Niet zozeer de 4,6 miljoen euro vers kapitaal was dé verrassing van het persbericht dat Cake onlangs de wereld instuurde, wel het feit de onafhankelijke banking app per 1 februari 2022 verdwijnt, om plaats te maken voor de Europese expansie van Cake for Business (diensten voor retailers en merken) en Cake for Banks (cashbackoplossing voor banken). Bleef de Belgische consumer app met 150.000 gebruikers dan misschien onder de verwachtingen? En wat zijn precies de plannen met het opgehaalde kapitaal? Hoog tijd om samen met founder Davy Kestens een Cake-je in de toekomst te nemen. “Onze focus ligt nu 100% op internationaal schalen.”
In 2019 sprak Bloovi met Davy Kestens over de lancering van zijn nieuwe banking app Cake. Samen met brand inspirator Harry Demey, CEO van LDV United die de branding voor zijn rekening nam, vertelde hij toen dat zich al meer dan 5.000 geïnteresseerden op de wachtlijst voor de gratis cashback-app hadden gezet. “Maar die 5.000 moeten er verschillende honderdduizenden worden”, klonk het toen.
Die ultieme droom van een über-app die boven alle banken werd gebouwd én een betere user experience bood, werd echter niet waargemaakt: het aantal gebruikers klopte af op 150.000. Toch wil Kestens niet van een mislukking spreken. “Het afsluiten van onze consumer app zie ik niet als falen, maar als natuurlijke progressie: we zouden vandaag niet kunnen doen wat we doen als we niet begonnen waren met een eigen consumentenapp.”
Te veel gedoe
“We hebben de voorbije zes maanden diep nagedacht over waar we met Cake naartoe wilden”, verduidelijkt de founder dat statement. “We hadden onze go-to-market achter de rug en hebben daar veel uit geleerd. Op basis daarvan wilden we uitmaken wat het sterkste businessmodel was waarmee we internationaal konden doorschalen. Conclusie? We konden we het best naar de consument gaan via de interface van de bank in plaats van met de eigen consumentenapp.”
“Vooral de nieuwe PSD2-regelgeving speelde ons parten: zo werden Cake-gebruikers wettelijke verplicht om elke 90 dagen hun rekening opnieuw aan de app te koppelen. De churn rate die zo ontstond, creëerde een bottleneck die we het best konden opvangen door de Cake cashbacks rechtstreeks in bestaande banking apps te integreren en een herkoppeling van de rekening dus niet nodig is”, aldus Kestens.
“Uit de bevraging van Cake-gebruikers bleek de overgrote meerderheid gefrustreerd door het gedoe en de beperkingen die PSD2 oplegde. Zo werd je als consument automatisch doorverwezen naar de eigen banking app als je een betaling wilde uitvoeren via Cake.”
Integreren tegen rocket speed
Uit een gesprek met Argenta bleek echter dat die bank vragende partij was om via licenties bepaalde onderdelen van Cake te integreren, zodat die zijn klanten extra services kon aanbieden. Op die manier kon Cake binnen de interface van banken meerwaarde genereren voor consumenten – in de vorm van revenu streams – én voor de banken zelf via een commissie op elke cashback. Bovendien kon de user base van Cake door die integratie zelf enorm groeien. Bijgevolg ging de start-up van Davy Kestens meer dan ooit inzetten op Cake for Banks.
“Het businessmodel van Cake is dus niet zozeer gewijzigd, net zomin als de meerwaarde die wij de consument bieden”, vertelt de ondernemer daarover. “Het enige verschil is dat alles nu via de interface van de bank gebeurt én veel meer schaalbaar is. We hopen dan ook heel wat andere nationale en internationale mee in ons verhaal krijgen. De nood aan digitale versnelling en innovatie moet daarbij in ons voordeel moet spelen, zeker omdat onze oplossing plug and play is.”
De consumer app van Cake was door PSD2 niet geschikt om door te schalen, wel om banken mee te overtuigen. In die zin was het een echte stepping stone en dus zeker geen mislukking
“Weet je, we hebben Cake in amper tien weken geïntegreerd in de software van Argenta – dat is rocket speed voor banken (lacht). Maar we zouden die snelheid en efficiëntie niet gehaald hebben en Argenta niet hebben kunnen overtuigen als we niet eerst een eigen consumentenapp hadden gelanceerd. Die hadden we nodig om te leren hoe je een user base bouwt, hoe je data verrijkt en kwalitatief maakt, hoe je go-to-market realiseert,…”
“De consumer app van Cake was door PSD2 niet geschikt om door te schalen, wel om banken mee te overtuigen. In die zin was het een echte stepping stone en dus zeker geen mislukking. Ik ben zelfs echt tevreden over het traject dat we tot nog toe hebben afgelegd. Het kon misschien wat sneller, maar zo redeneert elke ondernemer”, zegt Kestens met een veelbetekenende glimlach.
Veel geleerd op korte tijd
Daarnaast bleek de app Cake for Business heel goed aan te slaan, met meer dan 100 commerciële partners, waaronder Schoenen Torfs, JBC, Veritas, Deliveroo, Foodmaker en Lukoil, die van het marketingplatform gebruikmaken. Retailers haalden er revenue uit, consumenten bleken er graag mee te werken,… Kortom, Cake for Business vormde een bijkomende reden om de consumer app af te sluiten en 100% te focussen op het B2B-verhaal.
Als we dat allemaal optellen - nieuwe markten verkennen, omgaan met uitdagende wetgeving, experimenteren met go-to-market, businessmodellen aanpassen,… - kan je alleen maar concluderen dat Cake als start-up enorm veel geleerd heeft op relatief korte tijd. “En toen kwam ook nog eens corona”, werpt Davy Kestens op. “We hebben onze consumer app twee weken voor de eerste lockdown gelanceerd. Onze app draaide vooral op cashback-campagnes van retailers die opeens allemaal de deuren moesten sluiten, dus dat was een groot probleem. Maar we hebben ons daar doorheen geslagen door onszelf te blijven heruitvinden en te blijven experimenteren.”
De belangrijkste les die we geleerd hebben? Dat naast het team focus het allerbelangrijkste is voor een start-up
“De belangrijkste les die we geleerd hebben? Dat naast ‘team’ ‘focus’ het allerbelangrijkste is voor een start-up. Je kan heel veel heel snel doen, maar als je 101 dingen tegelijkertijd doet, zal je wellicht maar half werk leveren. Onze focus ligt daarom nu 100% op internationaal schalen. Vooral door nieuwe banken te overtuigen om mee in ons verhaal te stappen.”
“De 4,6 miljoen euro die we hebben opgehaald, zullen we vooral gebruiken om dat te realiseren, onder meer door nieuwe sales- en accountmanagers aan te werven. Daarna plannen we wellicht een volgende kapitaalronde om opnieuw te schalen.”
Kop vers houden
“Voorlopig kijken we in dat internationaliseringsverhaal alleen naar Europa - vooral omwille van GDPR en de PSD2-regelgeving en het feit dat er, in tegenstelling tot de VS, geen andere sterke spelers zijn om dat vlak - maar we hebben zeker geen schrik om onze horizon te verschuiven”, beklemtoont Kestens. “Patrick Lord, senior partner bij investeerder Truffle Capital, zei dat Cake alles heeft wat nodig is om wereldleider in deze sector te worden. Ik spreek dat zeker niet tegen, maar in eerste instantie willen we in elk Europees land minstens één bank als klant - dat is ook weer die focus waar ik het eerder over had.”
Ik zie mezelf als serieel ondernemer, niet als parallel ondernemer. Ik denk dat mijn verstand dat niet zou aankunnen
“Door die focus heb ik voorlopig ook geen andere ondernemersplannen. Ik spreek wel graag met andere start-ups en investeerders, maar dan vooral om mijn eigen hoofd fris te houden door nieuwe businessmodellen te leren kennen. Ik zou om dezelfde reden niet ‘nee’ zeggen tegen een zitje in de raad van advies van een bedrijf in een andere sector. Maar zelf met een andere start-up beginnen? Nee, ik zie mezelf als serieel ondernemer, niet als parallel ondernemer. Ik denk dat mijn verstand dat niet zou aankunnen (lacht).”
“Vandaag zitten we echt op het pivotal moment van start-up naar scale-up”, zegt de founder van Cake op het einde van het gesprek. “Dit jaar wil ik concreet nog twee à drie banken live krijgen, liefst in andere Europese landen. In 2022 moeten we van een start-up naar een schaalbare machine evolueren. Bedrijven bouw je niet om een eigen job te creëren. Ik wil naar een bedrijf toewerken dat perfect kan functioneren zonder mij.”