Het foundersteam van Crisp
Op de Nederlandse thuismarkt groeide Crisp uit tot meest bekroonde boodschappenservice op het gebied van service, design en kwaliteit. Dan begrijp je meteen waarom de online versmarkt in de afgelopen twee jaar zijn omzet zag vertienvoudigen. “Na 3,5 jaar weten we dat ons model uitstekend werkt. Nu is het tijd om de volgende stap te zetten”, zegt co-founder en CEO Tom Peeters in een interview met Bloovi. En die volgende stap is België, want vanaf vandaag waagt de Nederlandse scale-up ook zijn kans in ons land. “Vlaanderen is een heel aantrekkelijke regio omdat je er relatief veel mensen tegelijkertijd kan bereiken. Dit is de eerste stap in onze internationale expansie, maar zeker niet de laatste.”
De app van Crisp maakt kwaliteitsproducten van meer dan zevenhonderd, veelal lokale, kleinschalige, boeren, kwekers en producenten bereikbaar voor iedereen. Vanaf nu ook voor de Vlaamse consument. Met een eigen vestiging in Antwerpen, een gloednieuw distributiecentrum in Bornem en een sterk lokaal Belgisch aanbod wordt de lat voor het eerste buitenlandse avontuur meteen hoog gelegd.
Crisp zag in 2018 het levenslicht in Amsterdam. Opgericht door Tom Peeters, de 38-jarige CEO, samen met twee van zijn beste vrienden: Michiel Roodenburg (37) en Eric Klaassen (38). “Beiden ken ik inmiddels al bijna twintig jaar”, vertelt eerstgenoemde aan Bloovi. “Eric weet veel van technologie, marktplaatsen en bestelsites voor food. Michiel werkte meer dan tien jaar voor Ahold. En ik richtte met Westwing een interieur- en meubelstart-up op, waarbij ik een ouderwetse categorie - meubels - die leunt op inspiratie en een complexe logistiek omzette naar een online concept.”
“Zowel Eric, Michiel als ikzelf combineerden onze drukke banen met een gezinsleven. Wat er daarbij inschoot? Vers koken met lokale producten. We wilden wel, maar hadden simpelweg geen ruimte om naar de lokale producent te gaan en belandden daardoor toch altijd weer in de doorsnee supermarkt. Wij vonden dat het tijd werd om daar verandering in te brengen. Zo ontstond het idee voor Crisp.”
Ondernemen zoals Pippi Langkous
Van idee naar succesvol concept, dat nu de grens oversteekt, hoe kom je daar? Volgens het credo van Pippi Langkous, antwoordt Peeters. “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan. Daar leven wij bij. Ja, er bestonden al allerlei partijen die eten en drinken online verkochten, maar er was nog niemand die het op onze manier had geprobeerd. Dan kun je denken: het is een slecht idee, want niemand doet het. Of je zegt: het is een heel goed idee want als het ons wél lukt, is dat enorm interessant.”
Het idee om eten te verkopen, is niet zo interessant. Dat deden anderen ook al. Wij hadden echter de overtuiging dat we het beter konden doen dan de rest
Een succesvolle start-up runnen, gaat volgens Peeters overigens sowieso al minder om het idee en meer om de uitvoering. “Het idee om eten te verkopen, is niet zo interessant. Dat deden anderen ook al. Wij hadden echter de overtuiging dat we het beter konden doen dan de rest. Of dat ook echt zo is? Daar kom je maar op één manier achter en dat is door het te gaan doen. Dus ja, nadenken is belangrijk, maar ga niet zitten wachten op dat ene fantastische idee. Get out there, want met beide voeten op de grond kom je geen stap vooruit”, stelt de CEO van Crisp.
Gewoon doen
Spannend om te starten? Absoluut, maar gelukkig lijken de dingen vaak moeilijker dan ze in de praktijk zijn, meent Peeters. “Mensen denken bijvoorbeeld altijd dat logistiek voor eten en drinken heel complex is. Dat dachten wij eerst ook, tot we het gewoon zelf gingen doen. Het bleek heel logisch te zijn.”
Mensen denken dat logistiek voor eten en drinken heel complex is. Dat dachten wij eerst ook, tot we het gewoon zelf gingen doen. Het bleek heel logisch te zijn
“Neem nu het inpakken van de boodschappen. Iedereen weet dat je aardbeien niet onder een fles wijn moet leggen, dat gaat niet goed. Dat klinkt nu misschien grappig, maar zo simpel is het echt in een distributiecentrum. De truc is het gewoon te doen en gaandeweg te leren. Dus maak een start, in plaats van ontzettend je best te doen om perfect te zijn.”
Dat er dan af en toe iets misgaat, moet je kunnen aanvaarden, vindt de Amsterdamse ondernemer. “Natuurlijk moet je fouten proberen te reduceren, maar het is onmogelijk om jezelf perfect te organiseren. Het gaat er niet om dat je erop stuurt om nul fouten te maken, wel dat jij op de juiste manier handelt op het moment dat er effectief een fout wordt gemaakt.”
“Voor ons houdt dat in dat wij vanaf dag één altijd meerdere mensen hebben klaarstaan om problemen op te lossen. De klant beoordeelt het eindproduct, niet het proces. Voor het eindproduct doen we alles. We zorgen dat er iemand dedicated klaarstaat die mogelijke problemen ondervangt. Die medewerker heeft op die dag dus geen programma, geen werk te doen, totdat er een probleem voordoet.”
Op een slimme manier opvallen
Bij de lancering in 2018 kon Crisp rekenen op behoorlijk veel media-aandacht. Valt dat onder de noemr ‘geluk’? Welnee, zegt Peeters, dat hebben wij zelf afgedwongen. “Wil je een groot publiek bereiken? Dan moet je daar aanwezig zijn, waar het publiek zich begeeft. Dat zit hem niet alleen in Google advertenties, want als je daar duizenden of miljoenen mensen mee wilt bereiken, moet je daar ook heel veel geld voor neertellen.”
“Wij zetten liever in op public relations. Zo planden wij onze lancering heel zorgvuldig op een moment dat er niet zoveel ander nieuws was. En zorgden we ervoor dat wij voor journalisten heel zichtbaar waren. Pal voor de kantoren van de grote Nederlandse mediabedrijven huurden wij de bushokjes om te kunnen afficheren. Dat kost slechts honderd euro per week per advertentievlak. Het resultaat? Alle journalisten van Nederland zagen onze affiches iedere dag vanuit hun kantoorraam. Daardoor dachten zij dat wij in heel Nederland ineens massaal aanwezig waren. Slim campagne voeren, noem ik dat”, zegt Peeters met een vette knipoog.
De wereld een stukje smaakvoller maken
Inmiddels staat er een team van meer dan duizend man en een concept met meer dan 750.000 app-gebruikers in de markt. De ambitie? De wereld een stukje smaakvoller maken, krijgen we als antwoord. “Wij zijn in Nederland gestart omdat onze roots hier liggen, maar onze ambitie reikt ver over landsgrenzen heen”, zegt de CEO.
“Na 3,5 jaar weten we dat ons model uitstekend werkt. Nu is het tijd om de volgende stap te zetten. We steken de grens over en starten in Vlaanderen, met een distributiecentrum in de ‘Vlaamse Ruit’, tussen Gent, Antwerpen en Brussel in. Dat is één van de meest dichtbevolkte regio’s van Europa en daarmee een hele aantrekkelijke regio om relatief veel mensen tegelijkertijd te bereiken. Vlaanderen is de eerste stap in onze internationale expansie, maar zeker niet de laatste. Er volgen meerdere landen”, maakt Tom Peeters zich sterk.