Agicap-founders (vlnr) Sébastien Beyet, Lucas Bertola en Clément Mauguet
Agicap werd vijf jaar geleden door drie ondernemende vrienden uit Lyon opgericht als een SaaS-platform dat kmo’s een efficiënter cashmanagement garandeert en hen toelaat betrouwbare voorspellingen te doen. De Franse fintech scale-up wil daarmee naar eigen zeggen de finance-evenknie van Salesforce voor kmo’s worden. Een positionering die duidelijk aanslaat, want Agicap haalde in mei van dit jaar 100 miljoen dollar op in een Series B-financieringsronde. Het bedrijf richt in het kader van zijn internationale expansie nu ook de pijlen op België. “We zijn vandaag al Europees marktleider maar willen de nummer één van de wereld worden”, zegt co-founder Clément Mauguet.
Cockpit voor ondernemers
“Met onze software hadden we bij de opstart één grote ambitie”, vertelt Clément Mauguet, co-founder en Chief Global Expansion van Agicap. “Werkelijk iedere ondernemer en iedere CFO van gelijk welke kmo - van restaurant over scale-up tot productiebedrijf - moest er comfortabel mee kunnen werken. Want positieve cashflow is absoluut cruciaal om business te ontwikkelen, zij het om iemand aan te werven, investeringen te doen, nieuwe grondstoffen aan te kopen, met de bank te onderhandelen, enzovoort.”
“Cash is door de crisis ook alleen maar belangrijker geworden: door de volatiliteit van de markt was het een katalysator voor bedrijven, een eyeopener om méér met hun cashflow bezig te zijn, in plaats van alleen maar met business as usual. Dat hebben we ook in onze omzetcijfers gezien.”
“Met onze tool kunnen gebruikers hun cashflow niet alleen beter overzien, maar ook automatiseren. Dat bleek een gat in de markt: er bestond namelijk nog geen oplossing waarbij ondernemers in één oogopslag hun cashpositie konden zien en wat die positie, op basis van omstandigheden als een staking of een daling in verkoop, binnen een week of een maand of een half jaar zal zijn.”
Mauguet omschrijft Agicap als ‘de cockpit voor ondernemers van waaruit ze hun business kunnen sturen’. “Helemaal zelf ontwikkeld, want we want to own what we do”, zegt de Fransman met enige trots. “Ook al omdat we meer willen doen dan enkel een product activeren en vervolgens de klant aan zijn lot overlaten: we willen daar ook de beste dienstverlening aan koppelen.”
Een markt van 1 miljoen ondernemers
De ambities van het Franse fintech bedrijf zijn niet min: met 5.000 klanten in Frankrijk, Duitsland, Nederland, Spanje en Italië is Agicap nu al Europees marktleider, maar het uiteindelijke doel is 100.000 klanten – met een vooropgestelde milestone van 50.000 gebruikers binnen de drie jaar. Bovendien moet het aantal werknemers van de huidige 350 naar duizend tegen het einde van volgend jaar, aldus Mauguet. Om die doelen te bereiken, haalde de scale-up eerder dit jaar 100 miljoen dollar op, na een eerdere succesvolle kapitaalronde van 18 miljoen dollar in 2020.
“Durfkapitalisten kijken naar verschillende zaken”, weet de Chief Global Expansion. “Ten eerste de grootte van de markt. In de landen waar wij actief zijn, spreken we over een half tot één miljoen ondernemers. Ten tweede naar de groeicijfers: voor een B2B-SaaS-bedrijf als het onze is onze multiplicator van tien op achttien maanden tijd heel uitzonderlijk. Op basis daarvan schatten ze het potentieel van hun investering in voor de komende vijf tot tien jaar. En bij ons is dat potentieel aanzienlijk.”
Op termijn wereldleider
“Met dat geld willen we zoals gezegd vooral nieuwe medewerkers rekruteren, zeker aangezien we miljoenen omzet willen draaien in België en Nederland, waar we in mei 2021 de markt betraden. We hebben vooral marketing- en salesprofielen nodig om mensen respectievelijk van ons bestaan bewust te maken en te onboarden.”
“Op termijn spreken we toch over 200 à 300 mensen in die twee landen alleen. En dan zwijgen we nog over de tien andere Europese landen waar we vanaf volgend willen opstarten, gevolgd door de VS en het VK als playgrounds. We zijn vandaag Europees leider - wat al een overwinning op zich is - maar op termijn willen we wereldleider worden. Dus aangezien we daarvoor in elk land waar we actief zijn de markt moeten kunnen domineren, hebben we de juiste mensen nodig.”
We zijn vandaag Europees leider - wat al een overwinning op zich is - maar op termijn willen we de nummer één van de wereld worden
“Verder willen we investeren in technologie, zodat onze tool met al zijn functionaliteiten en features in elk ecosysteem in gelijk welk land kan geïntegreerd worden. Zodat elke ondernemer, ongeacht de schaal van zijn bedrijf, ermee aan de slag kan. Kortom, naast de mensen willen we ook blijven investeren in een sterker product dat aan de hoogste standaarden beantwoordt. Zowel in termen van forecasting als value proposition. Om dat allemaal te kunnen realiseren, plannen we binnen nu en tien maanden een nieuwe kapitaalronde, maar daar kan ik nu nog niets over zeggen wegens te prematuur”, lacht Mauguet.
Drivers van de economie
Na Nederland heeft Agicap nu ook België in het vizier en stelde er met Jan Speelman een country manager aan die ook al verantwoordelijk was voor Nederland. “We hebben al wat tests gedaan voor België en we stellen goeie tractie vast”, vertelt Speelman vanuit het Nederlandse hoofdkwartier van Agicap in Amsterdam. “Dat heeft er vooral mee te maken dat België, net als heel wat andere Europese landen, sterk gefocust is op kmo’s als drivers van de economie.”
“Die kmo’s zijn bovendien erg begaan met digitalisering. Cashflow is bij dat alles heel belangrijk omdat die - zoals Clément het mooi verwoordt - het hart van de onderneming vormt, en daar komen wij met Agicap perfect aan tegemoet. We zijn trouwens heel ambitieus wat de Belgische markt betreft: binnen de achttien maanden mikken we toch op minstens duizend klanten.”
We zijn heel ambitieus wat de Belgische markt betreft: binnen de achttien maanden mikken we toch op minstens duizend klanten
Of er grote verschillen merkbaar zijn tussen al die landen waar Agicap actief is? “Nee, de ‘pijn’ die we verhelpen is universeel”, antwoordt Speelman. “Goed cashflowmanagement is belangrijk in élk bedrijf, en al zeker in kmo’s die cashflow driven zijn.”
“Dit gezegd zijnde, moeten we natuurlijk op productniveau rekening houden met lokale verschillen in taal, regularisatie en wetgeving, BTW, kwaliteitsstandaarden, integraties, enzovoort. Wat de mensen betreft, heeft elk land dan weer zijn eigen cultuur. Die moet je door en door kennen als je de juiste lokale mensen als klant én medewerker wil aantrekken, en dienstverlening op maat wil garanderen.”
Never give up
Of een indrukwekkend parcours als dat van Agicap ook gepaard gaat met de nodige learnings, willen we ten slotte nog weten van co-founder Clément Mauguet. Wat heeft hij in de afgelopen vijf jaar aan ondernemerslessen geleerd? “Ondernemen komt volgens mij neer op twee dingen”, zegt hij na even nadenken. “Aan de ene kant omgaan met onzekerheid, aan de andere kant mooie dingen ontwikkelen die het verschil maken.”
“Daardoor zit je soms in een wat vreemde rollercoaster, zeker als je wereldwijde ambities hebt én daar nog eens een crisis bijkomt waarbij iedereen van thuis uit moet werken. Elke dag staat alles op het spel, maar zoals een beroemde Franse ondernemer ooit zei: ‘een start-up is iets dat constant failliet is, maar blijft bestaan en uiteindelijk ook slaagt door de overtuiging en passie van de ondernemer’. De belangrijkste les die we tot nog toe geleerd hebben is dan ook: never give up.”