Het was je wellicht al opgevallen: sinds vandaag ziet de Bloovi website er helemaal anders uit. Van design tot structuur, de metamorfose is compleet! Niet alleen de look & feel kreeg een grondige update, er werden nog heel wat andere nieuwigheden doorgevoerd die onderdeel zijn van de ambitieuze langetermijnplannen. Het fundament - de dagelijkse, inspirerende ondernemersverhalen - bleef bewaard maar founding CEO Marnik D’Hoore wil daarnaast grotere stappen zetten en Bloovi doen uitgroeien tot de grootste en meest inspirerende ondernemerscommunity van België. Met Innovatie, Groei en Impact als leidraad voor het volgende belangrijke hoofdstuk, want: “Bloovi kijkt altijd vooruit. Soms visionair, steeds richtinggevend.”
Hoe Bloovi ooit is gestart
Marnik D’Hoore hield Bloovi boven de doopvont op een zondagnamiddag in 2012. Zijn honger naar meer creativiteit en ondernemerschap leidde oorspronkelijk tot een jobsite die meer was dan een overzicht met vacatures. “Bloovi als jobsite focuste op de digitale sector omdat ik vanuit mijn achtergrond in online marketing zag dat alsmaar meer bedrijven nood hadden aan digital marketeers”, vertelt D’Hoore. “Maar we voegden al snel content toe om de vacatures te kaderen, zoals het verhaal van een webbedrijf of een interview met een HR-medewerker.”
De laatste jaren zijn het vooral ondernemers die we met Bloovi bereiken
Geleidelijk aan en op heel organische wijze is Bloovi - de afkorting van Blooming Vision - uitgegroeid tot een omgeving waar vooral die content centraal staat. “In eerste instantie nog steeds met aandacht voor de digitale sector specifiek, maar ook daar kwam geleidelijk aan verandering in”, zegt de CEO. “Start-ups, scale-ups en disruptieve businessmodellen à la Uber en Airbnb kwamen op en meer en meer (jonge) mensen kregen de smaak van het ondernemen te pakken. Onze content en ons doelpubliek veranderden meer in de richting van ondernemerschap. De afgelopen twee, drie jaar is Bloovi een plek geworden waar entrepreneurs en ook intrapreneurs inspiratie opdoen en leren van elkaar vanuit het motto ‘zien doen, doet doen’.”
De verdere evolutie: inspireren én connecteren
Van jobsite naar contentsite en van digitale professionals naar ondernemers: de voorbije negen jaar heeft Bloovi een aantal fases doorlopen die ervoor zorgden dat het merk nu staat waar het goed voelt, zowel voor het eigen team als voor de lezers, waarvan velen echte fans zijn geworden. “We zijn een geloofwaardig merk voor veel ondernemers. En daar gaan we vol enthousiasme en overgave op verder bouwen”, aldus D’Hoore.
“In het nieuwe My Bloovi-gedeelte van onze website kunnen mensen vanaf nu selecteren welke nieuwsbrieven ze wensen te ontvangen, of ze ons gratis print magazine in de bus willen, pdf’s van gedownloade e-books verzamelen of gepinde artikels bijhouden,.., dat soort praktische zaken.”
“Binnenkort bieden we ook een volwaardig membership aan waarbij we sterke communities vormen met en voor ondernemers, exclusieve events organiseren en waar we al die mensen met een innovatieve mindset met elkaar verbinden.”
We zijn een geloofwaardig merk voor veel ondernemers. En daar gaan we met volle overtuiging op verder bouwen
Die community verder uitbouwen en doen groeien, is voor Marnik D’Hoore dé kern van Bloovi. Hij ziet het als een antwoord op de bestaande nood van vele ondernemers. “We merkten in het verleden een gemis aan een soort van samenhorigheidsgevoel onder Belgische ondernemers. Eind 2019 hebben we drie bussen ingelegd om met 150 ondernemers naar een talk van Simon Sinek te gaan in Amsterdam. Die mensen zijn niet enkel met ons meegegaan voor de keynote speaker, maar zeker ook voor de beleving om samen met Bloovi en een groep ondernemers naar dit event te gaan. We hebben toen meermaals de vraag gekregen om daar meer op in te zetten. En we hebben geluisterd naar wat ondernemers nodig hebben”, aldus D’Hoore.
Dit najaar en begin volgend jaar gaat Bloovi nog verder over de grens: samen met 100 ondernemers trekt het Bloovi team naar de Wereld Expo in Dubai. “Ook hier weer: mensen hebben niet louter via ons een ticket gekocht om naar de expo te gaan. Wél om dat samen met Bloovi en onze ondernemers community te doen. We zijn al lang niet meer uitsluitend een contentplatform, we zien het als onze rol om een sterke, inspiratievolle community voor ondernemers te creëren.”
D’Hoore plaatst er meteen een side note bij: “Pas op, op zich komen ondernemers niets te kort qua ondersteuning of netwerkplatformen in België. Denk aan Unizo of Voka, die er evengoed zijn voor hen. Maar met Bloovi vullen we die nood op een andere manier in”, zegt hij. “We hebben een andere historiek en dus ook een andere insteek dan zulke grote organisaties. We zetten keihard in om ondernemers te inspireren en connecteren. Zowel live - tijdens kleine en grotere (networking)events - als online met inspirerende ondernemersverhalen die tonen dat het kan en hoe je dat best aanpakt”, klinkt het.
Innoveren en impact creëren
Voor D’Hoore en zijn team was de rebranding van Bloovi een werk van lange adem. “Het is een vertaalslag van wat we eigenlijk al enkele jaren doen, maar die extra finetuning heeft tijd gekost. Het moest rijpen. Een proces van schrijven, schrappen, verfijnen, schrijven, schrappen, verfijnen, en zo nog een aantal rondes”, lacht hij.
Het is boeiend om eens diep in het DNA van je merk te duiken
“Maar ik hou daar wel van. Het is boeiend om eens diep in het DNA van je merk te duiken en het te vatten in woorden maar vooral ook daden. De neuzen binnen ons team staan allemaal in dezelfde richting en dat zullen de lezers nu duidelijker merken. We zijn er in de eerste plaats voor mensen met een innovatieve mindset, ondernemers die dagelijks bezig zijn met groei en die elk op hun manier impact willen maken.”
Innovatie, groei en impact: het zijn exact dé kernwoorden waar de content op Bloovi zal blijven rond draaien. “Bloovi kijkt altijd vooruit. Soms visionair, steeds richtinggevend. Daar staan we voor. Of het nu ondernemersnieuws is of interviews, duidingsartikels rond één van de vele thema’s die we vanaf nu zullen uitwerken: alle content - op de site én in ons print magazine - moet steeds passen binnen die drie sleutelbegrippen”, zegt D’Hoore. “Deze zijn de essentie van ons merk.”
Om die essentie nog dichter bij de volgers van Bloovi te brengen, is er nu ook een (gratis) app. “We willen letterlijk in de broekzak van onze lezers zitten. En de Bloovi app op iemands smartphone zien staan naast die van de grootste kranten van ons land. Toegegeven, dat is best ambitieus maar dat zijn we eigenlijk altijd al geweest!”
“Middenin de coronapandemie heeft Bloovi het in 2020 ook aangedurfd om een gloednieuw print magazine te lanceren”, geeft D’Hoore als voorbeeld van die ambitie. “Terwijl print eigenlijk een dalende markt is. Toch is het magazine bijzonder succesvol: 7.500 mensen hebben het intussen aangevraagd en ontvangen dit twee keer per jaar in hun bus.”
Om ondernemers duidelijk te maken in wat Bloovi allemaal voor hun persoonlijke én businessgroei kan betekenen en wegwijs te maken in het huidige aanbod, werd naast het vernieuwde contentplatform ook een volwaardige commerciële website gelanceerd.
Kortom, heel wat veranderingen en dat in een tijdperk waarin heel wat bedrijven de vinger op de knip houden. “Het toont aan dat het ons menens is om onze ambities waar te maken!” En die ambities zijn niet min, zo blijkt. “We willen de grootste en meest inspirerende ondernemerscommunity van België worden”, maakt D’Hoore zich sterk.