Omdat ze misschien aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En misschien nog veel belangrijker, waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.

1. Innovatie is eerste prioriteit van Belgische CIO's voor 2020

Innovatie en investeren in nieuwe producten (27%) en automatisatie van bedrijfsprocessen (26%): zo ziet de topdrie eruit van strategische prioriteiten voor Chief Innovation Officers (CIO's) in 2020, volgens een studie voor rekruteringsbureau Robert Half. De enquête, die door meer dan 200 Belgische CIO’s werd ingevuld, peilde naar de groeivooruitzichten, aanwervingsplannen en strategische prioriteiten van kleine, middelgrote en grote ondernemingen.

Verder bleek ook dat Belgische bedrijven meer en meer richting cloud projecten (19%) kijken en dat de tijd van digitale transformatieprojecten nog niet voorbij is. Gezien de grote focus op cloudtechnologie en techprojecten, mag het niet verbazen dat de vraag naar ervaren IT- en tech-profielen zeer hoog blijft, en meer specifiek naar specialisten in cloud computing, business intelligence & reporting, virtualisatie en mobile development.


2. Antwerps techbedrijf ontwikkelt slim jobplatform voor Rio de Janeiro

Het Antwerpse Nalantis, dat AI-software ontwikkelt voor verschillende sectoren, werkt binnenkort samen met de Braziliaanse deelstaat Rio de Janeiro, om de circa 16 miljoen inwoners te helpen bij hun zoektocht naar een geschikte job. Dit doen ze door een slim jobplatform te ontwikkelen, waarbij de werkzoekenden met behulp van AI gematcht zullen worden aan de voor hen relevante vacatures.

Het ‘slimme’ element aan dit online platform? Gebruikers kunnen eenvoudigweg hun CV, kort tekstbericht of zelfs voice message uploaden, waarna het platform door middel van natural language understanding de ingeputte gegevens analyseert en daar dan belangrijkste trefwoorden uithaalt. Op die manier begrijpt de software naar wat voor job de gebruiker op zoek is en kan het vacatures op maat aanbieden.

De lancering van het jobplatform wordt voorzien voor midden februari 2020.


3. Gentse start-up StoryChief haalt 1,1 miljoen euro op

De Gentste start-up StoryChief heeft zonet een enorm succesvolle investeringsronde afgerond. Het kon, onder leiding van het Amsterdamse venture capital fonds Peak Capital, maar liefst 1,1 miljoen euro ophalen bij investeerders. Met de nieuwe investering wil StoryChief zijn product doorontwikkelen en zijn sales- en marketingprocessen schalen.

Het bedrijf, dat in 2017 werd opgericht door Valeri Potchekailov, Gregory Claeyssens en Brik De Maeyer, helpt ondertussen al zo’n 25.000 bedrijven in 70 verschillende landen om hun content centraal te beheren en vanop één plek op verschillende kanalen te publiceren.
“Het feit dat StoryChief zo'n internationale groep klanten aan zich heeft gebonden, toont aan dat waardevolle content overal een belangrijk topic is. We zijn onder de indruk van hoe snel het team internationaal is gegaan. Hun ondernemings- en domeinexpertise was ook een belangrijke reden om te investeren in StoryChief”, zegt Johan van Mil, medeoprichter en managing partner van Peak Capital.

Vorig jaar nog haalde StoryChief een pre-seed investering op van een consortium van Belfius Bank, PMV en privé-investeerders Willem Delbare (ex-CTO van Teamleader) en Pieter Casneuf (ex-CEO van Adam Software).


4. TikTok start met selfservice reclamedienst

Het populairste social media platform onder jongeren, TikTok, biedt binnenkort een selfservice reclamedienst aan. Adverteerders die de miljoenen jonge gebruikers willen bereiken, kunnen kiezen uit drie verschillende formats. De meest indringende vorm ervan is de homepage takeover, waarbij een gebruiker die de app opent eerst een videoreclameboodschap van 3 à 5 seconden te zien krijgt, vooraleer ze verder op de app kunnen.

Het Chinese bedrijf biedt deze reclameopties reeds op 20 markten aan en hoopt dit mettertijd nog verder uit te breiden. Bovendien zou het, naar verluidt, ook sterk op zoek zijn naar een CEO die vanuit Amerika het bedrijf verder op zou moeten bouwen. De ambities van TikTok voor 2020 liggen dus meteen erg hoog.


5. Studenten Karel de Grote Hogeschool leiden eigen creatief bureau

Tien studenten van de Karel de Grote Hogeschool, tweede- en derdejaars gespecialiseerd in digitale media,  slaan de handen in elkaar voor een opmerkelijk praktijkproject. Onder begeleiding van hun docenten, die zelf ervaring hebben als grafisch ontwerper, website developer, manager, copywriter,…, gaan ze een eigen creatief bureau runnen dat TARTAAR Agency werd gedoopt. 

Met het project gaat de afstudeerrichting Cross Media van Office Management voor future proof onderwijs: geen examens of opdrachten, maar échte projecten voor échte bedrijven. “Iedereen die nood heeft aan digitale strategie, vastloopt op conceptueel denken of op zoek is naar een grafisch ontwerper kan bij ons terecht”, vertelt student Jop Boits.

Het is een stevig voorproefje van wat de studenten te wachten staat op de werkvloer”, zegt begeleidend docente Hanka Robbrecht. “Ze besteden veel aandacht aan concept en strategie als basis van hun campagnes. En ze leren al hun skills in de praktijk toepassen: logodesign, rebranding, webdesign, content creatie,… ”

Het lanceringsevent van TARTAAR Agency vindt plaats op 16 januari.