Vandaag wil de consument zowat alles van zijn lichaam kwantificeren. Van calorieën tellen tot hartslag meten: daar bestaan intussen al ontelbaar veel apps voor. En toch vind je maar weinig professionele applicaties die jou helpen om gehydrateerd te blijven. Daar wil Koen Lenie, CEO en medeoprichter van MySmartBottle, verandering in brengen. In de nieuwste aflevering van Techmag vertelt hij meer over zijn start-up en de bijzondere aanpak die hij daarbij hanteert!
Van nucleaire ingenieur naar 50-jarige ondernemer
Noem de ondernemer in Koen Lenie gerust een vreemde eend in de bijt. De man heeft een achtergrond als nucleair ingenieur, maar voelde al snel dat het ondernemerschap in zijn DNA zat. Toch richtte hij pas op zijn vijftigste zijn eigen start-up, MySmartBottle, op.
“Ja, mijn leeftijd is voor veel andere ondernemers en misschien wel investeerders een mogelijk nadeel”, beseft Lenie. “Anderzijds heb ik heel wat bagage uit het bedrijfsleven meegenomen naar MySmartBottle. Zo was ik vroeger altijd betrokken bij projecten waarin ik mensen met verschillende culturen of een bepaalde achtergrond moest meekrijgen in mijn verhaal. Dat is volgens mij de grootste uitdaging van een bedrijf: ervoor zorgen dat alle neuzen in dezelfde richting staan. Zelf heb ik het al meermaals gedaan, en dat geeft me een voorsprong. Wat nog belangrijker is: intussen weet ik perfect wat ik niet kan. En wat ik niet kan, laat ik aan andere teamleden over.”
Het verschil maken ondanks vele uitdagingen
Toch kreeg de prille start-up al een paar tegenslagen te verduren. Blijven volharden heeft ervoor gezorgd dat het bedrijf vandaag bezig is met de ontwikkelen van de eerste drinkflessen. “Hoe vaak we wel niet te horen kregen dat we te vroeg waren”, vertelt Lenie.
“Het idee was altijd al redelijk concreet - en we waren van plan om redelijk vroeg funding op te halen voor de verdere ontwikkeling ervan. Maar dat is nooit gelukt: tijdens pitches en applicatierondes voor acceleratoren kregen we steeds weer lik op stuk. En kijk - dàt heeft ons dan weer wel vertraging opgeleverd. Maar het goede daarvan is dat we enorm veel hebben geleerd.”
We schakelen een niveau hoger dan de klassieke app: we willen dat onze toepassing ook in de gezondheidszorg kan worden gebruikt
Meer nog, in die tijd wist MySmartBottle haar proof of concept en positionering te verfijnen. Want toegegeven: er zijn al veel soortgelijke apps, al dan niet gecombineerd met een drinkfles. “We willen echt een persoonlijke coach zijn voor mensen die meer water willen drinken”, klinkt het. “Elk individu heeft andere noden, die bovendien kunnen verschillen van dag tot dag. Ook schakelen we een niveau hoger dan de klassieke app: we willen dat onze toepassing ook in de gezondheidszorg kan worden gebruikt.”
En daarvoor lanceerde Koen Lenie met MySmartBottle een crowdfundingcampagne op Indiegogo. Welke nu precies de volgende stap is? En hoe Lenie met zijn team de wereld wil veroveren? Ontdek het allemaal in de nieuwste Techmag aflevering: mis er geen enkele meer door je hier te abonneren!