Al op jonge leeftijd stapte Kimberley Vanderheyden de bedrijfswereld in, maar al snel merkte ze dat dat niets voor haar was. Dus trok ze de échte wereld in, op zoek naar persoonlijke groei en een duurzame manier om terug te geven aan andere mensen. Met VP Bali en Volunteer Programs Forever wil de sociaal onderneemster een verschil maken. Op een transparante, structurele manier. En met haar ondernemingszin als grootste troef. “Ik wil levens veranderen, en kansen voor anderen creëren.”
“Ik startte erg jong als zelfstandige, en werkte daarna ook voor verschillende firma’s,” start Kimberley Vanderheyden haar verhaal. “Maar dat was niets voor mij. Het maakte mij niet gelukkig, ik haalde er geen voldoening uit. Dus ik pakte mijn rugzak en trok de wijde wereld in, om aan mijzelf te beginnen werken.”
De Belgische woonde op verschillende plekken in de wereld, en specialiseerde zich onder andere in animal communications en reiki. Daarnaast volgde ze er verschillende cursussen en opleidingen om zichzelf te ontwikkelen. “Ik ben enorm bezig met zelfstudie omdat ik de dingen wil begrijpen”, zegt ze. “Overal zie ik opportuniteiten en ik ben erg ondernemend maar het moet vooral ook betekenis hebben. Dus ging ik op zoek naar een manier om terug te geven aan anderen.”
Haar passie voor dieren en kinderen, bracht de Vlaams-Brabantse uiteindelijk in Bali waar ze al vrij snel haar hart verloor. “Ik wilde iets terugdoen voor de plaatselijke gemeenschap en zette daarom een non-profitorganisatie op: VP Bali, met als focus een betere toekomst te creëren voor de lokale kinderen”, vertelt Vanderheyden.
De uitdagingen van non-profit
Maar een non-profitorganisatie runnen is niet evident, moest ook Vanderheyden vaststellen: “Toen ik mij vroeger inzette voor andere non-profitorganisaties, merkte ik dat het meestal erg moeilijk was om te zien waar fondsen en donaties nu eigenlijk naartoe gingen. Vaak ontbreekt er transparantie, en is er ook weinig dankbaarheid of persoonlijk contact vanuit de organisatie. Dat wilde ik anders doen.”
VP Bali groeide uit tot een lokale organisatie die onderwijs en leermogelijkheden creëert, om zo de bevolking een betere toekomst te bieden en uit de armoede te kunnen helpen. Sinds de oprichting in 2013, slaagde Vanderheyden erin om zichzelf en de organisatie volledig te integreren in de Balinese cultuur. “Ik heb mij helemaal ondergedompeld, ken intussen alle rituelen en spreek ook de taal. Daardoor kreeg ik ook snel respect van de mensen daar.”
Toen ik mij vroeger inzette voor andere non-profitorganisaties, merkte ik dat het meestal erg moeilijk was om te zien waar fondsen en donaties nu eigenlijk naartoe gingen
Door zich zo in de cultuur te wortelen, ontdekte Vanderheyden ook met welke problemen de lokale gemeenschap te maken kreeg. Dus ging ze op zoek naar langetermijnoplossingen die de Balinese bevolking een toekomstperspectief konden bieden.
Van lokaal naar internationaal
De onderneemster denkt groot, en dus ontstond in 2015 ook Volunteer Projects Forever. Daarmee wilde ze nog meer verschil maken. “Ik wil levens veranderen, en kansen voor anderen creëren. Dat gaat verder dan alleen snelle hulp of financiële ondersteuning. In VP Forever worden mensen echt geapprecieerd, en creëren we, in combinatie met vrijwilligerswerk, ook structurele inkomens.”
Maar ook Indonesië ontsnapte niet aan de coronacrisis. In maart 2020 moesten alle activiteiten van de organisatie op Bali abrupt stopgezet worden. “Ik ben niet iemand die overal het negatieve eerst ziet”, zegt Vanderheyden. “Integendeel, ik vind overal net iets positiefs in, en dat was ook nu het geval. Dus ben ik keihard aan de slag gegaan met nieuwe projecten: ik zette een nieuw bedrijf op en werkte aan de internationale uitbreiding van VP Forever, om zo nog meer mensen te kunnen ondersteunen.”
Zo zette Vanderheyden onder meer het Forever Label op poten. Een onderdeel van VP Forever dat zich richt op het creëren van werkgelegenheid voor lokale ambachtslieden en kunstenaars. Alle producten worden handgemaakt in de regio, en de opbrengst vloeit voor 100% terug naar de bevolking. Om dat Forever Label mogelijk te maken, stampte de onderneemster recent een nieuw bedrijf uit de grond.
“Mimalis biedt structurele ondersteuning aan het Forever Label. Het bedrijf draait om het Concept of Giving, en op de webshop kan je onder andere de producten van het Forever Label kopen. Als organisatie mag je dat immers niet zelf doen. Deze samenwerking maakt dus het Forever Label mogelijk.”
Bij elk facet van haar organisaties is de Belgische zelf nauw betrokken. “Ik ontwerp de producten samen met lokale kunstenaars, en ken ook elk persoon waarmee we samenwerken. We kopen de materialen op markten, en leggen ook zelf contact met lokale ambachtslieden. En we garanderen natuurlijk een eerlijke betaling en duurzame ondersteuning.”
Focus en toekomstplannen
“Met de COVID 19-crisis zijn ook de doelstellingen veranderd”, besluit Vanderheyden. “Ik wil strategieën en oplossingen uitdenken die gericht zijn op het zelfstandig maken van de lokale bevolking, ook als er een economische crisis heerst door het gebrek aan toerisme.”
De focus ligt voorlopig op het bouwen van een leercentrum. “We zijn volop fondsen aan het werven om een centrum te bouwen waar de lokale bevolking toegang heeft tot gratis onderwijs, vaardigheidstrainingen en werkgelegenheid.”
“Daarnaast willen we het Forever Label nog verder uitbreiden en ontwikkelen tot een succesvol merk, dat zo veel mogelijk mensen kan ondersteunen. En als ik nog meer impact kan maken door ook elders aan de slag te gaan, sluit ik dat uiteraard zeker niet uit.”