel duidelijk dat ik alles wilde doen, behalve voor een grote corporate werken."
"Ik zocht een bedrijf waar ik met mijn ervaring ook echt impact kon hebben, het verschil maken zeg maar. Via Linkedin raakte ik aan de praat met Jeroen De Wit (oprichter en ceo van Teamleader, nvdr). Hij zag wel potentieel in de Spaanse markt, ik was op zoek naar een interessant nieuw project in mijn geboorteland. We raakten aan de praat en het bleek al snel te klikken.”
Culturele verschillen
Vandaag zijn we zowat anderhalf jaar later en telt Teamleader in de Spaanse hoofdstad al 13 medewerkers. Bepaald niet slecht voor een buitenlandse start-up in een land dat net uit een rampzalige economische crisis komt. “Het zal je misschien verbazen, maar de grootste uitdaging voor ons was niet zozeer het aanboren van een nieuwe markt,” blikt Mardomingo terug. “Als bedrijf moet je altijd en overal op zoek naar klanten en marktaandeel. Een veel grotere uitdaging was het hoofdkantoor in België doen begrijpen dat de Spaanse markt – en dan vooral het gedrag van Spaanse klanten – fundamenteel verschillend is van de Belgische markt. In West- of Noord-Europa verloopt alles heel gestructureerd en gepland. Wij leven hier net iets meer in een georganiseerde chaos (lacht), en komen vaak ook wat emotioneler uit de hoek. Belgen hebben het daar soms wat lastig mee."
Het was absoluut een goed idee om hier een nieuw lokaal team op te bouwen, dan om een Belgisch team naar Spanje te halen.
"Vaak gaat het ook om relatief onbeduidende culturele verschillen, die je toch niet zomaar kan negeren. Ik kreeg hier ooit iemand vanuit België over de vloer die ’s middags om 12u30 wilde stoppen om te gaan lunchen. Ik heb hem duidelijk moeten maken dat dit onmogelijk was, dat er op dat uur in Madrid amper een restaurant te vinden was waar je al de voeten onder tafel kon schuiven. Laat staan dat we een aantal Spaanse klanten zouden uitnodigen voor een business lunch rond die tijd (lacht). Sommige mensen begrijpen ook niet hoe het mogelijk is dat wij vaak anderhalf uur uittrekken voor die lunch. Tijdverlies? Misschien wel, maar tegelijk weet ik uit ervaring dat je in België of Nederland na 18 uur amper nog mensen op kantoor aantreft, terwijl iedereen hier om 20 uur nog achter de computer zit.”
Je kan de Belgische aanpak niet zomaar klakkeloos overnemen.
Minstens even belangrijk: Spaanse klanten denken ook fundamenteel anders dan bedrijven in België en dat heeft dus ook een impact op de marktbenadering. Mardomingo: “Ze willen meer inspraak en controle, en houden ervan zelf hun agenda op te dringen. In die zin denk ik dan ook dat het absoluut een goed idee was om geen Belgisch team naar hier te sturen om de Spaanse markt te veroveren, maar wel een volledig nieuw lokaal team op te bouwen. Onze mensen zijn heel vertrouwd met de mentaliteit en aanpak hier, weten hoe daar goed op in te spelen. Wij mikken vooral op de lokale kmo’s, en dat zijn vaak bedrijven die heel weinig internationale ervaring hebben. Dat vraagt dus een wat andere benadering, zeker als het om sales of marketing gaat in een business die toch vooral om volume draait. Je kan de Belgische aanpak hier dus niet zomaar klakkeloos overnemen, en het vergt soms wel wat overtuigingskracht om mensen daarvan te overtuigen. Zeker als dat Belgische model in eigen land al ruimschoots zijn waarde bewezen heeft.”
Start-upscene
Dat Teamleader vorig jaar in Spanje een kantoor opende, is volgens Mardomingo de logica zelf. “Dit land is vandaag nog altijd de vierde economie in Europa. Als je als groeibedrijf de ambitie hebt om in jouw sector Europees marktleider te worden, dan kan je moeilijk om Spanje heen. Uiteraard is de weg naar het echte economische herstel hier nog lang en moeilijk, maar je mag je ook niet te veel blindstaren op sommige economische indicatoren."
"Een op vier Spanjaarden zit vandaag nog altijd zonder werk, jazeker, maar daar zit de gigantische zwarte economie in dit land ook voor heel wat tussen. De waarde daarvan wordt op 25 procent van het Spaanse BNP geschat. Bovendien mag je niet vergeten dat ruim de helft van onze klanten voorlopig in Madrid of Barcelona zit, steden die op economisch vlak amper te vergelijken vallen met de rest van Spanje en die de crisis ook al vele jaren terug hebben afgeschud. Net in deze twee steden is de voorbije jaren ook een zeer levendige start-upscene ontstaan, waarin bijvoorbeeld open innovatie een almaar belangrijker rol speelt. Laat dit nu net ook het ecosysteem zijn waarin een start-up als Teamleader zich echt wel thuis voelt. Het gaat niet enkel om nieuwe technologie, maar net zo goed om een mentaliteit die voor mij veel meer toekomstgericht is dan de aanpak van de meeste grote multinationals. Dus ja, we zitten hier absoluut op onze plaats.”
Jeugdwerkloosheid weelt tierig
Voor de modale Spanjaard is Teamleader uiteraard een nobele onbekende, hoe lastig is het dan om jong talent naar het bedrijf te lokken? “Wat zeker helpt, is dat de jeugdwerkloosheid hier nog altijd bijzonder hoog ligt. Er is dus veel talent op de markt, en dat talent wil maar al te graag deel uitmaken van een groeibedrijf zoals dit. Ze beschouwen dit vaak ook als een spannend avontuur, maar tegelijk mikken wij toch vooral mensen die een wat atypisch profiel hebben voor Spanje. Ze denken heel internationaal, spreken minstens drie talen, en hebben vaak al een eerste buitenlandse ervaring achter de rug. Het allerbelangrijkste in mijn ogen is de passie, de wil om samen iets moois op te bouwen."
De gemiddelde leeftijd ligt hier niet veel hoger dan 28. Behoorlijk jong.
"Mezelf even buiten beschouwing gelaten, ligt de gemiddelde leeftijd hier niet veel hoger dan 28. Dat is behoorlijk jong, en de eerste maanden kreeg ik dan ook regelmatig de vraag vanuit Gent: waarom trek je geen mensen aan die al wat meer ervaring hebben? Maar ik weet heel goed waarom ik echt naar jonge mensen op zoek ga: Spanje is anno 2017 nog een stuk minder internationaal gericht dan vele West-Europese landen. Als ik echt medewerkers wil aantrekken met een open mind en een heel internationale mentaliteit, dan vind ik die vooral in de wat jongere leeftijdscategorie. Bovendien zijn die jongeren doorgaans ook een stuk flexibeler dan al wat oudere medewerkers. Ik zorg wel voor de coaching, en ze leren heel snel (lacht).
Stapje in de wereld
De wijze waarop Mardomingo het kantoor in Madrid probeert uit te bouwen, oogt ook heel erg ‘start-up’. “We zijn meer een familie dan een bedrijf,” klinkt het. “Er wordt hier hard gewerkt, maar nog harder gelachen. We zetten samen al eens een stapje in de wereld, sommige mensen gaan zelfs samen op reis. De groepsgeest is in mijn ogen bijzonder belangrijk. Ik betrek de rest van de ploeg ook zoveel mogelijk in alle beslissingen: dit is ons huis, hier leven we samen. Werven we iemand nieuw aan, dan heeft iedereen hier daar ook een stem in. Ik vind dat extreem belangrijk: er wordt veel verwacht van onze mensen, dan moet het ook op persoonlijk vlak goed klikken. Die aanpak werkt ook: tot nog toe is er nog niemand vertrokken, terwijl het vaak toch om fel gegeerde profielen gaat.”