Hans D’haene, general manager van ACM Autogroep
Tijdens de coronacrisis maakte ondernemer Christof Roggen een podcastreeks waarin hij Vlaamse bedrijfsleiders interviewt, en wiens ondernemersverhalen je de komende weken integraal op Bloovi kunt lezen en beluisteren. In deze aflevering geven we het woord aan Hans D’haene, die circa 18 jaar geleden startte als showroomverkoper bij ACM Mechelen en vandaag General Manager is van de ACM autogroep. Hij heeft er de leiding over 85 mensen. “Ik probeer de rode draad doorheen alles te zijn en zorg ervoor dat alles en iedereen met elkaar verbonden blijft.”
Bye bye blonde mèches
Hans D’haene mag dan nu wel general manager zijn van ACM autogroep, toch was hij niet echt voorbestemd voor de autosector. “Ik had net mijn studies vertaler-tolk beëindigd en wou graag een eerste auto kopen. Bij ACM raakte ik al snel aan de praat met de verkoper die me aanspoorde om de volgende dag terug te komen voor een sollicitatiegesprek met de toenmalige zaakvoerder.”
“Ik moet eerlijk bekennen dat ik op dat moment niet echt veel feeling had met auto’s. Een wagen diende voor mij vooral om je van punt a naar punt b te verplaatsen. Los daarvan was ik wel gemotiveerd om met mensen te werken”, zegt D’haene.
“De volgende dag ben ik teruggekeerd voor een sollicitatiegesprek. Eén van de vragen die ze mij toen stelden, was waar ik wilde staan over 10 tot 15 jaar. Ik heb toen geantwoord dat ik uiteindelijk wou eindigen op de stoel van de interviewer, zijnde de toenmalige zaakvoerder. Blijkbaar maakte dat wel indruk, want ik mocht meteen aan de slag. Op voorwaarde dat ik de blonde mèches die ik als jonge kerel in mijn haar had zo snel mogelijk zou laten verwijderen,” lacht hij.
Van groentje tot general manager
D’haene begon als junior verkoper bij ACM. Vandaag is hij general manager. Welke functies heeft hij in die periode daartussen zoal uitgeoefend? “Ik heb zowat alles gedaan: auto’s gewassen, aan wagens gesleuteld, en zo kan ik wel even doorgaan. Later ben ik hoofdverkoper en salesmanager geworden. Ook ben ik lange tijd rechterhand van de zaakvoerder geweest.”
“Op een gegeven moment hebben we dan de showrooms in Mechelen gescheiden en heb ik voor Audi gekozen. En daar heb ik alles mee uit de grond gestampt. Ik vind het trouwens belangrijk dat je als manager eerst kunt proeven van wat de verschillende functies in je bedrijf inhouden voor je zelf het goede voorbeeld kunt geven. Ook heb ik nog altijd de neiging om – als ik klanten zie rondlopen in de showroom – te vragen of ik kan helpen. Bovendien zijn er veel trouwe klanten die naar mij blijven vragen, en dat doet me veel plezier.”
Ik haal veel voldoening uit mijn mensen. Als zij tevreden zijn, ben ik ook gelukkig
De coronacrisis heeft er bij heel veel bedrijven stevig ingehakt . Hoe zijn ze daar bij ACM mee omgegaan? “Het is al een heel rare periode geweest”, zegt Hans D’haene, “maar we hebben ons wel onmiddellijk maatschappelijk geëngageerd ten aanzien van politiediensten, ambulancediensten en verplegend personeel. In die zin dat we een crisiscentrum hebben geopend zodat die mensen te allen tijden mobiel kunnen blijven. Wekelijks krijgen we gemiddeld 10 politiecombi’s binnen en hen proberen we zo goed mogelijk te depanneren. Hetzelfde geldt voor ambulances en verplegende personeel die problemen met hun wagenpark hebben.”
Respect voor iedereen
Hoe ziet een doorsnee werkdag van Hans D’haene eruit? “Elke dag is anders, wat de functie heel erg boeiend maakt. De ochtend begin ik steevast met mijn gezin. Zo hou ik ervan om mijn twee dochters zelf te wekken.”
Iedere dag voor 7 uur is hij de deur uit. Eenmaal aangekomen op het werk, is iedereen groeten het eerste wat D’haene doet. “Elke werknemer verdient een goeiendag én het nodige respect”, zegt hij. “Of dat nu iemand van de kuisploeg is of van het management, dat maakt mij niet uit. En dan hangt het er vanaf waar ik afspraken heb of waar er meetings gepland zijn. Het kan zijn dat ik in Kontich moet zijn, in Puurs, in Mechelen of in Bornem. Dat varieert.”
En hoe slaagt hij erin zijn medewerkers, die verspreid zitten over verschillende sites, elke dag gemotiveerd te houden? “In de eerste plaats door voor iedereen respect te hebben en dat ook te tonen. Zoals voor de mensen die hier dagelijks alle auto’s ontsmetten. Daarnaast probeer ik de zaken te benoemen. Als iemand een fout maakt, wordt daar al snel een opmerking over gemaakt. Omgekeerd zal ik medewerkers ook eens een pluim geven als ze hun werk goed doen.”
“Daarnaast blijf ik mensen motiveren door hen af en toe een leuk berichtje of een quote van de dag te sturen. Ook is er elk jaar een teambuilding en vorig jaar hebben we een familiedag georganiseerd. Die was bedoeld om de gezinsleden van mijn medewerkers te betrekken bij het bedrijf. Dat zij ook eens zien waar hun partner, papa of mama elke dag mee bezig is.”
Batterijen opladen op het water of in de Provence
D’haene is nu twee jaar general manager bij ACM. Waar loopt hij als leidinggevende zoal tegenaan? “Wat ik sowieso nooit leuk vind, is afscheid nemen van mensen, om welke reden dan ook. Dat probeer ik altijd te vermijden, maar soms kan je gewoon niet anders.”
“Er zijn er andere dingen die net zo goed bij de job horen maar die mij minder goed liggen. Zo ben ik erg commercieel ingesteld, maar er is ook de financiële kant van de zaak. De cijfers moeten kloppen. En dat vind ik wel een uitdaging. Hoe ga je bijvoorbeeld creatief om met budgetten? Gelukkig ben ik omringd door een paar heel competente rechter- en linkerhanden die me adviseren én die op hetzelfde niveau staan als mezelf. Ook dat laatste vind ik belangrijk. Het interesseert me niet om eenzaam aan de top te staan.”
“Ik haal veel voldoening uit mijn mensen. Als zij tevreden zijn, ben ik ook gelukkig”, zegt D’haene. “En als er tijd overblijft om mij te ontspannen, kies ik steevast voor activiteiten waaraan alle gezinsleden kunnen deelnemen. Zo zijn we enorme bootliefhebbers geworden. Zodra het mooi weer is, vind je ons op het water. Reizen doen we ook heel graag. Zo ben ik mijn hart verloren in de Provence. We zitten daar midden in het groen, het is de ideale omgeving om mijn batterijen terug op te laden.”
Online showrooms de norm
De automobielbranche heeft het al een paar jaar niet gemakkelijk. Ziet Hans D’haene nog een mooie toekomst weggelegd voor zijn sector? “Je moet jezelf altijd blijven heruitvinden om relevant te blijven. Vroeger hadden we 2 tot 3 auto’s in de showroom staan. Vandaag staan er 30 tot 40. Bij ACM zijn we snel op de kar van de vernieuwing gesprongen en daar plukken we nu in coronatijden de vruchten van. Zo zijn we gestart met videochats om het contact met de klant te houden. Een auto is en blijft een emotionele aankoop. Die wil je toch altijd graag eerst even zien voor je tot de aankoop overgaat. Ook al is dat dan via live chat.”
“Ondertussen zijn ook onze websites aangepast en willen we onze online showrooms nog verder uitbouwen. Zo moet het mogelijk worden voor klanten om in virtual reality rond te lopen in de showroom, om zo de kleur van de wagen te kiezen, de verschillende opties te bekijken, enzovoort. Op die manier krijg je een perfect beeld van jouw droomwagen.”
Heeft hij ten slotte nog een les voor collega-ondernemers? “Blijf de uitdagingen zoeken en kijk steeds positief naar de toekomst. Ook vind ik het belangrijk dat mijn mensen gelukkig zijn en dat ze kunnen groeien. Wanneer je als manager je mensen meehebt en je kunt samen resultaten neerzetten, dan volgt de rest automatisch”, aldus Hans D’haene.
Het volledige podcastinterview met Hans D’haene kan je hieronder beluisteren: