Topondernemers zijn hot in België. Ze schitteren in diverse televisieprogramma's, komen uitgebreid aan het woord in kranten en tijdschriften, en worden door starters aanbeden als waren het rockgoden. Maar vaak laten deze vertrouwde sterren aan het ondernemersfirmament ons niet zo makkelijk toe in hun persoonlijke leefwereld, hebben we geen flauw benul van wat ze in hun vrije tijd doen, wat hun favoriete boek is en aan welke hobby ze graag geld spenderen. Je komt het allemaal te weten in onze rubriek ‘vijf op een rij’. Deze week: Yannick Khayati, oprichter van growth hacking agency The Growth Revolution, internetondernemer en fanatiek Ajax-supporter.
Hoe kan je naast je drukke ondernemersbestaan het best ontspannen?
“Ik ben intussen vier jaar fulltime aan het ondernemen. In het begin was het moeilijk om afstand te nemen van het werk én ging de knop nooit uit, zoals dat dan heet. Vandaag durf ik te zeggen dat ik niet geloof in zoiets als work-life balans. Het is gewoon een kwestie van op tijd aanvoelen wanneer je rust nodig hebt. Mensen die 60 uur of meer per week werken, zijn niet noodzakelijk productiever, integendeel.”
“Zelf haal ik het meest ontspanning uit het lezen van een goed boek, voetbal kijken én nieuwe plaatsen ontdekken.”
Waaraan geef je graag geld uit?
“Mensen die me kennen - of zelfs volgen op social media - weten dat dat 200% sneakers en streetwear zijn. Door de jaren heen ben ik als het ware een verzamelaar van exclusieve sneakers geworden.”
Welk recent boek kan je iedereen aanraden? Waarom?
“Eén fan per dag van Jos Burgers. Simpelweg omdat té veel bedrijven nog steeds niet snappen hoe belangrijk klantenbinding is. De auteur geeft in zijn boek heel veel praktische tips en voorbeelden van hoe het wel én vooral ook niet moet.”
“Een tweede aanrader vind ik This is Marketing van Seth Godin. Ik weet het, dat is een binnenkopper. Dit boek heeft mij vooral gewezen op waar marketing écht om draait: mensen laten dromen! Als pioneer op vlak van growth marketing in ons land was het vooral eye-opening om te zien dat alle digitale trucjes die wij als magie verkopen toch nog steeds secundair zijn aan een goed verhaal én een goed product.”
Wie tip jij als een beloftevolle start-up waar we de komende jaren nog veel zullen van horen?
“Moet ik het bij eentje houden? :) Mocht ik zelf gaan investeren, zou ik mijn centen wellicht in start-ups steken die inzetten op alles wat met duurzaamheid te maken heeft. De nieuwe consument is meer en meer op zoek naar oplossingen die goed zijn voor het milieu, die gezonder zijn, minder afval produceren,...”
“Eentje die me meteen te binnen schiet is, is Vélosophy, opgericht door een voormalig communicatiespecialist van Ikea. Deze Zweedse start-up maakt fietsen van gerecycleerde Nespresso-capsules. Hoe cool is dat?!”
“Een Belgische start-up waar ik veel van verwacht, is Helpper. Je buren inschakelen voor wat hulp kan zo handig zijn. Ik denk dat zij de komende maanden en jaren heel wat nieuwe mensen zullen mogen onboarden op hun platform. Je ziet in de VS dat dit soort platformen binnen de deeleconomie zeer succesvol zijn. Denk maar aan Instacart.”
Op welke realisatie ben je zelf het meest trots?
“Goede vraag! We hebben met The Growth Revolution al heel veel projecten gedaan waar ik trots op ben. Maar in het algemeen ben ik vooral blij en fier dat ik mijn boterham verdien op een manier die totaal niet aanvoelt als werken. Elke dag kunnen doen wat je graag doet, daar tekent toch iedereen voor?! Bovendien hebben zowel de mensen in ons team als ikzelf dankzij 'het werk' al een groot stuk van de wereld kunnen zien, dat maakt het nog allemaal mooier.”