Vlnr: Vincent Vanderbeck, Jotte Mallisse, Egon Gevaert en Anjo Wychuyse
‘De ultieme handleiding voor Gen Z marketing’, ‘De 5 beste marketingstrategieën om Gen Z te bereiken’ of ‘Hoe jouw merk Gen Z kan bereiken in 7 stappen’. Dat er al heel wat artikels en blogs gewijd werden aan de creatieve, inclusieve, maar vooral voor marketeers moeilijk te bereiken generatie die Gen Z is, staat vast. Toch is de oplossing volgens Jotte Mallisse (21), co-founder van de jonge start-up Zoomers, best eenvoudig: “In een digitale wereld als vandaag zijn de meest geschikte marketeers de Gen Z’ers zelf.” Het Kortrijkse bedrijf werd overigens volledig digitaal opgericht, wat meteen een Belgische primeur is.
Digital natives
Hoewel hij als student Handelsingenieur nog volop met zijn neus in de schoolboeken zit, is Jotte Mallisse niet meer aan zijn proefstuk toe wat ondernemen betreft. Zijn eerste bedrijf, Whitee Clothing, richtte hij namelijk al op zijn 19de op. Anderhalf jaar later schrijft hij met Zoomers, een creatief collectief van studenten en jonge freelancers, een nieuwe onderneming achter zijn naam. Die stampte hij deze zomer uit de grond, samen met leeftijdsgenoten Egon Gevaert (19) en Anjo Wychuyse (22). Ze konden daarbij rekenen op de steun van de Kortrijkse start-upcampus Hangar K, in de persoon van Vincent Vanderbeck.
“Wij geloven heel erg in het feit dat Gen Z’ers de juiste personen op de juiste plaats zijn om aan digitale marketing te doen”, steekt Mallisse van wal. Om zijn argumenten kracht bin te zetten, verwijst hij naar de definitie die Merriam Webster geeft voor deze tech-savvy generatie: For Gen Z, swiping, tapping and scrolling are about as second nature as breathing. “Dit toont voor mij aan dat onze generatie is grootgebracht met de smartphone in de hand en sociale media binnen handbereik. Wij zijn expert in alles wat digitaal is en weten als geen ander hoe je Gen Z kan bereiken.”
Kritische generatie
Die skills en expertise wil Zoomers dan ook ten volle benutten. “Hoewel we nog jong zijn, hebben we toch een zekere ervaring op zak die niet in leeftijd uit te drukken valt. We willen zeker niet met de vinger wijzen, maar merken wel dat heel wat bedrijven moeite hebben om Gen Z op de juiste manier te bereiken”, legt Mallisse uit. “Logisch ook, want onze generatie is best kritisch. Dat merk je aan alles, van klimaatbetogingen tot kritiek op sociale media over uitspraken die niet door de beugel kunnen.”
Zoomers spreekt niet enkel uit ervaring, maar vormt ook een laagdrempelig alternatief. “Voor lokale kmo’s is de stap naar een agency vaak nog te groot, maar natuurlijk hebben ook zij nood aan een goede website of social media content. Dan biedt een student die enkele uren per week met hen samenzit de ideale oplossing”, aldus Mallisse. “Ook voor andere Gen Z’ers willen wij een aanspreekpunt zijn. Er zijn namelijk heel wat jongeren die na het afstuderen meteen een onderneming opstarten en dan is samenwerken met mensen die op dezelfde golflengte zitten meer dan welgekomen.”
Meer dan burgers flippen
Als het aan de founders van de Kortrijkse start-up ligt, is de tijd van studenten die enkel achter de kassa van de supermarkt zitten of burgers flippen bij McDonald’s dan ook voorbij. “Studenten hebben ook andere zaken in hun mars en kunnen een flinke verantwoordelijkheid zeker aan. Meer nog, ze zijn er vaak bewust naar op zoek. Daarom moeten ze ook de kans krijgen om hun kennis om te zetten in de praktijk”, vindt Malisse.
Aangezien hij zelf nog student is, kan Mallisse bevestigen dat je daar de vruchten van plukt. “Het geeft me de kans om mijn skills verder te ontwikkelen en tegelijkertijd ook te proeven van wat een professionele omgeving precies inhoudt. Het is met andere woorden een prima voorbereiding voor wanneer we na onze studies echt op de werkvloer terechtkomen.”
Eerlijk duurt het langst
Ook klanten lijken overtuigd te zijn van deze visie. “Onze klanten weten dat ze in zee gaan met jonge mensen, dat er nog geen gigantisch portfolio is en dat we een klein bedrijf zijn. Dat komt omdat we hier ook heel open over zijn”, benadrukt Mallisse. “Onze meetings zetten trouwens meteen de toon. Die zijn niet enorm formeel, maar vinden vaak plaats met een kop koffie of frisse pint.”
Door ons niet anders voor te doen dan we zijn, krijg je klanten die expliciet voor ons kiezen net omdat we nog zo jong zijn en een andere, verfrissende visie hebben
“Door het Gen Z gehalte niet te verstoppen en ons niet anders voor te doen dan we zijn, krijg je klanten die expliciet voor ons kiezen net omdat we nog zo jong zijn en een andere, verfrissende visie hebben. Uiteindelijk is dat ook het doel: bedrijven die bewust samenwerken met Gen Z’ers.”
Dat Zoomers zich niet groots voordoet, betekent echter niet dat ze dit niet willen worden. “Het is onze ultieme ambitie om over enkele jaren de Belgische Fiverr (Israëlische online marktplaats voor freelancediensten; nvdr) te zijn”, maakt Mallisse er geen geheim van. “Het nadeel van zulke platformen vandaag is dat je misschien aan het werken bent met iemand die aan de andere kant van de wereld zit en die je - op enkele reviews na - helemaal niet kent. Die nadelen willen wij wegwerken.”
Het eerste Belgische digitaal opgestarte bedrijf
Dat Gen Z’ers zichzelf bestempelen als digital natives, zie je in elk aspect van Zoomers terugkomen. Ook in de opstart van de nog jonge vennootschap. “Ik heb mijn handtekening gezet toen ik letterlijk aan een zwembad in Frankrijk lag, wat van Zoomers het eerste Belgische bedrijf maakt dat volledig digitaal is opgestart. Uiteraard vind ik dit fantastisch, want het sluit volledig aan bij onze identiteit”, licht Mallisse toe.
Ik heb mijn handtekening gezet toen ik letterlijk aan een zwembad in Frankrijk lag, wat van Zoomers het eerste Belgische bedrijf maakt dat volledig digitaal is opgestart
Dat digitale karakter is ook voor alle jobstudenten en freelancers voelbaar. “Het is voor ons erg belangrijk dat iedereen vrij is om te werken waar en wanneer hij wil. Zeker voor studenten is die vrijheid erg belangrijk aangezien iedereen een ander schema heeft. In eerste instantie zullen onze kantoren zich dan ook enkel in coworking spaces bevinden, in verschillende steden in Vlaanderen. Willen onze Zoomers op de trein of tijdens hun vakantie werken, dan is dat perfect mogelijk. Doen ze dat liever vanop één van deze kantoren, kan dat uiteraard ook.”
Ondernemen als karaktereigenschap
Als ondernemen één familie in het bloed zit, is het wel die van Jotte Malisse. “Mijn neef Jonas Mallisse lanceerde Too Good To Go in België en ook mijn nonkel en vader zijn rasechte ondernemers. Je zou dus wel kunnen zeggen dat het ondernemerschap in de familie zit”, lacht de 21-jarige co-founder van Zoomers.
Toch zegt dit volgens hem niet alles. “Ondernemerschap is voor mij bovenal een karaktereigenschap. Los van het feit of het in de familie zit, moet het vooral in jou als persoon zitten. Niet aan de zijlijn willen blijven staan maar actief deel willen uitmaken van iets en buiten de lijntjes willen kleuren, dat is een absolute must.”
Natuurlijk is het bezitten van die karaktereigenschap slechts het begin. “Als ik één ding geleerd heb, is het wel dat een goede voorbereiding cruciaal is. Wanneer je plots een waanzinnig idee krijgt en klaar bent om te springen, is het slim om eerst een stap terug te zetten.”
“Daarnaast laat je je best ook altijd omringen door mensen die je advies geven. En dan heb ik het niet over vrienden of familie die je bij elke stap feliciteren, maar over mensen die je niet zomaar naar de mond praten maar vooral echt kijken naar wat beter kan en moet. Die kritische feedback is tenslotte veel meer waard dan dat leuke complimentje”, besluit Jotte Malisse.