Omdat ze mogelijks aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En misschien nog veel belangrijker, waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.
Belgische start-up heeft gemiddeld 4,3 mensen in dienst
Belgiës grootste accelerator Start it @KBC, die dit jaar vijf kaarsjes mag uitblazen, hield in december 2019 een grootschalige bevraging bij haar actieve start-ups en alumni. Daaruit blijkt onder meer dat de overgrote meerderheid (80,3%) van de start-ups B2B georiënteerd is en dus diensten of producten levert aan bedrijven. Slechts een vijfde richt zich rechtstreeks naar de consument.
Investeerders bevestigen keer op keer dat België, met haar kleine aantal inwoners maar sterk uitgebouwde bedrijvennetwerk, vooral een B2B-land is
“We vermoeden dat sommigen beginnen met een B2C-model maar gaandeweg meer opportuniteiten zoeken en vinden in de B2B-markt”, zegt Lode Uytterschaut, co-founder en CEO van Start it@KBC. “Investeerders bevestigen keer op keer dat België, met haar kleine aantal inwoners maar sterk uitgebouwde bedrijvennetwerk, vooral een B2B-land is.”
Andere noemenswaardige conclusies: gemiddeld heeft een start-up 4,3 mensen in dienst en zijn er de komende zes maanden naar schatting 954 vacatures in te vullen. Ook opvallend: crowdfunding (slechts 2%) blijkt een weinig populaire financieringsvorm bij de ondervraagde start-up ondernemers. Subsidies, venture capital en business angels vertegenwoordigen samen bijna de helft van de funding die de start-ups ophalen.
“Heel wat start-ups worden in een vroege fase gesubsidieerd door de overheid. Vraag is of die overheidsfinanciering er niet voor zorgt dat ze te lang blijven hangen in hun R&D-fase”, zegt Uytterschaut. “Als startende onderneming moet je zo snel mogelijk proberen je product te valideren in de markt, klanten vinden die er de juiste prijs voor willen betalen. Je product hoeft niet 100% af te zijn voor je het vermarkt, want dat is het trouwens nooit. Don’t find more angels, find buyers!”
Trekt Pinterest straks naar de beurs?
Pinterest, het sociale medium dat vooral gekend is voor z’n digitale prikborden, zou een beursgang aan het voorbereiden zijn. Dat claimt de Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal. Het zou de handelsbanken Goldman Sachs en JPMorgan Chase ingehuurd hebben om de beursgang te begeleiden. Verwacht wordt dat Pinterest met de beursgang 1,5 miljard dollar zal ophalen.
Als het goed is, zou je in april Pinterest-aandelen op de beurs kunnen kopen. Hoeveel aandelen het bedrijf naar de beurs wil brengen, is nog niet duidelijk. Pinterest heeft momenteel zo’n 250 miljoen actieve gebruikers. Het stelt 1.600 mensen tewerk over 13 steden. Het sociale medium haalt vooral omzet uit advertenties.
Rode Kruis traint stafmedewerkers in conflictgebied met behulp van VR
Het Internationale Rode Kruiscomité leert stafmedewerkers die opereren in conflictgebied hoe ze moeten omgaan met verschillende noodsituaties. Dat doen ze door hen een virtual reality-bril op te zetten, en in een 360 graden simulatiefilm tal van oefeningen te laten uitvoeren, zoals eerste hulp bieden aan gewonde personen en hen zo snel mogelijk evacueren uit de risicozone. Geen overbodige luxe aangezien conflicten zich steeds meer verplaatsten naar stedelijke gebieden en daardoor vooral slachtoffers onder de bevolking vallen.
“Een aantal proefpersonen uit Syrië moesten de simulatie oefening vroegtijdig beëindigen, omdat het veel te dicht bracht bij wat ze in real life hadden meegemaakt”, vertelt Christian Rouffaer, hoofd van de VR-unit van het Internationale Rode Kruiscomité.
Deliveroo zoekt mee naar vermiste kinderen
Deze week lanceerden Deliveroo en Child Focus de campagne ‘Ride to Find’. Bijna 100 Deliveroo-koeriers zullen in Brussel een maand lang maaltijden bezorgen met een verdwijningsaffiche op hun rugzak. Naar schatting anderhalf miljoen mensen zal op die manier oog in oog komen te staan met een van de zes kinderen en jongvolwassenen die langdurig vermist zijn. De verdwijningsaffiches zullen ook op sociale media verschijnen en de actie een nationale draagwijdte geven.
Hiermee hoopt Child Focus om waardevolle tips binnen te krijgen over zes langdurig vermiste kinderen en jongvolwassenen. In het Verenigd Koninkrijk zorgde dezelfde campagne in december 2018 voor een heuse media-hype.
Instagram werkt aan Vlaamse fictiereeks
Het productiehuis Eyeworks is momenteel hard bezig met wat de allereerste Vlaamse fictiereeks op Instagram moet worden. Instaverliefd, want zo zal de serie heten, gaat vanaf 19 maart maart live op het populaire sociale platform en loopt over meerdere weken. Het gaat over vier jongeren die maar weinig geluk kennen in de liefde en elkaar tot een date-wedstrijd uitdagen.
Eyeworks filmt momenteel in Antwerpen voor de Insta-reeks. Het maken van de reeks gebeurt op een intuïtieve en organische manier, en evolueert verder ook nadat de reeks live gaat. Zo kan er worden ingespeeld op de actualiteit en live events. De hoofdrollen zijn voor jong talent van eigen bodem. De fictiereeks zal exclusief te bekijken zijn via Instastories en op Instagram TV, waarop wekelijks een compilatie wordt getoond.
“Instagram is een medium waar vooral jongeren mee bezig zijn”, zegt Peter Bouckaert, producent van Eyeworks. Met Instaverliefd verkennen we de mogelijkheden van dit medium, met een leuke reeks die helemaal aansluit bij de leefwereld van jongeren. Heel interessant om hiermee te pionieren”, vertelt Peter Bouckaert, producent van Eyeworks.
Instagram volgt daarmee het voorbeeld van onder andere YouTube en Facebook, die ook exclusieve reeksen aanbieden op hun platform. Ook Snapchat experimenteerde eerder al met fictie: zo maakte de Waalse omroep RTBF ooit een serie voor de filmpjes-app. Of de Instagram-reeks van eigen bodem later ook op tv of andere kanalen getoond zal worden, ligt nog niet vast.