(Vlnr: Pieter Vanderbeeken, Managing Director nexxworks Asia, CEO Julie Vens-De Vos en CCO Matthias De Clercq)
Omdat ze misschien aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En misschien nog veel belangrijker, waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.
1. Aantal Belgen op zoek naar techjob in twee jaar gestegen met 60%
Een job in de techsector lijkt voor steeds meer Belgen aantrekkelijker te worden. Dat meldt vacaturewebsite Indeed, die tijdens de afgelopen twee jaar een stijging van 62 procent in de zoekopdrachten opmerkte. Opvallend is dat vier vijfde van de zoekopdrachten (zo’n 79%) naar techjobs op Belgische bodem gaat, ongeveer 11% is op zoek naar techjobs in andere Europese landen en zo’n 9% lonkt naar de States. De Belg is duidelijk internationaler gericht dan pakweg de gemiddelde Brit of Amerikaan.
De zoektocht naar buitenlandse techjobs verbaast Arjan Vissers, Senior Manager Strategy & Operations bij Indeed Benelux, niet. “Het Verenigd Koninkrijk heeft al een sterke interne technologiemarkt, met Londen als de belangrijkste Europese tech hub, en ook in Nederland zijn er op dit vlak veel mogelijkheden.”
In de omgekeerde richting wordt er vanuit het buitenland beduidend minder gezocht naar techjobs in België. Volgens Vissers is dit omdat ons land bij het grote publiek niet bekend staat als Europese tech-hub. Al hoopt men daar met consequente, grote investeringen (289 miljoen in 2018 en 494 miljoen in 2019) snel verandering in te brengen.
2. Percentage startende ondernemers in België bij laagste van Europa
Vorig jaar werden er in België een recordaantal nieuwe ondernemingen opgericht, volgens de cijfers van handelsinformatiekantoor Graydon en ondernemersorganisaties UCM en Unizo. Concreet gaat het om 100.000 nieuwe bedrijven, waarvan 16% in healthtech, 10% in fintech en 7% in HRtech. De voorbije drie jaar groeide het aantal starters met maar liefst 20%.
En hoewel België volgens Eurostat het laagste aantal starters telt binnen de groep van actieve ondernemingen, overleeft tweederde ervan wel vijf jaar of langer. Daarmee doet ons land het gemiddeld beter dan de rest van Europa.
Belgen zijn dikwijls te bang om een veilig werknemersloon, firmawagen en 13de maand op te geven voor een onzeker ondernemersbestaan. Die angst voor risico wordt gevoed door comfort
Daarmee heeft een Belgische start-up wel uitstekende overlevingskansen, al plaatst Omar Mohout hier meteen een kanttekening bij. Volgens hem falen zo weinig start-ups omdat ze helemaal niet durven experimenteren of risico’s nemen. “Belgen zijn dikwijls te bang om een veilig werknemersloon, firmawagen en 13de maand op te geven voor een onzeker ondernemersbestaan. Die angst voor risico wordt gevoed door comfort”, aldus Mohout.
Toch zijn méér nieuwe bedrijven in België broodnodig. “Nu multinationals inkrimpen en zelfs wegtrekken uit ons land, worden ondernemingen van eigen bodem de komende jaren belangrijker voor duurzame tewerkstelling en welvaartscreatie.” Eindigen doet Mohout op een positieve noot: hij gelooft er namelijk rotsvast in dat België deze cijfers kan opkrikken en blijft naar eigen zeggen resoluut een vooruitgangsoptimist.
3. Nexxworks breidt uit in Singapore
Het Gentse Nexxworks opende zopas een innovatiehub in Singapore, wat volgens hen niet meer dan de logische volgende stap is in hun ambitieuze groei- en internationalisatiestrategie.
“Aangezien we een globaal merk zijn, met klanten overal ter wereld, was het slechts een kwestie van tijd voor we een internationaal filiaal zouden openen”, aldus CEO Julie Vens-De Vos. De keuze voor Singapore was snel gemaakt: het is één van de snelst groeiende innovatiecentra is ter wereld. Daarbovenop is het ook nog eens één van de meest bereikbare en internationale regio’s ter wereld én geniet het een uitstekende mix van overheidssubsidies, privékapitaal en bedrijfsinvesteringen.
De uitbreiding naar het Oosten wordt mede mogelijk gemaakt door de recente samenwerking met Pieter Vanderbeken, ex-Marketing Senior Manager bij The House Of Marketing. “Met Pieter halen we jaren aan ervaring met sterke strategie, management, bedrijfsontwikkeling en marketing aan boord. Bovendien heeft hij heel wat internationale ervaring, dus als iemand onze activiteiten in het Zuid-Oosten kan aftrappen, is hij het wel”, aldus CCO Matthias De Clercq.
4. Qatar wil supporters op WK voetbal zelfrijdend openbaar vervoer aanbieden
Voor het WK in 2022 gaat gastland Qatar tot het uiterste om de bezoekers te verrassen. Momenteel werkt het samen met Volkswagen, om een deel van het openbaar vervoer in de hoofdstad Doha zelfrijdend te maken. In het najaar van 2022 zouden elektrische voertuigen, waaronder vierpersoonsbusjes en stadsbussen, passagiers autonoom moeten kunnen vervoeren.
Het uiteindelijke doel is om een compleet transportsysteem te ontwikkelen, met onder andere de noodzakelijke infrastructuur, een juridisch kader en software om Uber-gewijs ritten aan te vragen.
De Volkswagen-vloot zou bestaan uit 35 I.D. Buzz vierpersoonsbusjes die op een semi-vaste route mensen doorheen Doha vervoeren. 10 autonoom rijdende Scania-bussen zullen ingezet worden voor grotere groepen. Volgend jaar worden de eerste pilots alvast opgestart, waarna de eerste publieke proeven volgen in 2021. Zo kunnen de voetbalfans tijdens het WK 2022 toch wat dieper in het glas kijken om de overwinning van hun ploeg vieren (of het verlies verdrinken) én toch nog netjes thuisgeraken ook.
5. Amerikaanse techreuzen aangeklaagd door mensenrechtenorganisatie
Apple, Microsoft, Tesla, Alphabet (Google) en Dell: allemaal hebben ze sinds kort een klacht van de Amerikaanse organisatie International Rights Advocates aan hun been. De aanklacht? Allemaal maken ze in hun producten gebruik van kobalt ontgonnen door kinderuitbuiting. De International Rights Advocates wijzen de recente techboom aan als grote schuldige. Deze veroorzaakt namelijk een explosieve vraag naar het zeldzame metaal, wat in Congo door kinderen gewonnen moet worden onder extreem gevaarlijke omstandigheden aan een vreselijk lage verloning.
Een naam die meermaals opduikt in het rapport, is Glencore, een Zwitsers grondstoffenbedrijf én de grootste kobaltproducent ter wereld. Op hun website ontkennen zij met klem dat de klacht tegen hen gericht is.
Ze voegen er aan toen dat ze geen enkele vorm van kinderuitbuiting tolereren en geen kobalt of koper aankoopt uit zogenaamde 'artisanalemijnen'. Dat zowel Glencore als de aangeklaagde bedrijven niet op de hoogte zouden zijn van deze praktijken, vindt de International Rights Advocates ongeloofwaardig. Meer zelfs: ze zet haar onderzoek voort en verwacht nog bedrijven toe te kunnen voegen aan de klacht.