Dimitri Oosterlynck, oprichter en CEO van Gimber, kan door heel veel dingen in het leven geboeid worden. Gember is daar één van. Zo werd een banaal gebeuren in Frankrijk het startschot van zijn succesvol ondernemersverhaal. Het recept van zijn gesmaakte alcoholvrije gemberdrankje lag maandenlang in zijn eigen keuken. Toen de oplossing voor zijn gezondheidsprobleem ook de oplossing voor zijn financieel probleem bleek te zijn, nam Oosterlynck een groot risico. Met zijn laatste centen investeerde hij in 25 flessen Gimber. Zo kwam Oosterlynck uiteindelijk in een positieve spiraal terecht en is hij altijd blijven geloven in een goede afloop.
Doorheen de jaren is Oosterlynck geëvolueerd van zelfstandige naar CEO, wat een draai van 180 graden is. In zijn eerste (vastgoedcommunicatie)bedrijf Hooox was hij vooral operationeel bezig en deed hij veel aan micromanagement. Hij werkte dag en nacht, en dat ging ten koste van zijn gezondheid. Nu wil hij écht zijn rol als CEO opnemen en slim werken. De ondernemer heeft dan ook grootste plannen met Gimber: “Voor mij is vooral de weg ernaartoe super belangrijk, en dus niet enkel de uitkomst. Wat we nu beleven, daar geniet ik enorm van.” Dit zijn de drie kantelmomenten die Dimitri Oosterlynck hebben gemaakt tot de ondernemer die hij vandaag is:
1. De kracht van feedback
Dimitri Oosterlynck katapulteert ons meteen 25 jaar terug in de tijd. Op de universiteit had hij net een heel mooi project afgewerkt met een groepje medestudenten. Eén van die medestudenten verraste Oosterlynck met volgende boodschap: ‘Jij kijkt mensen nooit in de ogen als je iemand aanspreekt, wat zeer hautain overkomt.’
Een ietwat vreemd maar o zo belangrijk moment in zijn leven waar hij nog vaak aan terugdenkt. “Mijn medestudente had mij een prachtcadeau gegeven door mij dat te durven zeggen. Ik gebruik dit verhaal dikwijls als voorbeeld bij mijn eigen medewerkers.” Oosterlynck is ervan overtuigd dat feedback de fuel van succesvolle ondernemingen is. “Feedback werkt als een accelerator, want zo zijn problemen snel van de baan.”
Feedback werkt als een accelerator, want zo zijn problemen snel van de baan
Feedback is belangrijk, omdat medewerkers belangrijk zijn, benadrukt Oosterlynck. “Je weet nooit wie het magisch idee zal hebben.” Als animator haalt hij graag het voorbeeld van Walt Disney aan: “Walts team gaat voor de allereerste keer een langspeeltekenfilm maken: Sneeuwwitje. Om ideeën te verzamelen, doet hij het volgende voorstel aan zijn team: ‘One dollar for every good idea’. Op een bepaald moment is zelfs de technieker met een idee op de proppen gekomen: dwerg Bloosje laat op een bepaald moment ‘zijn propere handen’ achter zijn baard zien. (lacht) Hiermee wil ik eigenlijk gewoon aantonen dat we het potentieel van onze mensen vaak zwaar onderschatten.”
Zo heeft Oosterlynck onlangs ontdekt dat één van zijn medewerkers Koreaans spreekt. “Dat was een verrassend maar vooral handig weetje, want Zuid-Korea is één van de landen waar we met Gimber bijzonder goed scoren.”
2. De menselijke veerkracht
Oosterlynck maakt er geen geheim van dat hij een heel donkere periode achter de rug heeft: een slechte gezondheid, financieel in het rood, mentaal uitgeblust,… Het smeulend vuur in de houtkachel van zijn atelier hielp hem om positief te blijven. “Telkens als ik ’s morgens binnenkwam in mijn atelier, was het daar vrieskoud. Wanneer ik mijn houtkachel opende, lag er altijd nog wat gloeiend houtskool van de dag ervoor. Ik maakte er een spelletje van om van daaruit opnieuw een hele dag vuur te hebben. Als je heel nauwkeurig te werk gaat, dan is het vuur plotseling vertrokken.”
De dagelijkse routine met de houtkachel deed hem iets inzien: “Als dat zo gaat met vuur, dan gaat dat waarschijnlijk zo met veel dingen in het leven. Iedereen heeft bijvoorbeeld al planten gered die helemaal verdord waren, mist de nodige zorg natuurlijk.” Het hielp hem om in zichzelf te blijven geloven. “Ik moest gewoon dat smeulend vuur vinden en dat nauwkeurig transformeren tot een bloedhete kachel.”
Ik moest gewoon dat smeulend vuur vinden en dat nauwkeurig transformeren tot een bloedhete kachel
Voor Oosterlynck was dat smeulend vuur een glimlach en een welgemeende dankjewel. “Wanneer we vroeger een animatie stuurden naar een televisiezender kregen we enkel een mailtje met de boodschap dat het bestand goed was aangekomen. Niks meer, niks minder.” Toen Oosterlynck brownies had gemaakt voor de klanten van Mamuli, de vroegere concept store van zijn vrouw, kreeg hij spontaan een glimlach en welgemeende dankjewel.
“Dat klinkt raar, maar dat heeft bij mij echt iets wakker geschud. Een paar weken later besefte ik dat dat met Gimber net hetzelfde was: mensen waren daar zó enthousiast over, zelfs al kregen ze dat in een oude Spa-fles.” Het zorgde ervoor dat hij in een positieve spiraal terechtkwam.
3. In de ban van gember
Jarenlang zocht Oosterlynck naar iets wat het alcoholmoment kon vervangen. Het was uiteindelijk zijn vrouw die hem de beslissende voorzet gaf. “Mijn echtgenote kwam terug van een marktje in Frankrijk met versgeperste gember. Vanaf het moment dat ik dat proefde, had ik een aha-erlebnis. Gember was het basisingrediënt waar ik zo lang naar zocht. Het zou zo alcohol kunnen zijn, dacht ik toen.”
Oosterlynck raakte volledig in de ban van gember en zocht maandenlang naar een succesrecept. “We gebruikten het finale recept voor onze eigen consumptie. Het was eigenlijk totaal niet de bedoeling om dat op de markt te brengen. (lacht) Ik zocht gewoon iets voor mezelf.”
We gebruikten het finale recept voor onze eigen consumptie. Het was eigenlijk totaal niet de bedoeling om dat op de markt te brengen. Ik zocht gewoon iets voor mezelf
Op datzelfde moment zat Oosterlynck in de knoop met zijn animatiebedrijf dat niet meer draaide. “Ik zocht hopeloos in één richting en zag daardoor niet de parel aan de andere kant: het succesrecept van Gimber! Ik merkte dat meer en meer mensen die culturele druk voelden om te moéten drinken, en ik dus niet de enige was die naar een lekker alcoholvrij alternatief zocht.”
Begin 2018 waagde Oosterlynck zijn kans: met zijn laatste 270 euro investeerde hij in 25 flessen Gimber. Die eerste flessen belandden in Mamuli, de vroegere concept store van zijn vrouw. Daar verkocht ze alles, behalve eten en drank. Een goede zet, zo bleek achteraf. “Ik wist dat ik geen schijn van kans maakte in de traditionele drankensector. In de concept store van mijn vrouw had ik klanten die openstonden voor een drankje als Gimber en – nog belangrijker – er was nul concurrentie (lacht)!”
Tot slot geeft Oosterlynck nog wat wijze raad mee voor collega-ondernemers: “Investeer in je gezondheidskapitaal, dat is altijd een goeie zet. Neem tijd voor zowel je lichaam als je mentale gezondheid. Het klinkt cliché, maar het heeft een geheel ander mens van mij gemaakt: wat ik eet, wat ik drink, de mate waarin ik beweeg,…”
“Neem tijd voor je body, dat zal je allerbeste zet zijn. Dat alles zorgt ervoor dat je fysiek heel scherp en mentaal krachtig bent. Als er zware tegenslagen komen, dan kan je vertragen om de juiste beslissing te nemen. Onderschat de kracht van je lichaam niet!” “Als ik terugblik op hoe ik ooit begonnen ben, dan denk ik dat dat een veel voorkomend probleem is bij jonge ondernemers. Je denkt dat je moet lopen om snel te gaan, maar dat is echt niet waar. Integendeel!”
Benieuwd naar het hele verhaal van Dimitri Oosterlynck? Beluister hieronder de podcast: