Frank Maene is een vaste waarde in het investeringslandschap. Met durfkapitalistenfonds Volta Ventures injecteerde hij al mooie bedragen in start-ups en scale-ups zoals Sentiance, Qualifio en FibriCheck. Maar hoe staat het precies met het start-up landschap vandaag? En in welke bedrijven had hij eigenlijk graag geïnvesteerd? Je ontdekt het allemaal in de nieuwste Techmag aflevering.
Waar staan Belgische start-ups vandaag?
Frank Maene is een kritische investeerder. Toen ik hem enkele jaren terug sprak, maakte hij duidelijk dat startende ondernemers nog heel wat werkpunten hebben. Vandaag lijkt de durfkapitalist al wat positiever. “Vijf jaar geleden was er een enorme kloof tussen de mentaliteit van Amerikaanse ondernemers en sommige Belgische starters”, gelooft hij. “Dat is vandaag anders: start-ups zijn afgestapt van de kerktorenmentaliteit.”
We mogen geen appels met peren vergelijken: met een miljoen hier kan je evenveel doen als met drie miljoen in San Francisco
De tijd dat je als start-up meteen naar het buitenland moest verkassen om extern kapitaal op te halen, is volgens Maene voorbij. “Je hoort vaker ondernemers die spotten met de kleine bedragen die ze in dit land kunnen ophalen”, legt hij uit. “En vroeger was het ook niet altijd een evidentie. Maar we mogen geen appels met peren vergelijken: met een miljoen hier kan je evenveel doen als met drie miljoen in San Francisco.”
Investeringscriteria volgens Frank Maene
Volta Ventures is zeker niet enige fonds dat investeert op basis van de samenstelling van het team. “Maar voor mij begint het met de eerste e-mail”, voegt Maene daar aan toe. “Een korte uitleg van wat je doet, hoeveel geld je zoekt en een omvattende presentatie volstaan. Maar wanneer je komt pitchen, ga er dan alsjeblieft niet van uit dat ik je hele pitch heb doorgenomen. De pitch is slechts de eerste kennismaking, wat je eigenlijk kan vergelijken met een sollicitatiegesprek. Zo proberen we als fonds een beeld te krijgen van de menselijke kant van het bedrijf. Want gezien de fase van je start-up heb je amper metrics of een afgewerkt product waar we ons kunnen op baseren.”
Wanneer je als bedrijf echt geen kans maakt? “Je moet me echt niet komen vertellen dat je geen concurrentie hebt”, lacht Maene. “Er zijn altijd alternatieven. Ik zie bijvoorbeeld dat jij een step hebt. Het bedrijf achter die step heeft heus niet enkel andere stepmerken als concurrentie. Ook het openbaar vervoer, fietsen en auto’s kunnen een bedreiging vormen.”
Meer weten over de investeringsperikelen van Frank Maene? En welke start-ups in de toekomst echt potentieel hebben? Bekijk hierboven de volledige aflevering én mis geen enkele episode meer door je hier te abonneren op Techmag!