Nu FinTech, InsurTech of LegalTech min of meer mainstream worden, komen bedrijven tot het besef dat je elke dienst kan automatiseren en digitaliseren – dus ook Human Resources. In domeinen als rekrutering, assessments, talent management en people analytics zet een nieuwe generatie digitale applicaties heel wat in beweging. Neem nu geneHRations, een Belgisch investeringsfonds dat 25 miljoen euro durfkapitaal veil heeft voor de ontluikende sector van hr-technologie. Het netwerk heeft inmiddels 7 tech-satellietbedrijfjes op 3 verschillende locaties (Hasselt, Gent en Leuven) in portefeuille zitten, goed voor 200 medewerkers en 32 miljoen omzet. Drijvende kracht hierachter is Limburger Joris Peumans, voormalig topman van HR-dienstverlener ASAP. Vanop de Hasseltse Corda campus (“onze HR Tech Valley”) neemt hij met zijn nieuwste project heel West-Europa in het vizier.
Hello world-gevoel
Met 20 jaar ervaring op de teller als ontwikkelaar voor HR-dienstverlener ASAP kent Joris Peumans de sector als zijn broekzak. “Human resources is er bij mij met de paplepel ingegoten. Ik ben handelsingenieur optie beleidsinformatica en in ons familiebedrijf was ik ICT-ontwikkelaar. Al op mijn vijftiende schreef ik de eerste software voor mijn vader.”
Hugo Peumans (voorzitter van de Raad van Bestuur) en Ruben Peumans (CEO) bleven aan het roer van ASAP, Joris stapte eruit. In 1999 al had hij Prato opgericht als technologische spin-off van ASAP - en nu de spil van Peumans’ investeringsfonds geneHRations waarmee hij de komende jaren 25 miljoen euro in HR (start-up) technologie wil investeren.
Generations - maar dan niét binnen het familiebedrijf? “Ons vader had het liever anders gezien”, geeft Joris Peumans toe. “Maar om bezig te blijven met staffing en dienstverlening, daar had ik geen zin meer in. Mijn echte drijfveer is technologie. Dat hello world-gevoel dat je telkens krijgt als je iets nieuws lanceert, vind ik fantastisch. En nu doe ik dat op grotere schaal.”
Portefeuille van tech-satellietbedrijfjes uitbouwen
De pijler van het geneHRations netwerk is Prato. “PratoFlex is onze software voor de interimsector en dienstenchequebedrijven, maar we kwamen erachter dat je niet alles zelf kunt bouwen”, zegt Peumans. “Je krijgt je teams niet geschaald, en de technologie of HR principes niet onder de knie. Vandaar het idee om een portefeuille van tech-satellietbedrijfjes uit te bouwen, onze ventures. In 2010 al namen we de eerste participaties. Die bedrijfjes bleven gewoon hun eigen koers varen.”
“Dat veranderde toen we onze intrek namen op de Corda Campus. Ik vond het Full Regional Innovation System (FRIS) van de Universiteit Hasselt heel geschikt als model voor ons: sectoren en bedrijven linken met academici en gebruikers. In onze HR Tech Valley willen we werkgevers, HR-dienstverleners en kandidaten koppelen. Tegelijk brachten we alle ventures onder een gemeenschappelijke paraplu – dat werd geneHRations. Het achterliggend idee is dat alle technologie die we in huis hebben mensen ondersteunt - maar niet stuurt.”
“Om te investeren in technologie die repetitieve taken overbodig maakt en efficiëntere oplossingen mogelijk maakt, hebben we 25 miljoen euro achter de hand. We kunnen heel veel realiseren. Kijk naar het rekruteringsproces: alles moet snel gaan, via sms, WhatsApp,… als kandidaat wil je meteen respons. Zeker in de flexjob- en uitzendsector werken vaak jonge, relatief onervaren consulenten die belangrijke beslissingen moeten nemen over de juiste kandidaat voor een bepaalde job. Hun ‘buikgevoel’ moet dan de doorslag geven. Maar wat doe je met een functietitel als ‘sales manager’? Is dat hetzelfde als een ‘sales director’ in je bestand? Welke functietitel dekt welke lading? Zoiets kun je maar beter rationaliseren. Onze venture Actonomy brengt op basis van een algoritme vacatures en cv’s samen. Daarmee gaan de snelheid én precisie omhoog. Software die zorgt dat je door het bos de bomen weer ziet én de doorlooptijd aanzienlijk verkort.”
Het algoritme: niet de baas
Jerry Hamal, sales- en marketingdirecteur van Prato, ziet nog een belangrijk voordeel. “Consulenten zijn wel eens bang dat ‘het algoritme’ hun werk zal overnemen. Maar een kandidaat die al maanden in de database zit en die ze ‘vergeten’ zijn, komt zo wel weer aan de oppervlakte. En dan kan de consulent - de menselijke factor - de doorslag geven.”
Een data-analyse project op basis van een bevraging bij grote uitzendbedrijven, staaft het vermoeden: “We vroegen de consulenten hoe ze hun matching aanpakken. De helft doet dat op basis van … hun geheugen. We vielen zowat van onze stoel, toen we dat vaststelden. Wat is dan eerlijker: het algoritme of de consulent?”
We vroegen aan consulenten hoe ze hun matching aanpakken. De helft doet dat op basis van … hun geheugen. We vielen zowat van onze stoel, toen we dat vaststelden. Wat is dan eerlijker: het algoritme of de consulent?
Ook dienstenchequebedrijf Blink en consultancybedrijf HRlinkiT maken sinds kort deel uit van geneHRations. HR Tech Valley breidt fors uit en loopt over van ambitie, maar natuurlijk blijft de concurrentie in het buitenland evenmin bij de pakken zitten. Toch maakt Joris Peumans zich sterk dat ook de buurlanden geneHRations zullen ontdekken. “We willen een referentiepunt en een vertrouwensbaken zijn voor corporates en HR-dienstenleveranciers. Als we over een jaar of vijf met geneHRations overal in West-Europa een lichtje doen branden als het gaat over HR techoplossingen, dan is ons doel bereikt. Nederland loopt voorop in HR Tech, maar toch zie ik daar niet meteen initiatieven als het onze. Vanop een Prato-platform in Nederland zouden we dus net zo’n cluster van HR Techs kunnen uitbouwen.”
Geen zoektocht naar de Uber in HR Tech
Als start-up met ideeën over HR Tech ben je welkom bij geneHRations, op voorwaarde dat je een stevig businessidee hebt, zegt Peumans. “Ik ben niet op zoek naar de Uber in HR Tech. Een concreet idee dat de relatie werknemer-werkgever omkadert, is de basis: instroom, doorstroom, administratieve afhandeling – voetjes op de grond dus. Bovendien zijn we geen incubator: het is de bedoeling dat je businessmodel op punt staat, ook al hoeft dat niet meteen winst op te leveren.”
“Maar vooral persoonlijkheid telt. Hoor ik tijdens een pitch dat je voor alles een specialist wil inhuren – marketing, IT, sales – dan haak ik meteen af. Je moet minstens één domein zelf goed beheersen. Tenslotte moet je met méér bezig zijn dan geld ophalen. Het juiste accent leggen op je product geeft de doorslag.”
Smart working money
HR staat bij uitstek voor mensen en bedrijfscultuur. Peumans omschrijft zichzelf als ‘heel cultuurgedreven’. Hij schreef er zelfs een boek over: het cultuurboek. “Het gaat over wat er leeft bij Prato en wat ik er in de loop der jaren allemaal meemaakte. Om nieuwe collega’s, andere organisaties en onszelf te inspireren en, toegegeven, ook eens goed laten lachen. Bij Prato voeren we de uitspraak ‘culture eats strategy for breakfast’ nogal hoog in het vaandel. Is de cultuur crap, dan vreet het de uitvoering van je strategie op. Maar pakt de mayonaise, dan heb je fundamenten van gewapend beton om je strategie op uit te rollen.”
Is de cultuur van je bedrijf crap, dan vreet het de uitvoering van je strategie op. Maar pakt de mayonaise, dan heb je fundamenten van gewapend beton om je strategie op uit te rollen
Jerry Hamal vult aan: “Cultuur is misschien wel hét criterium om nieuwe bedrijven binnen te halen bij geneHRations. Krijgen we een voorstel om binnen zes weken te vergaderen in een boardroom, met zeven man in kostuum en das, dan haken we af. Daarin verschillen we radicaal met de venture capital wereld. Wij bieden HR techondernemers smart working money: niet alleen geld maar ook kennis, begeleiding en het netwerk van HR tech entrepreneurs. En zelfs al kom je pitchen en sturen we je weg om je huiswerk over te doen, dan delen we sowieso graag onze best practices. Niemand vertrekt met lege handen.”