Karen Depoorter, de vrouw achter Callas Confiture, heeft duidelijk de smaak van het ondernemerschap te pakken. Wat tien jaar geleden begon als een keukenexperiment, veranderde al snel in een succesrecept. Haar geheim? Verfrissend omgaan met een nostalgisch product. Ondertussen heeft ze het geschopt tot dé producent van confituren in België, iets waar ze terecht trots is.

Depoorter had in het verleden lange tijd te kampen met het imposter syndroom: “Anderen rond mij vonden het allemaal fantastisch wat ik realiseerde maar zelf dacht ik ganse tijd: kan ik het wel?” Haar perfectionisme zat haar dikwijls in de weg om eens stil te staan bij de dingen en tevreden terug te blikken op haar professionele parcours. Dit zijn de drie kantelmomenten die haar gemaakt hebben tot de ondernemer die Karen Depoorter vandaag is.

1. Een stukje geluk in een potje

Toen Depoorter nog als Communication Manager werkte, bleef ze - zoals elke ondernemer - een beetje op haar honger zitten. “Van de weeromstuit ben ik dan thuis met een bed and breakfast begonnen. En daarvoor had ik uiteraard kwalitatieve producten en confituren nodig voor het ontbijt. Alleen vond ik hetgeen in de rekken lag allesbehalve lekker: ofwel was het veel te gesuikerd, ofwel was het veel te gegeleerd.”

“Vanuit mijn passie voor eerlijke producten ben ik dan maar zélf confituur beginnen te maken. Ik had al een moestuin, dus dat kwam goed uit.” Het werd het startschot van Callas Confiture, althans zo bleek achteraf. Haar buurvrouw proefde en vroeg haar vrijwel meteen om enkele potjes extra te maken voor haar ontbijtzaak aan het Gentse Sint-Pietersstation. Vanaf dat moment ging de bal aan het rollen…

Van de weeromstuit ben ik met een B&B begonnen. En daarvoor had ik uiteraard kwalitatieve producten nodig voor het ontbijt. Vanuit mijn passie voor eerlijke producten ben ik dan maar met een moestuin begonnen om zélf confituur te maken

Toen haar kinderen noodgedwongen tussen de confituurpotten moesten spelen, begon het Depoorter te dagen dat ze voor een belangrijk kantelmoment stond. Haar ex-man gaf haar een spreekwoordelijke schop onder het gat: “Karen, je hébt klanten, je hébt een btw-nummer,… Je hebt gewoon al een bedrijf. Doe er iets mee!”

De volgende (logische) stap was dus om een plek te zoeken voor de productie van haar confituur. Zo gezegd, zo gedaan: op twee straten van haar huis kocht ze een voormalig restaurant dat volledig hergericht werd Het avontuur kon nu écht beginnen!

2. Het ondernemerschap als perpetuum mobile

Haar tweede kantelmoment is geen gebeurtenis, maar een state of mind: “Als ondernemer ben je eigenlijk permanent in evolutie. Je wordt constant uitgedaagd om bij te leren, en dat maakt het net zo interessant.”

Zo stond de verhuis van het voormalig restaurant naar een groter pand symbool voor de overgang van een uit de hand gelopen hobby naar een professioneel bedrijf. “Ondernemen is eigenlijk een perpetuum mobile: je groeit, dus je moet weer investeren om die groei te kunnen bekostigen. Op dat moment besefte ik dat er nooit een moment gaat aanbreken waarbij ik denk: we zijn er”, lacht Depoorter.

Als ondernemer ben je eigenlijk permanent in evolutie. Je wordt constant uitgedaagd om bij te leren, en dat maakt het net zo interessant

Als perfectionist verlangde ze nochtans naar het vinden van die rust. “Na de verhuis moesten we plots weer vechten om break even te draaien, terwijl we dat net onder controle hadden. Ik had echt het gevoel dat ik precies helemaal opnieuw moest beginnen, en werd daar zelfs boos om.”

Ondertussen heeft ze de mentale klik gemaakt dat net daar het plezier en de uitdaging van het ondernemen zit. “Ik moest leren genieten van het onderweg zijn. Het is gewoon een andere perceptie op de realiteit en dat roept een heel ander gevoel op.”

3. Herbronnen tijdens de lockdown

Vroeger sprong Depoorter van de ene op de andere opportuniteit, maar de lockdown heeft haar geleerd dat ze beter één ding per keer doet. “Anders zie je door het bos de bomen niet meer! Zo hebben we het idee om verder op de exportmarkt te werken terug in de koelkast gestopt. Het had toch geen zin om tegen de stroom in te zwemmen. De wereld ligt plat.”

Verder moest ze ook inventief zijn, want ze hadden net een ontbijtcollectie voor hotels gelanceerd. “Ja, daar stonden we dan met onze kleine confituurpotjes van 105 gram.” Gelukkig ontplofte op dat moment de markt van voedselpakketten, thuisleveringen en ontbijt- en brunchboxen. “Toen heb ik een aantal maand niks anders gedaan dan social media afschuimen, op zoek naar bedrijven die online actief waren en boxen aanboden. Die heb ik allemaal geprospecteerd, en daar hebben we een enorme verkoop uitgehaald.”

Het idee om verder op de exportmarkt te werken, hebben we weer in de koelkast gestopt. Het had toch geen zin om tegen de stroom in te zwemmen. De wereld ligt plat

Depoorter heeft naar eigen zeggen nog grootste plannen met Callas Confiture. Zo hoopt ze nieuwe samenwerkingen aan te gaan, is ze bezig met de hartige sector te veroveren met haar smaakcreaties, benadert ze nu ook de retail met een aparte collectie en wil ze haar ambitieuze exportplannen eindelijk uitrollen.


Benieuwd naar het ganse (ondernemers)verhaal van Karen Depoorter? Beluister hieronder de podcast: