Coworking spaces ontstonden ongeveer tien jaar geleden. Oorspronkelijk waren de kantoren bedoeld om een betaalbare werkomgeving aan te bieden aan start-ups en freelancers, omdat zij zich meestal geen vaste kantoren kunnen veroorloven en vaak collega's missen. Sinds kort tonen echter ook grotere bedrijven interesse in de open werkruimtes. Er zijn dan ook veel wat voordelen verbonden aan flexwerkplekken:
1. Jong talent en pioniers in het vakgebied ontdekken
Een creatieve flexwerkplek trek jonge en beloftevolle talenten aan. Dat is voor bedrijven mooi meegenomen, want zo komen ze misschien potentiële werkkrachten tegen.
2. Op de hoogte van innovatieve projecten
Je komt in contact met projecten van anderen, wat inspiratie kan geven voor eigen projecten. Je bent sneller op de hoogte van trends, evoluties en disrupties binnen en buiten de sector. Je krijgt en geeft tips en zo waait er vaak een nieuwe wind door de onderneming. Je ziet mensen die andere, misschien wel effectievere, methodes hanteren en neemt die over. Kortom, je verruimt je blik en optimaliseert je werkwijze.
3. Minder kosten
Een eigen kantoor huren of kopen is duur en voor starters vaak een onmogelijke zaak. Een coworking space kan dan wel dienen als goedkoper alternatief. Coworking spaces zijn standaard uitgerust met alles wat je in een professioneel kantoor nodig hebt. Het is ook een omgeving waarin je met een gerust hart leveranciers en klanten kan verwelkomen.
Vaak is het moeilijk om te voorspellen hoe snel je bedrijf zal groeien. Zeker op het begin. Hoeveel werknemers zal je de komende vijf jaar moeten aannemen? Hoe populair zal je product worden? Zo is het ook moeilijk om te bepalen hoe groot je kantoor moet zijn. Investeren in een kantoor dat veel te groot is, is onnodig geldrovend. Via coworking ruimtes kan je goedkoop ruimtes voorzien voor werknemers en is er ruimte voor groei.
4. Ideeën uitwisselen met anderen
Flexwerken brengt heel wat netwerkmogelijkheden met zich mee. Je deelt de ruimte met mensen die andere functies hebben en werken voor andere bedrijven. Dat kan leiden tot interessante kruisbestuivingen en partnerships. Op een coworkingplek krijg je de kans om aan veel mensen feedback te vragen, waardoor je betere producten of diensten kan afleveren.
Door te netwerken leer je niet alleen andere bedrijven kennen, maar andere bedrijven leren jou ook kennen. Coworking zorgt dus voor naamsbekendheid.
Als je jaren met dezelfde collega's in eenzelfde kantoor werkt, ken je elkaar door en door. Je hebt inzicht in hoe je collega's denken en handelen. Vaak raken bedrijven vastgeroest in hun eigen gewoontes en bedrijfscultuur. Werknemers geregeld naar een coworking space sturen, kan zorgen voor nieuwe uitdagingen en frisse ideeën.
5. De meerderheid werkt productiever
Volgens een studie gepubliceerd op Office Vibe, werkt 64% van de werknemers productiever in een coworking ruimte. 68% van de werknemers werkt geconcentreerder en 90% voelt zich zelfverzekerder. In een plaats waar iedereen gepassioneerd bezig is met zijn project, heerst een drive om je eigen projecten ook succesvol te maken.
6. Toegankelijkheid
De meeste coworking spaces werken met een maandabonnement dat je onbeperkt toegang geeft tot de werkplek. Je springt dus binnen wanneer en hoe vaak je wil: elke maand, elke week, elke dag. De meeste kantoren zijn trouwens open tot 's avonds laat. Hierdoor kan je een grote portie flexibiliteit verlenen aan je werknemers qua uren en is het niet zo dat ze enkel van 9u00 tot 17u00 kunnen werken.
Werknemers kunnen zelf hun dag indelen. Ze zijn vrij om zelf te bepalen wanneer en hoelang ze pauzeren. Hun uurrooster is minder vast dan op kantoor. Voor veel werknemers is dit een motiverende factor. Natuurlijk moet het bedrijf er dan wel op kunnen rekenen dat haar werknemers hun verantwoordelijkheid opnemen.
Almaar meer grotere bedrijven kiezen ervoor om coworking ruimtes in te huren. Zo ook Microsoft, die eind 2016 30% van zijn werknemers toegang gaf tot de WeWork locaties in New York.
Wanneer volg jij?