Toen Showpad vorig jaar haar grootste kapitaalronde deed van 33 miljoen dollar, werd duidelijk dat de ambities niet de minste waren. Vandaag verdubbelt de Gentse scale-up dat bedrag met een kapitaalinjectie van maar liefst 70 miljoen dollar. Wat is het bedrijf van Pieterjan Bouten en Louis Jonckheere van plan en hoe is Showpad de jongste jaren geëvolueerd? Tijd voor een eerlijk gesprek met het gedreven ondernemersduo.
Blijven groeien, blijven vernieuwen
De kapitaalronde ronde werd geleid door Dawn Capital en Insight Venture Partners, en ook bestaande investeerders Hummingbird Ventures en Korelya Capital participeren. Daarbovenop doet Silicon Valley Bank een bijkomende schuldfinanciering. Showpad wil het bedrag gebruiken om wereldwijd te blijven groeien met tal van nieuwe productontwikkelingen- en innovaties. “Het is alsof we elk jaar wakker worden in een ander bedrijf”, lacht CEO Pieterjan Bouten. “Showpad is begonnen als iPad applicatie om salesteams productiever te maken. Gaandeweg zijn we begonnen met investeren in het contentluik. Verkopers moeten niet alleen snel en efficiënt toegang krijgen tot de juiste informatie, ook is er nood aan personalisatie en een slimme manier om bepaalde zaken te delen met hun eigen klanten.”
“We blijven innoveren om uit te groeien tot een allesomvattend platform”, knikt Louis Jonckheere die het bedrijf samen met Bouten oprichtte in 2011 oprichtte. “Door andere spelers zoals LearnCore en Voicefox over te nemen, konden we onze klanten meer aanbieden. Toegang tot de juiste informatie volstond dus niet meer, en werd aangevuld door training en coaching.”
“We hebben ook onze meeting intelligence oplossing gelanceerd in bèta”, vervolgt Bouten. “Die registreert online meetings en vat ze nadien samen in geschreven tekst. We houden dus de vinger aan de pols voor nieuwe technologieën en gaan na hoe ze kaderen binnen ons platform. De laatste jaren merken we dat alles rond metrics belangrijker wordt. In de toekomst zal Showpad steeds meer datagedreven zijn.”
Geobsedeerd door de klant, gedreven door langetermijnvisie
Showpad blijft vernieuwen, al geeft het tweetal wel aan dat het zich laat sturen door de markt van sales enablement, die blijft groeien. “Onze visie is een enorm belangrijke leidraad, maar vooral onze klanten bepalen welke richting we uitgaan”, laat Jonckheere weten. “Als je te veel inside-out redeneert, dan verlies je relevantie. Bij ons mag je dat gerust letterlijk nemen: wekelijks gaan we op bezoek bij klanten en peilen we naar de noden en interesses. Je zou ervan verschieten hoeveel belang sommige hechten aan face-to-face gesprekken. Dat we daarvoor soms naar het andere eind van de wereld moeten reizen, hoort erbij.”
Als je te veel inside-out redeneert, dan verlies je relevantie. Bij ons mag je dat gerust letterlijk nemen: wekelijks gaan we op bezoek bij klanten en peilen we naar de noden en interesses
“Het is een cliché om te zeggen dat we customer-obsessed zijn, maar dat is niets meer of minder dan de waarheid”, stelt Bouten. “En net dat maakt dat we elke dag ‘nee’ zeggen tegen onze klanten. Door veel afwegingen en keuzes te maken, komen we tot een beter product. Natuurlijk krijgen we dagelijks verzoeken en suggesties, maar als bedrijf moet je gedreven blijven door je langetermijnvisie.”
Naar eigen zeggen wil het oprichtersduo ook klanten onderling bij elkaar brengen. Daarvoor organiseert ze jaarlijks Showtime, dat dit jaar ook in Londen en Chicago plaatsvindt. “Onze oplossing is erop gericht om verkopers in contact te brengen met potentiële en bestaande klanten”, verduidelijkt Bouten. “Maar we willen ook klanten dichter bij elkaar brengen, en zo kruisbestuiving teweegbrengen. Het community-aspect van snelgroeiend bedrijf als het onze mag je niet onderschatten.”
Houvast in het ruimteschip
De Gentse scale-up heeft kantoren over de hele wereld, en de Belgische vestiging alleen al telt zo’n 200 medewerkers. Bouten en Jonckheere hebben dan ook aan den lijve ondervonden hoe ook hun rol als ondernemer is veranderd. “In het begin doe je heel veel zelf, maar voor je het weet moet je vooral veel delegeren”, geeft eerstgenoemde toe. “In de eerste plaats zullen we vooral ondernemer blijven, maar op een gegeven moment heb je processen en een zekere vorm van hiërarchie nodig. Natuurlijk proberen Louis en ik one of the guys te blijven, maar dat is niet gemakkelijk. Iedereen die zegt dat dat vanzelf gaat, liegt (lacht).”
Natuurlijk proberen Louis en ik one of the guys te blijven, maar dat is niet gemakkelijk
“Het leuke aan de managing rol is de voldoening die je krijgt als je je medewerkers ziet groeien”, meent Jonckheere. “Dit bedrijf moet er eentje zijn waar ik zelf zou willen werken. We investeren in onze mensen, en we laten hen dat ook voelen. Ik vind het de max om ‘s ochtends aan de koffiemachine bij te praten met collega’s en ideeën uit te wisselen. En weet je, zij hebben dat ook nodig. Sommige van hen identificeren zich echt met dit bedrijf. Maar ik besef goed genoeg dat de dingen in dit rocket ship soms verdomd moeilijk zijn. En dan moet je een houvast kunnen bieden. Dus de waarden die we een hele tijd terug hebben gedefinieerd, zijn geen promopraatje. Onze medewerkers dienen ze te belichamen en ze moeten regelmatig worden benoemd.”
Geen ego, wel relativeringsvermogen
Maar hoe gaan de ondernemers zélf om met moeilijke tijden? Relativeringsvermogen en weinig ego, zo blijkt. “Een bedrijf runnen kent hoogtes en laagtes”, zegt Bouten. “We worden dikwijls voorgesteld als schoolvoorbeeld, en daar zijn we dankbaar om. Maar ook in dit bedrijf lopen de dingen niet altijd op wieltjes. Wanneer een trouwe medewerker vertrekt, dan doet dat pijn. Als er miscommunicatie was met een klant, dan ben je gefrustreerd. It’s part of the game.”
We worden dikwijls voorgesteld als schoolvoorbeeld, en daar zijn we dankbaar om. Maar ook in dit bedrijf lopen de dingen niet altijd op wieltjes
“Als er een ding is wat ik heb geleerd, dan is het dat je vooral jezelf als founder moet managen”, vult Jonckheere aan. “Verandering is een constante, en de verwachtingen liggen steeds hoger. Maar dat mag niet ten koste gaan van je eigen gezondheid.”
“En ook niet van je ego”, valt Bouten hem bij. “Bescheidenheid is één van onze waarden. Wanneer ik na een call met een investeerder thuiskom om de luiers van mijn kind te verversen, dan sta je terug met beide voetjes op de grond.”
“We willen egoloos zijn en waar mogelijk ook teruggeven aan andere ondernemers”, licht Jonckheere toe. “Per slot van rekening is Showpad slechts gelijk aan het aantal klanten dat het helpt. Daarom geloven we in servant leadership. Ons ego telt niet, we staan louter ten dienste van dat bedrijf. Als je de dingen zo bekijkt, dan is het gemakkelijker om the bigger picture te blijven zien. Tenslotte heeft dat ons, samen met het team dat Showpad steeds beter maakt, gebracht waar we vandaag staan. En daar zijn we verdomd trots op.”