Moet het nog gezegd dat de digitalisering ook onze democratie heeft veranderd? Dat hoef je founder Aline Muylaert niet te vertellen: samen met haar vriend Wietse Van Ransbeeck richtte ze vier jaar geleden CitizenLab op, een online participatieplatform voor lokale overheden. Muylaert heeft het in de nieuwste aflevering van Techmag over uitdagende businessmodellen, de wereld van govtech, seksisme in SaaS en ondernemen met je lief.
Domino effect creëren
Je zou bijna kunnen stellen dat e-democratieplatform CitizenLab ‘per ongeluk’ is ontstaan. Tijdens hun hogere studies handelsingenieur bedachten Muylaert en Van Ransbeeck het idee om burgers te laten participeren in het lokale beleid. “Aangezien ik meer wilde leren over grafisch ontwerp en Wietse interesse had in coderen, hebben we het idee voor CitizenLab gebruikt om onze vaardigheden bij te schaven”, lacht Muylaert. “We zijn dus allesbehalve gestart met de ambitie om een wereldbedrijf uit te bouwen.”
We zijn allesbehalve gestart met de ambitie om een wereldbedrijf uit te bouwen
Maar dat veranderde snel. Zeker toen de jonge start-up bekend maakte dat ze ervoor wilden gaan. Muylaert herinnert zich nog goed de kritiek die ze te verduren kreeg. Maar dat maakte haar drang om er wat van te maken nog zoveel groter. “Ik kon dat relativeren: het is niet gemakkelijk om lokale overheden en digitalisering met elkaar te verzoenen”, lacht ze. “Voor ons was het dan ook des te belangrijker om snel de eerste steden en gemeenten te overtuigen. Aangezien er in de publieke sector vaak wordt gekeken naar wat anderen doen, wilden we zo een eerste domino effect creëren. En dat is ons gelukt.”
Ambitieuze people business
Ook al werd CitizenLab al meermaals bejubeld in de media - recent nog met zijn kapitaalronde van 2 miljoen euro - de oprichters blijven niet op hun lauweren rusten. “Ik waak erover dat ik niet in een roes blijf zitten”, meent Muylaert. “Want het is niet omdat de kaarten vandaag goed liggen, dat dat morgen nog steeds zo is.”
Dat leerde CitizenLab met vallen en opstaan. Ook deze start-up moest leren loslaten, mensen laten gaan en omgaan met stress. Het doet de founders stilstaan bij de wetenschap dat alles rond mensen draait. “Volgens mij draait alles om de persoonlijke klik die je met iemand anders hebt”, spreekt Muylaert uit ervaring. “Een geloof in je product dat je kunt delen met anderen.”
Ze gelooft dat de start-up volgens die redenering zo snel investeerders wist te overtuigen. En dat ze dankzij die overtuiging ook een derde co-founder vonden via het netwerk van Start it @KBC. “Of het nu gaat om investeerders of teamleden: in deze people business willen we ons enkel associëren met mensen die zich kunnen vinden in onze missie. Dat is uiteindelijk onze grootste ambitie”, zegt Aline Muylaert.
Welke stappen CitizenLab momenteel zet om zijn ambitie waar te maken? En hoe het bedrijf dat aanpakt in een nichemarkt? Je ontdekt het in de nieuwste Techmag aflevering! Bekijk ze hierboven of abonneer je rechtstreeks op Techmag!