Ondernemersstrateeg Mien Gheysens

Een prille dertiger is ze, maar het enthousiasme, de goesting en de waaier aan kennis waarmee Mien Gheysens (32) haar leven en businesses leidt, zijn ongezien. Dat de Antwerpse zou gaan ondernemen, stond tijdens haar studies handelsingenieur al in de sterren geschreven. Alleen wist ze nog niet precies hoe of wat. Tal van verdiepende studies, twee boeken, verschillende projecten en heel wat individuele begeleidingen later is haar missie glashelder: zelfstandigen helpen om de ondernemer van hun eigen leven te worden. “Heel wat entrepreneurs zijn dan wel ondernemer van hun bedrijf, ze zijn vaak slechts een onderdeel van hun eigen leven.”

Fusies en overnames: cijfers of mensen?

Mijn droom was om CFO te worden”, zegt Mien Gheysens. “Maar tijdens mijn studies handelsingenieur miste ik het menselijke aspect. We kregen maar één vak Mens en Organisatie, terwijl in mijn ogen mensen toch net de spil van een bedrijf zijn. Ik heb dan onder andere een heel wat coachingopleidingen gevolgd om me ook op dat vlak meer te verdiepen.”

Bij 2aspire Business Solutions, het consultancybedrijf in fusies en overnames dat Gheysens met twee vennoten oprichtte, merkte ze diezelfde discrepantie. “Ook daar lag in de praktijk de focus op processen, strategieën, cijfers en synergieën”, legt Gheysens uit. “Neem het information memorandum bijvoorbeeld. Dat is een dossier van 50 pagina’s over het bedrijf, met daarin vaak maar één organigram of een halve pagina over de anciënniteit van het personeel.”

Je koopt een bedrijf net omwille van de werknemers, aldus Gheysens. “Hoewel the war for talent onophoudelijk woedt, wordt er toch zo weinig aandacht aan geschonken. Te vaak zie je fusie- en overnametrajecten mislukken omwille van het menselijke kapitaal. Werknemers kunnen zich niet vinden in de nieuwe overnemer en vertrekken. Daarin ben ik me gaan verdiepen: hoe kan je een bedrijf op zo’n manier overnemen dat de kans groter is dat het personeel aan boord blijft? Hoe zit de bedrijfscultuur in elkaar? Wat vindt het personeel belangrijk? En vooral ook: wat vind jíj belangrijk?”

Want ook dat laatste is een cruciaal onderdeel voor de slaagkansen van het traject, klinkt het. “Er kan een hemelsbreed verschil zijn tussen een beslissing die heel goed is voor jouw bedrijf, maar niet voor jou als persoon en vice versa. Op dat vlak wil ik ondernemers challengen: neem je een beslissing in functie van je bedrijf of word je er zelf gelukkiger van?

Ondernemersstrateeg

Toen ze de laatste hand aan haar boek ‘Jouw Jaar Vol Aandacht’ aan het leggen was, vielen de puzzelstukjes in elkaar, aldus Gheysens. “Het boek gaat over ontdekken wat jij belangrijk vindt, wat je waarden zijn en hoe jouw ideale leven eruitziet. Het was daar, in de abdij van Averbode, dat ik te midden van alle chaos plots besefte dat ik het proces dat ik beschreef zélf had doorgemaakt”, klinkt het enthousiast.

“Ik had tot dan toe vrijwel nooit bewuste keuzes gemaakt of een concrete bedrijfsvisie voor ogen gehad. Ik ben als vanzelf in dingen gerold en heb kansen gegrepen waar ik enorm dankbaar voor ben. Alles overkwam mij. Daar in die abdij nam ik wél een bewuste beslissing en heb ik tegen mezelf gezegd: ik ga me meer als ondernemersstrateeg profileren dan als overname-adviseur.”

Die openbaring voelde dan wel juist, Gheysens’ ego speelde haar parten. “Je hebt natuurlijk al een bepaalde reputatie opgebouwd en M&A wordt in de ondernemerswereld toch serieuzer genomen dan coaching. Dat wrong een beetje. Al besef ik dat ik met Lifegoal Coaching écht doe waarvoor ik sta: ondernemers helpen om bewuste keuzes te maken, hun eigen leven in handen te nemen en de vrijheid te creëren waar ze zo naar op zoek zijn.”

Heel wat entrepreneurs zijn dan wel ondernemer van hun bedrijf, ze zijn vaak slechts een onderdeel van hun eigen leven. Hun onderneming zwaait de plak, terwijl hun eigen verlangens het onderspit delven

Of dat nodig is? Zeker weten, vindt Gheysens. “Heel wat entrepreneurs zijn dan wel ondernemer van hun bedrijf, ze zijn vaak slechts een onderdeel van hun eigen leven. Hun onderneming zwaait de plak, terwijl hun eigen verlangens het onderspit delven”, verduidelijkt ze. “Een tijdje terug hield ik daarover een enquête en wat bleek? 94% van de ondernemers kiest voor het ondernemerschap om meer vrijheid te hebben maar slechts 16% ervaart die vrijheid ook echt. Het is dát gat dat ik wil dichten.

Balans tussen persoon en bedrijf

Voortdurend aligneren tussen wat jij als persoon en wat jouw bedrijf nodig heeft, dat is wat Gheysens volgens haar klanten onderscheidt van andere (business) coaches. Er zijn er maar weinigen die én professioneel én persoonlijk een sparringpartner zijn.

“Vaak zijn het ondernemers die een fusietraject willen starten of aan het doorgaan zijn die bij me aankloppen”, gaat ze verder. “Ik kijk niet alleen naar wat de beste deal zou zijn voor hun bedrijf. Ik wil in eerste instantie weten waar ze zélf naartoe willen. Pas daarna kijken we hoe we die vooruitzichten kunnen integreren in het bedrijf en hoe we van daaruit de beste deal doen.”

Veel ondernemers worden gedreven door maatschappelijke verwachtingen en hun eigen ego. Ze geloven dat ze alleen maar succesvol zijn als ze meer omzet draaien en meer personeel hebben

Dat blijkt in de praktijk niet altijd even vanzelfsprekend, vernemen we. “Veel ondernemers worden gedreven door maatschappelijke verwachtingen en hun eigen ego. Ze geloven dat ze alleen maar succesvol zijn als ze meer omzet draaien en meer personeel hebben.”

Dat bleek onlangs nog op een awardshow waar Gheysens aanwezig was. “De namen van de genomineerde bedrijven verschenen op het scherm met daarbij hun omzet en het aantal personeelsleden. Naar de buitenwereld toe lijken dat succesverhalen, terwijl ik wéét dat sommige van die ondernemers gigantisch ongelukkig zijn of verlies draaien. Eigenlijk zou er een geluksbarometer naast moeten staan. Het is dan ook mijn missie om dat geluksgevoel en de ondernemer als uitgangspunt meer te integreren in het ondernemerschap.”

Die beste deal voor het bedrijf is overigens niet altijd de hoogste prijs, voegt Gheysens daar nog aan toe. “Ik kies voor die piste waar de persoon in kwestie het gelukkigst van wordt. Ik heb al te veel situaties gezien waar men kiest voor een earn-out-regeling en vendor loans, waar alles uiteindelijk misloopt en de ondernemer met een wrang gevoel achterblijft. Dat is zonde.”

Van productief werken naar productief leven

Naast de meer strategische begeleiding helpt ze ondernemers ook om productiever te zijn. Al vult Gheysens dat niet in zoals je misschien zou verwachten. Ze reikt hen niet alleen manieren aan om slimmer en efficiënter te werken, maar helpt hen ook te focussen op datgene waar de ondernemer in kwestie waarde, vreugde en plezier uit haalt. “Of dat dat nu je kinderen elke dag van school halen is, of een bad pakken, ook dat is in mijn ogen productiviteit”, voegt ze eraan toe.

Ik wou geen keuzes maken, daarom zorgde ik ervoor dat ik alles kon doen. Nu is de focus verlegd van kwantiteit naar kwaliteit

Tijdens het schrijven van haar eerste boek, voelde Gheysens al dat productiviteit één van haar volgende onderwerpen zou worden. “Eigenlijk is het heel ironisch”, lacht ze. “Ik ben van nature allesbehalve productief. Ik heb een monkey mind, ben een multitasker, worstel met FOMO en vind het als people pleaser enorm moeilijk om ‘nee’ te zeggen. Van jongs af aan wist ik dat ik veel met mijn leven wou doen. Ik zag mijn potentieel en wilde dat verzilveren. Daarom moest ik productiever en dus efficiënter werken.”

Al veranderde die insteek gaandeweg. “Ik wou geen keuzes maken, daarom zorgde ik ervoor dat ik alles kon doen”, vertelt Gheysens openhartig. “Nu is de focus verlegd van kwantiteit naar kwaliteit: ik durf te schrappen, durf ‘nee’ te zeggen en doe enkel die dingen waar ik fundamentele voldoening uit haal.”

Practice what you preach

Het zijn die lessons learned die Gheysens in haar tweede boek ‘Exponentieel Potentieel’ en haar productiviteitstrajecten zoals de Exponential Potential Club met andere ondernemers deelt. Al beweert ze nooit alle wijsheid in pacht te hebben. “Ik ben geen goeroe, mijn manier is niet dé manier”, vertelt ze daarover. “Ik vertel heel open over mijn eigen ervaringen en struggles en help anderen om manieren te vinden die bij hen passen. Voortdurend bijschaven en verfijnen. Together we get it done is niet voor niets mijn slagzin. Die openhartige aanpak werkt inspirerend als ik mijn klanten mag geloven.”

Ik merk dat heel veel ondernemers en mensen tout court ermee worstelen om stil te staan bij de weg die ze al hebben afgelegd. Volgens mij is dat een skill die fundamenteel is om je leven te leiden met veel meer bewuste voldoening

Als mens zijn we erop gericht om erbij te horen. Dat is op fundamenteel behoefteniveau belangrijker dan persoonlijke ontwikkeling en precies waarom wij het zo lastig vinden om ‘nee’ te zeggen”, gaat Gheysens bevlogen verder. “Komt daar nog eens bij dat ons brein vanuit fysiologisch standpunt geprogrammeerd is om de weg van de minste weerstand te kiezen en dus op automatische piloot te werken. Om van de dopamineshots die we krijgen door onze to-dolijst af te vinken nog maar te zwijgen.”

Het is volgens Gheysens dan ook allesbehalve verwonderlijk dat we reactief vanuit onze inbox leven en ons vastklampen aan ons takenlijstje. “Maar de mooiste herinneringen staan niet op je to-dolijst”, glimlacht ze. “Op de lange termijn geeft dat afvinken je geen voldoening. Ik merk dat heel veel ondernemers en mensen tout court ermee worstelen om stil te staan bij de weg die ze al hebben afgelegd. Volgens mij is dat een skill die fundamenteel is om je leven te leiden met veel meer bewuste voldoening.”

“Daar streef ik zelf ook naar”, erkent Gheysens op het einde van het gesprek. “Ik ben nog niet waar ik wil zijn, maar ik ben wel oprecht heel dankbaar voor waar ik nu sta.”