Hoewel Collibra met zijn waardering van 1 miljard dollar investeerders vanuit het Google en Facebook front wist te strikken, blijft CEO Felix Van de Maele bescheiden. In de nieuwste Techmag aflevering laat hij in zijn ziel kijken, en praat hij openhartig over zijn groeiende rol als founder, de growth mindset, schouderklopjes en nog veel meer. “De druk van buitenaf voel ik niet, de enige druk die er is, komt van onszelf. We willen continu onze grenzen verleggen”, klinkt het ambitieus.
Van verkeerde timing naar internationale blik
Toch had dataspecialist Collibra niet van meet af aan de wind in de zeilen. Bij de oprichting in 2008 als spin-off van VUB zag niemand echt het nut van data governance. “We waren te vroeg”, knikt Van de Maele. “Samen met mijn co-founders (Stijn Christiaens, Pieter De Leenheer en Damien Trog; nvdr) probeerden we potentiële klanten te enthousiasmeren, maar we kregen het deksel op de neus.”
“Tot we plots besloten om actief conferenties over data governance bij te wonen, die vooral in de VS plaatsvonden. We hebben dus vrij snel de grote plas overgestoken, en roeiden met de riemen die we hadden. Elke euro moesten we door vier delen om uit de kosten voor transport en verblijf te geraken. En toch is het ons gelukt. Ik heb altijd al een irrationeel geloof gehad dat alles zou goed komen (lacht).”
Geen tijd voor ego
Vandaag is Collibra dan wel een succesvol databedrijf, Van de Maele en zijn team blijven niet op hun lauweren rusten. “We worden soms opgehemeld in de pers en dat is fijn, maar wij zijn eigenlijk al bezig met de volgende mijlpaal”, geeft de ondernemer toe. “Niemand van ons houdt zich bezig met zijn ego: wat vandaag nieuw en veelbelovend lijkt, moet zes maanden later de norm zijn. Iedereen bij Collibra moet zich elk half jaar opnieuw uitvinden. Die growth mindset vind ik van cruciaal belang.”
Benieuwd naar meer? In bovenstaande video vertelt Felix Van de Maele over:
- Het belang van schouderklopjes als de lat hoger wordt gelegd
- Hoe Felix Van de Maele de shift maakte van foundersgedreven naar managementgedreven bedrijf
- Hoe kapitaal ophalen evolueert
- Shitmomenten en relativeringsvermogen
- De essentie van ‘nee’ zeggen en focus behouden op macro- en microniveau
- De dubbele medaille van snelle groei
Bekijk hierboven de volledige aflevering of abonneer je rechtstreeks op Techmag!