Olivier Maes en Lynn Rambour van Boardplus (© Celien De Cloedt)
Ondernemerskoppel Lynn Rambour (38) en Olivier Maes (35) wil komaf maken met de zweem van mysterie die vaak nog hangt rond Raden van Advies. Met hun Roeselaarse start-up Boardplus helpen ze andere bedrijven met het aantrekken van externe adviseurs. “Doordat we samen al een grote storm hebben doorstaan, hebben we het gevoel dat we alles aankunnen. Die positieve boodschap uitdragen is misschien wel de essentie in ons ondernemersverhaal.”
Het kankermonster
Ondernemen zit Olivier Maes in de genen. Sinds zijn kindertijd hebben beide ouders een eigen bedrijf. Zijn moeder baat Scalini, een bekende modezaak in Torhout, uit terwijl vader oprichter en bezieler is van Cluma, een intussen uit de kluiten gewassen kmo met 50 werknemers die uitgroeide tot een referentie voor rolbruggen in België.
Een tiental jaar geleden stapte Maes als medebestuurder in de modezaak van zijn moeder. Het was een groot succes, met als kers op de taart de bouw van een nieuwe winkel in 2016. In 2021 sloeg echter het noodlot toe: Maes kreeg te horen dat hij lymfeklierkanker had. “Optimistisch als ik ben, strijd ik al bijna twee jaar lang met een positieve ingesteldheid tegen mijn ziekte. Zware chemo, bestralingen, stamceltransplantatie en nu nog steeds immuuntherapie: ik heb zeer moeilijke momenten gekend, en nu nog steeds.”
Het voordeel van mijn strijd tegen deze ziekte is dat het van mij een ‘durvende doener’ gemaakt heeft. Als ik dit kan doorstaan, kan ik álles aan
“Ook voor mijn gezin was het bijzonder zwaar. Maar het voordeel van mijn strijd tegen deze ziekte is dat het van mij een ‘durvende doener’ gemaakt heeft. Als ik dit kan doorstaan, kan ik álles aan: daar ben ik echt van overtuigd. Ik voel me extra sterk en gedreven om een nieuw ondernemersavontuur te starten met mijn partner Lynn. Samen willen we bedrijven helpen bij hun uitdagingen, zodat ze kunnen groeien en bloeien”, aldus Maes.
Lonely at the top
Ook zijn levenspartner voelde het al een tijdje kriebelen om een eigen onderneming op te starten. “Bij mijn vorige werkgever stelde ik ruim 7 jaar lang Raden van Advies samen”, vertelt Lynn Rambour. “Ik gaf ook regelmatig bestuurdersopleidingen. Doordat ik met zoveel boeiende ondernemers in contact kwam, begon het te borrelen om zelf te gaan ondernemen.”
Ik zag veel ondernemers worstelen met het ‘lonely at the top’ syndroom: vaak hebben bedrijfsleiders zonder het goed te beseffen oogkleppen op, waardoor ze niet altijd de juiste beslissingen nemen
“Ik zag velen worstelen met het ‘lonely at the top’ syndroom: vaak hebben bedrijfsleiders zonder het goed te beseffen oogkleppen op, waardoor ze niet altijd de juiste beslissingen nemen. ‘We doen het al al die jaren zo, dus waarom zouden we het veranderen?’, denken ze dan. Ik wilde hen graag vooruit helpen, want uit mensen helpen haal ik energie en voldoening.” Rambour begon na te denken hoe ze daar concreet iets mee kon doen, wat gepaard ging met heel wat twijfels. “Het was Olivier die mij het duwtje in de rug gaf dat ik nodig had. Ook mensen in onze omgeving vonden dat we er samen voor moesten gaan, na alles wat we hadden meegemaakt door Oliviers ziekte”, vertelt ze.
Zo gezegd, zo gedaan voor de tandem Maes-Rambour, die overigens de perfecte belichaming is van het alombekende West-Vlaamse credo ‘olsan deure doen’. In 2022 richtten ze hun bedrijf Boardplus op, waarmee ze externe specialisten samenbrengen in een Raad van Advies voor bedrijven. “Het is onze missie om op zoek te gaan naar experts die ervaring hebben met de uitdagingen, pijnpunten en doelstellingen van het bedrijf in kwestie. Door hun kennis en ervaring te delen en mee te zoeken naar oplossingen, helpen ze het bedrijf op strategisch vlak te groeien”, klinkt het.
Kwetsbaar opstellen
Een Raad van Advies is een een wisselwerking met het managementteam die leidt tot kwalitatievere en beter gefundeerde beslissingen. Voor alle duidelijkheid: de externe bestuurders bepalen mee de richting van het bedrijf, maar het is wel nog steeds de ondernemer zelf die de beslissingen neemt en instaat voor de uitvoering ervan. “Zo’n kritisch klankbord betekent een grote meerwaarde voor bedrijven”, zegt Lynn Rambour. “We zijn nog maar enkele maanden bezig en merken nu al dat er zeer veel vraag is naar onze dienstverlening. Onze agenda is volledig ontploft.”
“We hebben niet eens zelf prospectie moeten doen: de klanten kwamen en komen zelf naar ons toe. Ondernemers durven zich nu meer kwetsbaar opstellen en externe hulp inschakelen, terwijl ze hun problemen en uitdagingen vroeger veelal achter gesloten deuren gingen oplossen.” Gezien de huidige financiële en economische omstandigheden verwacht het ondernemersduo dat de interesse in hun activiteiten alleen maar zal toenemen.
Ondernemers durven zich nu meer kwetsbaar opstellen en externe hulp inschakelen, terwijl ze hun problemen en uitdagingen vroeger veelal achter gesloten deuren gingen oplossen
De meeste klanten van Boardplus zijn kleine en middelgrote bedrijven. “Maar alle soorten bedrijven kunnen bij ons terecht, van starter tot beursgenoteerd bedrijf en dit in alle sectoren. Onze missie is steeds dezelfde: ondernemers vooruit helpen”, verduidelijkt Olivier Maes. “Een Raad van Advies is een investering, maar wel één die zich in veelvoud terugverdient op korte termijn.”
“We willen dat ondernemers, dankzij de ondersteuning van de Raad van Advies, meer aan hun bedrijf kunnen werken dan in hun bedrijf. Dat klinkt cliché, maar het klopt wel. Want een goed doordachte strategie kan het startpunt betekenen van verdere professionalisering en groei. Veel klanten laten ons weten hoe blij ze zijn met hun Raad van Advies, en dat ze spijt hebben dat ze daar niet vroeger mee begonnen zijn.”
Één petje op
Een Raad van Advies komt 4 tot 6 keer per jaar samen gedurende 3 à 4 uur, telkens met een duidelijke agenda die de ondernemer vooraf opstelt. Zo’n adviesraad bestaat gemiddeld 3 à 4 jaar vooraleer er een nieuwe geïnstalleerd wordt. “Dan gaan we specifiek op zoek naar mensen die affiniteit hebben met de andere uitdagingen en doelstellingen die het bedrijf op dat moment heeft. Want bedrijven evolueren uiteraard, en nieuwe ervaringen en perspectieven zorgen voor een frisse wind en vernieuwende ideeën”, weet Maes.
Voor elke Raad van Advies gaat Boardplus op zoek naar mensen met specifieke persoonlijkheidskenmerken, waarden en ervaring die in lijn liggen met de doelstellingen en expertise van het bedrijf. “Bij onze selectie gaan we in de diepte, zodat er een uitstekende match is met de ondernemer. Sowieso zoeken we mensen die ervaring hebben als ondernemer of op C-level. Doorgaans hebben zij een breed netwerk en kunnen ze bepaalde deuren openen”, aldus Rambour.
Er is veel interesse en enthousiasme vanuit ons netwerk. Tot nu toe hebben we zelf niet actief moeten zoeken naar adviseurs. Het gaat allemaal organisch.
“Een externe adviseur is bij voorkeur iemand die al wat tegenslagen meegemaakt heeft en daardoor geleerd heeft om in oplossingen te denken. Het mag niet allemaal te smooth gegaan zijn, we zoeken doorzetters. We letten er ook op dat de adviseur geen exacte kopie is van de ondernemer. Het is cruciaal dat hij of zij kritische vragen durft stellen en niet bang is om tegen de stroom in te zwemmen. Het is pas zo dat je als onderneming hogerop kan raken.”
Belangrijk is ook dat de adviseurs geen commerciële mindset hebben. In een Raad van Advies zetelen doe je niet uit eigenbelang en voor je eigen onderneming, wel voor een ander. Je mag maar één petje op hebben: dat van een adviserende expert die het bedrijf vooruit wil helpen. Geëngageerde mensen vinden de oprichters van Boardplus naar eigen zeggen heel makkelijk. “Er is veel interesse en enthousiasme vanuit ons netwerk. Tot nu toe hebben we zelf niet actief moeten zoeken naar adviseurs. Het gaat allemaal organisch. Veel mensen zijn bereid om hun expertise en ervaring te delen, ook al worden ze daar niet rijkelijk voor betaald. En in tegenstelling tot wat je zou denken, zijn daar ook veel jonge en ambitieuze personen bij.”
Neen durven zeggen
Boardplus streeft naar een evenwicht tussen mannen en vrouwen, alsook een goede mix van verschillende leeftijden. “Hoe meer diversiteit, des te groter de impact die zo’n Raad van Advies kan hebben”, zegt Maes. Momenteel vertegenwoordigen vrouwen ongeveer een kwart van de externe adviseurs. “Dat is al heel wat, maar het kan nog beter. Mannen zijn zekerder van hun stuk en stellen zich sneller kandidaat. Vrouwen mogen best wel wat fierder zijn op zichzelf. Bij deze een warme oproep aan intelligente, sociaalvaardige en gedreven dames die met hun ervaring bedrijven vooruit willen helpen!”
We durven eerlijk zijn en neen zeggen als we voelen dat een ondernemer niet matcht met onze missie. Niet makkelijk als startend bedrijf, want liefst van al zou je op alles ja zeggen natuurlijk
Naast adviseurs die voeling hebben met ‘the field’ en actief meedenken, is er nog een belangrijke voorwaarde om de adviesraad te doen slagen. “De ondernemer moet zelf ook de juiste mindset hebben”, stelt Maes. “Is hij klaar om advies aan te nemen van externe personen? Soms denkt hij misschien dat hij een adviesraad nodig heeft, terwijl het nog te vroeg is of hij niet bereid is om zijn strategie bij te sturen. We durven eerlijk zijn en neen zeggen als we voelen dat een ondernemer niet matcht met onze missie. Niet makkelijk als startend bedrijf, want liefst van al zou je op alles ja zeggen natuurlijk. Maar ik ben er trots op dat we kunnen blijven vasthouden aan onze missie.”
Aanstekelijk enthousiasme
Over adviesraden wordt vaak nog geheimzinnig gedaan, stelt het ondernemersduo vast. “Veel mensen weten niet wat het inhoudt, het is een vrij gesloten wereld. Daar willen we komaf mee maken, dit moet en kan veel transparanter gemaakt worden”, vindt Maes. “Onze informele en vrolijke stijl sluit daar perfect bij aan. Een Raad van Advies is een serieus gegeven, maar er is ook ruimte voor een humoristische noot. Hiermee proberen we ons te onderscheiden.”
We krijgen vaak te horen dat ons enthousiasme aanstekelijk werkt en we willen dit dan ook graag overbrengen op de ondernemers met wie we samenwerken
“We moeten trouwens geen moeite doen om enthousiast en positief te zijn want wij zijn gewoon zo”, lacht Rambour. “We krijgen vaak te horen dat ons enthousiasme aanstekelijk werkt, en we willen dit dan ook graag overbrengen op de ondernemers met wie we samenwerken.” Door de ziekte heeft het gezin al heel wat watertjes doorzwommen. “Het is net dankzij die tegenslagen dat we samen zoveel bereiken. Die positieve boodschap uitdragen is misschien wel de essentie in ons ondernemersverhaal”, vertelt Olivier Maes.
“Olivier is zeer structureel en procesmatig en blijft graag op de achtergrond”, vult Rambour aan. “Zelf ben ik commercieel ingesteld. Ik babbel ook heel graag - geef mij maar de voorgrond (lacht). Doordat we samen één missie voor ogen hebben en elkaar goed aanvullen, ben ik ervan overtuigd dat we sneller vooruit raken. Dat is ook waar Boardplus om draait: besef dat je zelf niet alles kan, omring je met de juiste mensen, bepaal de richting die je uit wilt, kijk vooruit en... ga ervoor!”