(Foto: De founders van de Brusselse start-up Cowboy)
Bij het horen en lezen van de vele succes- en flopverhalen die in het ondernemerslandschap worden geschreven, lijkt het wel alsof elke millennial een eigen start-up uit de grond stampt. Maar is dat ook zo? Hoeveel ondernemerszin laten de twintigers en prille dertigers van vandaag zien, vergeleken met de vorige generaties? Bloovi dook in de cijfers en kwam tot enkele verrassende resultaten.
Adrien Roose is 26 jaar wanneer hij in 2013 samen met Karim Slaoui de start-up Take Eat Easy uit de grond stampt, dat meeneemmaaltijden aan huis brengt met de fiets. Een commercieel bedrijf met een maatschappelijk doel: het leven van de werkende mens makkelijker maken op een ecologisch verantwoorde manier. Kort na de opstart leggen drie investeerders maar liefst 6 miljoen euro op tafel om het bedrijf snel te laten groeien.
Roose, en andere high-profile millennial founders zoals Jeroen de Wit van Teamleader, Alexander Van Laer van Poppy en Pieterjan Bouten van Showpad, zijn het levende bewijs van de tomeloze ambitie en start-up spirit van hun generatie. Maar in realiteit zijn deze voorbeelden eerder uitzonderlijk. Millennials - personen geboren tussen 1981 en 1996 zoals de algemene definitie luidt - hebben eigenlijk geen grote ondernemersspirit, in tegenstelling tot wat velen denken.
Gebrek aan zelfvertrouwen
Millennials groeiden op met tv-shows als ‘Mijn Restaurant’ en recenter ‘De Leeuwenkuil’, waarin (bijna)ondernemers het tegen elkaar opnemen voor het winnen van een eigen restaurant of investeringen voor hun bedrijf. Programma’s die toch een zekere ondernemingszin kunnen aanwakkeren. In vergelijking met de voorgaande generaties - die opgroeiden tijdens de economische turbulentie van de jaren ‘70 en het opkomende kapitalisme van de jaren ‘80 - zijn er echter veel minder millennials die vandaag de dag de stap zetten naar een leven als ondernemer.
Wanneer we de bevolkingscijfers van Vlaanderen vergelijken met het aantal zelfstandigen in Vlaanderen - een goede indicator voor ondernemerschap - zien we dat amper 1,5% van de 20 tot 34-jarigen zelfstandige is.
Millennials lijden inderdaad aan een gebrek aan zelfvertrouwen. Een bedrijf opstarten en uitbouwen is ook niet zo makkelijk
Een mogelijke verklaring voor het dalende aantal start-ups gerund door millennial-oprichters, zou kunnen zijn: een afkeer voor risico. Al kan het ook een gebrek aan zelfvertrouwen zijn. Ana Bakshi, founder van de start-up hub ‘Oxford Foundry project’ die is verbonden aan Oxford University en de steun krijgt van LinkedIn-founder Reid Hoffman, zegt dat ‘het overwinnen van de angst voor mislukking’ bovenaan de lijst staat van aanvragen voor hulp van de (bijna-)ondernemers waar ze mee werkt. “Millennials lijden inderdaad aan een gebrek aan zelfvertrouwen,” zegt Bakshi. “Een bedrijf opstarten en uitbouwen, is ook niet zo makkelijk.”
De millennial is een serial-entrepreneur
Wanneer millennials toch de stap zetten, doen ze het ineens goed en met veel bedrijven. Ondernemers tussen 20 en 35 hebben gemiddeld al dubbel zo veel bedrijven opgestart als hun collega’s van 50+, zo blijkt uit een rapport van BNP Paribas uit 2015. Alexander Van Laer en Moos Tits bijvoorbeeld, oprichters van zowel food-sharing start-up FLAVR en recenter Poppy, een ‘free floating car sharing’ platform, zijn daar een mooi voorbeeld van.
Een reeks start-ups achter je naam schrijven voor je 35 bent, wil natuurlijk niet meteen zeggen dat al die bedrijven ook overleven. Kijk naar het verhaal van serial-entrepreneur Adrien Roose. Na een aantal succesvolle jaren voor het eerdergenoemde Take Eat Easy, bleek de concurrentie te hard. Ze groeiden elke maand met 30%, haalden maandelijks 5 miljoen euro aan sales en hadden nog een voorstel van 30 miljoen euro investering op tafel liggen. Ondanks deze mooie cijfers, besloten ze om de stekker eruit te trekken. Intussen lanceerde Roose zijn nieuwe start-up Cowboy, een innovatieve elektrische fiets voor de moderne pendelaar om de mobiliteit in de stad te verbeteren.
Kloof tussen ambitie en springen
Veel millennials willen graag baas worden van hun eigen bedrijf, maar er zijn er maar weinig die effectief de sprong wagen. “Hoewel er vandaag de dag veel meer steun toegankelijk is in de vorm van incubators en accelerators, is er nog steeds een kloof tussen de ambitie die de millennials (ook wel Generation Y genoemd; nvdr) heeft en zij die effectief een bedrijf opstarten,” zegt Robert Osborne van the Centre for Entrepreneurs, een denktank in Londen.
Toch mogen we de millennials niet allemaal over dezelfde kam scheren als het gaat over ondernemen. Een rapport van Unizo met cijfers van het aantal startende zelfstandige ondernemers in Vlaanderen in 2015 en 2005, toont dat de grootst stijgende groep die van 18- tot 24-jarigen is met 10%. Bij de hogere leeftijdscategorieën is er zelfs sprake van een daling op tien jaar tijd. De jongste groep millennials zijn dus duidelijk meer bereid om een risico te nemen dan hun oudere collega’s.
Moet elke millennial dan per sé ondernemer worden? “Natuurlijk niet”, klinkt het bij Shannon Lucas. Deze Amerikaanse heeft als doel bedrijven te helpen duurzamer te zijn in al hun vormen. “Met intrapreneurship haalt een bedrijf alle onzekerheid en risico’s van ondernemen weg en geven ze werknemers de mogelijkheid om te experimenteren met start-ups, binnen het bedrijf.” Kortom, de ideale oplossing voor millennials die ondernemen wel in hun vingers hebben zitten, maar de stap niet willen zetten!