foto: shutterstock.com

Wat hebben creatieve genieën zoals Aristoteles, Plato, Mozart, Da Vinci, Marc Zuckerberg en Steve Jobs met elkaar gemeen? Waarom worden bepaalde plaatsen op bepaalde tijdstippen een cluster van genialiteit? Hoe worden die een baken van culturele, politieke en technologische vooruitgang?

We krijgen de genieën die we verdienen

De Amerikaanse journalist en auteur Eric Weiner schreef hierover het razend interessante boek ‘Geography Of Genius’.

Hij selecteerde 7 clusters -plaatsen van genialiteit- voor zijn onderzoek en schreef zijn verhaal door die zeven plekken één voor één te bezoeken. Uitverkoren waren Athene - van Socrates tot Aristoteles, Hangzhou met de reizende Song Dynastie als centrum van wetenschap en poëzie, Firenze met zijn kunst tijdens de Renaissance onder de Medici, Edinburgh en de Schotse Verlichting, Calcuta waar chaos de drijfveer van de creativiteit was, Wenen als epicentrum van de muziek met Mozart en de psycholoog Freud en uiteindelijk San Francisco met Silicon Valley als bakermat van de hedendaagse technologie. Hij ontdekte dat we de genieën krijgen die we verdienen. Muziek was cool in de 18de eeuw, dus kregen we toen Beethoven, Bach en Mozart in Wenen. Technologie is cool vandaag dus kregen we Elon Musk, Bill Gates, Steve Jobs and Mark Zuckerberg, ook al hebben de meesten van hen hun academische opleiding niet afgemaakt.

foto: shutterstock.com

Wat hebben genieën precies gemeen?

Met volgende inzichten en ervaringen kunnen we de voorwaarden voor die genialiteit formuleren en kunnen we het beste in de mens loskrijgen.

1. Een zeker niveau van chaos maakt de creativiteit los en voedt de verbeelding. Het gaat echter niet over anarchie maar over een bepaalde vorm van instabiliteit en intriges, het nemen van risico’s en het durven experimenteren. Het streven naar operationele excellentie in alle delen van onze business is immers niet de juiste strategie. Een beetje chaos is goed om de creativiteit los te weken. We moeten ongehinderd kunnen uittesten en eventueel falen toelaten. De les die we eruit trekken moeten we zien als een beloning.

2. Diversiteit en botsen van culturen brengen ons nieuwe ervaringen en ideeën zoals het aanleggen van nieuwe havens, het internet en een open migratiepolitiek.  Meer dan 50% van alle startups in San Francisco wordt geleid door mensen die niet in Amerika zijn geboren. Het aanwerven van werknemers met verschillende achtergronden, culturen en leeftijden is hier dus van cruciaal belang. Ontvang die mensen met open armen.

3. Een goede beoordeling om goede van slechte ideeën te onderscheiden. We kunnen dit doen door te zien en te verstaan wat er rond ons aan de hand is en door data te gebruiken als onderdeel van onze besluitvorming. Onze hersenen werken optimaal wanneer we al wandelend connecteren of vergaderen. Aristoteles was hier trouwens al een koploper van: hij introduceerde het discussiëren gecombineerd met beweging.

4.  Openheid tot conflicten, vrije meningsuiting en ruimte voor publieke debatten. Respecteer verschillende opinies en moedig feedback van klanten, werknemers en aandeelhouders aan. Zie feedback als een geschenk. Laat conflicten toe zonder erbij te panikeren.

5. Systemen van mentoring. Zoek een goede mentor en initieer een sterk mentoring programma doorheen de organisatie. Ideaal wordt het als er een omgekeerde mentoring is tussen de Millenials en de Generatie Z. Ga er niet zomaar van uit dat de oudste, meest ervaren mensen in je organisatie de meeste wijsheid hebben. Laat de jongere krachten je digitaal minder onderlegde werknemers begeleiden. Dit is tegen de natuur van de gevestigde waarden, maar de nieuwe wereld vraagt een nieuwe aanpak op dat vlak. Zet je geest open en wees klaar voor nieuwe dingen. Sla nieuwe bruggen tussen de generaties. Blijf leergierig. Dit kan helpen om mensen die het niet meer zien of verstaan, opnieuw zelfvertrouwen en energie te geven.

‘Als je enkel doet wat je aankan, zal je nooit beter worden dan je bent’ – een mooie quote van Master Shifu in Kung Fu Panda 3 als hij Po, de Kung Fu panda, vraagt om iets nieuws te proberen en uit zijn comfortzone te stappen. De panda moet iets nieuws leren en zo groeien.

6. De meeste genieën lenen van anderen, ze perfectioneren vooral bestaande ideeën. Innovatief zijn betekent niet dat je telkens iets nieuws moet uitvinden.

Om genialiteit te ontwikkelen moeten we natuurlijk ook wat geld bezitten maar we moeten dat geld creatief gebruiken. De meeste genieën die we kennen komen uit de middenklasse en stammen niet van de rijken af.

Genialiteit maakt deel van een cultuur die organisch groeit

De meeste clusters van genialiteit houden niet eens een eeuw lang stand. De genialiteit verdwijnt wanneer een van de bovenstaande contexten verdwijnt. Athene, bijvoorbeeld, verloor zijn positie toen men immigratie een halt toeriep. San Francisco met zijn Silicon Valley loopt vandaag het risico om zijn positie te verliezen omdat er te veel mensen hun rijkdom etaleren. Meestal zijn het zelfgenoegzaamheid en arrogantie die een cluster van genialiteit doen verdwijnen.

Voeg thans daarbij wat Trumps administratie van plan is met het reisverbod vanuit 7 landen en het zou allemaal wel eens nog sneller kunnen gaan. China zou wel de volgende Chinese Valley kunnen worden.

Het is belangrijk geen kopie te worden van een geniale cluster. Vele steden trachten het succes van Silicon Valley, een vroeger landbouwgebied, na te boosten. Zij hebben daar echter geen nieuwe uitvindingen voortgebracht zoals de transistor (New Jersey), Internet (Zwitserland) of durfkapitaal (New York) maar perfectioneerden bestaande uitvindingen. In San Francisco kregen goede ideeën schwung. In Europa strijden Rockstart in Amsterdam, Betahuis in Berlijn, Numa in Parijs, en de driehoek Gent, Antwerpen, Brussel in België voor de titel van innovatiekampioen.

Helaas zijn de meesten te klein en moeten de verschillende steden binnen 1 land samenwerken. Er is het voorbeeld van het Nederlandse StartupDelta: Amsterdam, Den Haag en Eindhoven hebben de handen in elkaar geslagen en staan nu in de lijst van de top 20 van globale startup ecosystemen.

Creativiteit is een motor voor economische en sociale ontwikkeling. The Global Creativity Index 2015 studie van de Martin Prosperity Institute heeft 139 landen geanalyseerd door de link tussen creativiteit en economische ontwikkeling te onderzoeken op basis van de 3 T’s:

  1. Talent = aandeel van volwassenen met hogere studies en het aantal werknemers actief in de creatieve sector
  2. Technologie = onderzoek, investeringen in ondernemen en patenten per inwoner
  3. Tolerantie = de openheid naar migratie, afkomst, cultuur, etnische achtergrond en geaardheid.

c

Bron: Global Creativity Index van de Martin Prosperity Institute 2015

Indien je wenst te weten of je stad gezond, matuur, angstig of gekwetst (4 Dualarity kwadranten) zal zijn, kijk je het best waar je vandaag staat. Bepaal hoe je de bovenstaande inzichten kan gebruiken om in de juiste richting te groeien. Wie weet, word je wel een baken van genialiteit!

Zin in meer? Je vindt mij op LinkedIn, Twitter, Facebook en natuurlijk hier op Bloovi. Ook mijn boek ‘The Dualarity’ of mijn nieuwsbrieven kunnen jou verder inspireren. Neem dus zeker een kijkje op mijn website!