Maxim (links) & Olivier Leirman, oprichters van Engaging Heroes
Gebrek aan engagement – hetzij van de klant, hetzij van de werknemer – kost de wereldwijde economie elk jaar 7.000 miljard (!) euro. Tweelingbroers en bedrijfseconomisten Olivier en Maxim Leirman van de Kortrijkse start-up 'Engaging Heroes', een digitaal leerplatform voor kennis en methodiek rond motivatie en gedrag, lazen ruim 300 boeken, behaalden samen 14 certificaten en kwamen op basis daarvan met een uniek framework dat moet leiden tot meer engagement van zowel klanten als werknemers. “Maar de belangrijkste inspiratie haalden we misschien wel uit het feit dat we vroeger urenlang op de Playstation speelden”, verrast het ondernemersduo.
Mensen gelukkig maken
De ambitie van de broers in een notendop: bedrijven helpen om klanten én talent aan te trekken, te engageren en te behouden. En dat door hun noden, gedrag en motivaties écht begrijpbaar te maken door ze te vertalen naar eenvoudige methodes. Maxim Leirman, die het bedrijf samen met z’n tweelingbroer Olivier in 2018 oprichtte, geeft tekst en uitleg: “De engaging heroes waar wij het over hebben, zijn mensen die over de juiste skills, inzichten en technieken beschikken in gedrag en motivatie om zo de juiste producten en diensten, campagnes, en werkomgevingen te creëren waar mensen écht gelukkig van worden. Kortom: zij die weten hoe ze daadwerkelijk iets op maat van de mens kunnen bouwen.”
Medewerkers of klanten die niet tevreden zijn of onvoldoende geëngageerd of getriggerd worden, ben je in geen tijd weer kwijt
“Want daarin zit de échte bedrijfswaarde: erin slagen om acties te lanceren die motiveren, die gewenst gedrag creëren en een positieve impact hebben op de bedrijfsinkomsten of serieus kostenbesparend werken. Zowel bij klanten als medewerkers. Bij dat laatste denk ik dan bijvoorbeeld aan het respecteren van de veiligheid op de werkvloer, of ideeën delen die het bedrijf beter maken.”
“Onderzoek van Gartner heeft aangetoond dat gebrek aan motivatie de wereldeconomie jaarlijks 7.000 miljard euro kost. Of, omgerekend naar concrete bedrijven: 34 procent van de loonkost van een medewerker. Dan spreken we over absenteïsme, veiligheidsongevallen, gebrek aan productiviteit,… Ook retentie is een gigantisch probleem: medewerkers of klanten die niet tevreden zijn of onvoldoende geëngageerd of getriggerd worden, ben je in geen tijd weer kwijt.”
De stukjes van de puzzel samen leggen
De twee jonge bedrijfseconomisten beseften met andere woorden dat er veel te weinig motivatie was, en daardoor heel wat bedrijfswaarde verloren ging. En dat er te weinig expertise in gedrag en motivatie van de mens aanwezig was bij bedrijfsprofessionals, terwijl er in de wetenschap een overvloed aan onderzoek bestaat.
“Daarom wilden wij die leemte opvullen”, aldus Maxim Leirman. “Door al deze expertise te vertalen naar toegankelijke en verstaanbare methodes die heel eenvoudig in het bedrijfsleven kunnen worden toegepast - meer bepaald op het product, in de communicatiestrategie, of op de werkvloer - om zo het engagement en de tevredenheid te verhogen.”
“Dus besloten we ons te gaan verdiepen in onder meer cognitieve, gedragspsychologie en neurowetenschappen. Om vervolgens eenvoudige – op het Business Model Canvas geïnspireerde – motivatiemethodes beschikbaar te maken en zo meer bedrijfswaarde en welvaart te creëren.”
Broer Olivier vult aan: “Er zijn heel veel wetenschappelijke modellen en studies beschikbaar. Werkelijk een overvloed aan informatie. Maar die vertellen allemaal een deeltje van de puzzel. Daarom hebben wij alles samen gelegd en gecentraliseerd tot één denkkader dat iedereen kan gebruiken, zonder dat je psycholoog of gedragsexpert hoeft te zijn. Dat was een titanenwerk – we hebben meer dan 300 boeken over het onderwerp gelezen – maar gelukkig zijn we heel leergierig van aard. En het hielp ook dat we gebruik hebben gemaakt van lifehacks (lacht).”
In de komende vijf jaar willen wij wereldwijd leverancier worden voor iedere bedrijfsleider, manager en ontwerper die kwaliteitsvolle trainingen, methodes en experts in menselijk gedrag en motivatie nodig heeft
“Concreet zijn we zo tot de SIMPSIS-methode gekomen, een toegankelijk motivatiekompas dat de zeven categorieën van menselijke drijfveren in kaart brengt en kan gebruikt worden om mensen te motiveren en engageren tot gewenst gedrag. In de komende vijf jaar willen wij de wereldwijde leverancier worden voor iedere bedrijfsleider, manager en ontwerper die kwaliteitsvolle trainingen, methodes en experts in menselijk gedrag en motivatie nodig heeft.”
Inspiratie gehaald uit verslavende games
“We hebben bij de ontwikkeling van onze methode ook gekeken naar de principes van games”, geeft Olivier Leirman toe. “Meer bepaald de technieken die ze gebruiken om je verslaafd te maken. In dat opzicht zijn mijn broer en ik ervaringsdeskundigen: vroeger speelden we vaak urenlang op de Playstation. Dus besloten we als economist te redeneren: hoe kan je mensen verslaafd maken aan je bedrijf of product?”
“Eén van de principes van goede games is bijvoorbeeld het feit dat je als speler altijd kan blijven groeien door naar volgende levels te gaan. Duurzame retentie bij medewerkers en klanten creëer je bijgevolg door groeimogelijkheden in het vooruitzicht te stellen. Wie zich niet kan blijven ontwikkelen, zal vertrekken. Tenzij men zich, en dan denk ik vooral aan oudere generaties, net thuis voelt in die gouden kooi. Maar hoe dan ook zal die persoon minder gemotiveerd geraken. Gamification laat je bijvoorbeeld toe online punten te verzamelen: dat is een heel letterlijk mechanisme van groeien.”
“Ook het hebben van strategische opties en keuzes is een principe dat we uit games hebben overgenomen. Daarom is een puzzel bijvoorbeeld geen goede game: je hebt maar één optie – alle stukjes op hun plaats – en daarna ben je klaar en zal je wellicht niet gemotiveerd zijn om de puzzel opnieuw te maken. Bij een goede game wil je wel opnieuw spelen, omdat er nieuwe opties en strategieën en dus uitkomsten mogelijk zijn. Zoals bij Monopoly.”
Bijdragen tot een betere wereld
De broers noemen onder meer Coolblue, Tomorrowland, Duolingo en Tony Chocolony als voorbeelden van bedrijven en organisaties die erin geslaagd zijn medewerkers en/of klanten aan zich te hechten. “Tomorrowland is er in amper vijf jaar in geslaagd volledig uit te verkopen, het jaar erna waren de tickets na één dag de deur uit, het jaar daarna na amper een half uur. Waarom? Omdat ze van in het begin volop hebben ingezet op experience: een unieke beleving, een verhaal dat klopt van a tot z. Mensen delen dat verhaal en die totaalervaring graag, wat voor een viral effect zorgt. En wie er niet bij was, heeft het gevoel dat hij of zij de boot heeft gemist. Die sociale drijfveer vormt met andere woorden een gigantische motivator.”
“Coolblue zet enorm in op de customer service: meteen klantencontact bij een probleem, vergoedingen wanneer een product niet aan de verwachtingen voldoet… Zo maak je mensen gelukkig en bind je ze aan je bedrijf.”
“Duolingo heeft dan weer een heel mooie missie: een nieuwe taal gratis aanleren, omdat de oprichter uit Guatemala komt waar een taalopleiding vrij duur is, terwijl Engels er heel hard nodig is om op te klimmen op de sociale ladder. Hij wil dus iets teruggeven aan de maatschappij door mensen vooruit te helpen. Alleen al daarom zou je dat bedrijf dus steunen.”
“Net zoals Tony's Chocolonely, dat streeft naar een 100 procent slaafvrije chocoladewereld. Daar wil je je als medewerker of als klant toch aan binden. Want zelfs al is die chocolade iets duurder, je draagt bij tot een betere wereld.”
Samenwerkende tweelingbroers
Tot slot kunnen we niet om de vraag heen: hoe is om als (identieke) tweelingbroers samen een zaak te runnen? Biedt dat genetische verwantschap een voorsprong op gebied van samenwerking en decision making, of net niet? “Om een of andere reden zaten wij op school altijd in aparte klassen”, aldus Maxim Leirman.
“Toen we op een bepaald moment wel in dezelfde klas belandden, ontdekten we meteen hoe goed wij konden samenwerken. Ook aan de universiteit hebben we steeds samen gestudeerd. Letterlijk: we spraken af wie welk hoofdstuk van buiten leerde, en gaven de opgedane kennis vervolgens aan elkaar door. Zo moesten wij eigenlijk niet veel studeren en konden we vrij veel tijd steken in het ondernemen en continu bijleren. Ook nu voelen en vullen wij elkaar heel goed aan, waarbij ik meer de front-end ben en Olivier de back-end. We vormen met andere woorden de perfecte tandem.”