Topondernemers zijn hot in België. Ze schitteren in diverse televisieprogramma's, komen uitgebreid aan het woord in kranten en tijdschriften, en worden door starters aanbeden als waren het rockgoden. Maar vaak laten deze vertrouwde sterren aan het ondernemersfirmament ons niet zo makkelijk toe in hun persoonlijke leefwereld, hebben we geen flauw benul van wat ze in hun vrije tijd doen, wat hun favoriete boek is en aan welke hobby ze graag geld spenderen. Je komt het allemaal te weten in onze rubriek ‘vijf op een rij’. Deze week: Barbara Geusens, oprichtster van Nomige, een Gentse- start-up die skincare producten ontwikkelt op basis van je DNA.
Hoe kan je naast je drukke ondernemersbestaan het best ontspannen?
“Het enige wat mijn hoofd helemaal kan leegmaken, is gaan kitesurfen. Dan vergeet ik even alles. Maar jammer genoeg lukt dat niet altijd, je bent ook erg afhankelijk van het weer. En in putje winter pas ik ook liever (lacht).”
Waaraan geef je graag geld uit?
“Aan reizen en ervaringen in het algemeen.”
Welk recent boek kan je iedereen aanraden? Waarom?
“Unfair advantage van Carole Lamarque. Niet alleen omdat Nomige erin vermeld wordt (lacht), maar vooral ook omdat dit boek je laat inzien dat de beste zijn zelfs niet goed genoeg is. Het reikt tools aan om die eigenschappen te definiëren die jouw onderneming uniek maken en daardoor moeilijk te kopiëren. Het gaat verder dan de klassieke USP oefening die we allemaal wel kennen. Heel interessant!”
Wie tip jij als een beloftevolle start-up waar we de komende jaren nog veel zullen van horen?
“Ugentec. Zij ontwikkelen unieke software - FastFinder - die de klassieke, manuele en vooral tijdrovende DNA-analyses vervangt en een snelle, accurate en automatische softwarematige analyse. Iets waar we met Nomige in de toekomst ook baat bij kunnen hebben.”
Op welke realisatie ben je zelf het meest trots?
“De opstart van Nomige -wat een jarenlange droom was- drie maanden na de geboorte van ons eerste kindje. Ook het feit dat we twee jaar later nog altijd sterk aan het groeien zijn.”