Topondernemers zijn hot in België. Ze schitteren in diverse televisieprogramma's, komen uitgebreid aan het woord in kranten en tijdschriften, en worden door starters aanbeden als waren het rockgoden. Maar vaak laten deze vertrouwde sterren aan het ondernemersfirmament ons niet zo makkelijk toe in hun persoonlijke leefwereld, hebben we geen flauw benul van wat ze in hun vrije tijd doen, wat hun favoriete boek is en aan welke hobby ze graag geld spenderen. Je komt het allemaal te weten in onze rubriek ‘vijf op een rij’. Deze week: Dimitri Barbe, founding CEO van make sense, een duurzaam communicatiebureau uit Gent dat bouwt aan merken die werk maken van een positieve impact.
Hoe kan je naast je drukke ondernemersbestaan het best ontspannen?
“De beste ontspanning ontstaat in mijn contact met de natuur: in het voorjaar en de zomer is dat werken in mijn tuin, bezig zijn met planten, zaden, stekken in mijn serreke. Maar ook alleen de stilte opzoeken in de natuur, in het bos, in de duinen. Mediteren neemt onnodige spanning snel weg.”
Waaraan geef je graag geld uit?
“Ik vind mezelf spaarzaam. Ik geef dus eigenlijk niet veel geld uit, maar kan er wel ongelofelijk van genieten om lang naar iets te verlangen… Als ik een nieuw uurwerk of koersfiets op het oog heb, kunnen dit wel eens trajecten van enkele jaren worden. Ik geniet er eigenlijk ook van om dingen lang en goed te verzorgen en onderhouden.”
Welk recent boek kan je iedereen aanraden? Waarom?
“Algemeen raad ik The Fountainhead van Ayn Rand graag aan. Deze roman gaat over trouw blijven aan jezelf.”
“Recent las ik een gans ander type boek, weliswaar over dit zelfde thema: FLOW en de kunst van het zakendoen van Jan Bommerez. Een draak van een titel - en cover trouwens ook - want het richt zich zogezegd naar ‘topondernemers’ en ‘topverkopers’. Terwijl ik het nu aan het herlezen ben omdat het gaat over de essentie hoe we als mens in elkaar zitten, functioneren, blokkeren, ageren, doen, zijn…”
Wie tip jij als een beloftevolle start-up waar we de komende jaren nog veel zullen van horen?
“Ik verwacht veel van B-Better. Dat is een nieuw duurzaam watermerk van Unilever. Unilever mag dan wel een multinational zijn, dergelijke kleine merken worden er door een zéér klein team van drie mensen, met een echte start-up mentaliteit gerund. Vorige zomer hebben we dit samen met hen in België gelanceerd, nu worden ook stappen op de Nederlandse markt gezet.”
“Ik hoop vooral dat ze hun slimme visie op de drinkwatermarkt kunnen doorduwen. Het is niet meer van deze tijd om drinkwater te bottelen, in verpakking te distribueren naar de retail, en vervolgens door consumenten te laten vervoeren naar huis… Houd B-Better dus maar in de gaten.”
Op welke realisatie ben je zelf het meest trots?
“Ik ben fier op de samenwerking, de dynamiek en energie in het team van make sense. We streven naar positieve impact, naar een duurzame impact bij onze klanten.”
“In de beginjaren lag mijn focus vooral op de klanten en op wat we voor hen konden betekenen, vaak ten koste van onszelf. Ik gaf hierdoor ook te weinig aandacht aan mijn collega’s, ons eigen team, onze eigen zelfzorg… Daarenboven was ik zéér directief en sturend. Ik voel dat we hierin de voorbije jaren wel goeie stappen hebben gezet, en samen ook eens meer naar onszelf durven kijken en voor onszelf zorgen. Dat boost het vertrouwen en de dynamiek van een team enorm. Als landbouwkundig ingenieur ben ik daar wel fier op”