Als CEO van Google BeLux is Thierry Geerts misschien geen klassieke ondernemer, al heeft hij wel de juiste mentaliteit. In aflevering 13 van Techmag vertelt de intrapreneur onomwonden dat de digitalisering hoger op de agenda van ministers moet staan. Hoe Google mee aan de kar trekt om België in het tijdperk van artificiële intelligentie te loodsen? Het antwoord en vele andere inzichten vind je terug in mijn nieuwste video.
Klaarstomen voor nieuwe innovatiegolf
Het is een bekend probleem dat België achterloopt in de digitale revolutie. Thierry Geerts betreurt de cijfers, zeker als je die vergelijkt met onze buurlanden. “Zoek een product op via Google, en je vindt vooral links die leiden naar online shops uit Nederland”, zegt hij. “Niet minder dan 70% van onze e-commerce omzet verdwijnt naar andere landen. Bij Google België willen we er vooral prioriteit van maken dat Belgische bedrijven die digitale mentaliteit omarmen.”
En ver hoef je het daarvoor niet altijd te zoeken. Van alle Belgische bedrijfswebsites is slechts 13% geoptimaliseerd voor mobiel. Bovendien is de laadtijd veel te traag. “We hebben ontdekt dat, als het langer duurt dan drie seconden om een website te laden, het hartritme van de gebruiker stijgt”, weet Geerts. “Als bedrijf is dat een niet te missen alarmsignaal, want je bezorgt je klanten stress.”
Ik wil dat mijn vier kinderen kunnen opgroeien in een land dat mee is met zijn tijd
Toch blijft Geerts positief wanneer hij stelt dat we ons als land niet moeten blijven druk maken over de opgelopen achterstand. “Het moment is aangebroken om ons voldoende klaar te stomen voor de nieuwe innovatiegolf: artificiële intelligentie”, drukt hij me op het hart. “In mijn boek 'Digitalis' pleit ik er al voor om ons land het AI-tijdperk in te loodsen. Ik heb vier kinderen, en ik wil dat ze kunnen opgroeien in een land dat mee is met zijn tijd. We hebben in België knappe koppen en straffe labs. Dat wil zeggen dat we alles in huis hebben om de boot van deze technologie niet te missen. Maar het is tijd om in actie te schieten.”
Heeft België een Chief Digital Officer nodig?
Geerts is niet zozeer te vinden voor een minister van artificiële intelligentie, al denkt hij dat een Chief Digital Officer wel soelaas zou kunnen bieden. “In Zweden bestaat dat al”, zegt hij. “België kent veel bevoegdheidsniveaus, en een transversale functie zoals die van een Chief Digital Officer zou bepaalde zaken en bewegingen sneller in gang kunnen zetten. Al onze ministers hebben veel prioriteiten, maar de digitalisering is wel een prangende nood in onze maatschappij. Het moet hoger op de politieke agenda.”
Al onze ministers hebben veel prioriteiten, maar de digitalisering is wel een prangende nood in onze maatschappij. Het moet hoger op de politieke agenda
Nog volgens Geerts zou het weinig kwaad doen moesten sommige van onze huidige ministers een meer digitale achtergrond hebben. “Onze maatschappij is zeer divers en heeft een waaier van talenten, waarom zouden we dat niet kunnen weerspiegelen in ons beleid?”, klinkt het.
Ethiek bij Google België
De digitalisering brengt heel wat data met zich mee. Technologiebedrijven zoals Facebook krijgen nogal de wind van voren om hier op een ethische manier mee om te gaan. Maar hoe zit dat nu bij de Belgische poot van Google? “Veel partijen spreken over een schatkist van data, ik heb het over een dataflow”, nuanceert Geerts. “Elk van de technologiebedrijven heeft de taak om de beschikbare data aan te wenden voor relevante doeleinden.”
“Anderzijds stimuleren we de gebruikers ook om zélf in te staan voor hun eigen veiligheid. We kunnen zoveel encrypteren als we willen, maar de verantwoordelijkheid ligt ook bij de mensen. Het is toch ongelooflijk dat 123456 nog steeds het meest gebruikte paswoord is?”
Bekijk hieronder de volledige aflevering met Thierry Geerts en abonneer je hier op Techmag!