(©Sixshooter for FF Rustig podcast)
Communicatiespecialist Jeroen Wils heeft al vele watertjes doorzwommen. Na een rijkgevulde journalistieke carrière van 30 jaar richtte hij in 2012 samen met Dajo Hermans pr- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group op, dat vele jaren later werd verkocht aan Mediafin. Begin 2021 volgde een professionele pauze, even vertragen, een welgekomen moment van introspectie. Na die verrijkende sabbatical schreef Wils een boek over reputatie en begeleidt hij vandaag mensen naar hun authentieke zelf. Maar zelfs een reputatiecoach kan zichzelf al eens voorbijlopen....
Afhankelijk van de buitenwereld
Het engagement om een groot publiek te bereiken heeft Jeroen Wils altijd al gehad. Zeker als hij de mensen kon informeren over afwijkend gedrag binnen onze samenleving. Daarom zette hij na zijn diploma criminologie een stap in de media. Veel later in zijn carrière kwam Wils tot het besef dat zijn keuze voor de media deels en onbewust ook voortkwam uit een nood aan applaus, waardering en erkenning. “Het is een dynamiek die ik de laatste jaren heel erg besefte, die ook niet verkeerd is omdat het mij tot een gedreven iemand heeft gemaakt. Maar je kan niet altijd alleen maar afhangen van het applaus van anderen”, zegt hij daarover.
Af en toe stilstaan bij waarom je iets doet, is voor hem een belangrijke drijfveer geworden. “Ik heb de eerste 20 jaar van mijn loopbaan vooral aan de buitenkant geleefd, om te voldoen aan de verwachtingen van anderen en mezelf constant tegen de limiet kapot te werken”, aldus Wils. “De laatste jaren heb ik beseft hoe belangrijk het is om opnieuw naar binnen te keren en dingen te doen die dicht bij mij liggen. En dan kost het werk geen energie, maar geeft het net veel energie.”
De laatste jaren heb ik beseft hoe belangrijk het is om opnieuw naar binnen te keren en dingen te doen die dicht bij mij liggen. En dan kost het werk geen energie, maar geeft het net veel energie
Springplank naar zijn missie
Na een eerste pauze startte Wils samen met Dajo Hermans een pr- en strategisch communicatiebureau, om bedrijven te helpen om op een journalistieke manier aan PR te doen. Zijn kennis en ervaring als journalist nam hij dus mee in de communicatiewereld. Met zijn nieuwe onderneming, Bepublic, gaf hij bedrijven de juiste adviezen: hoe benader je een redactie om jouw boodschappen uit te sturen, met meer impact dan een commercieel bericht?
PR gebruikt de expertise die in een bedrijf aanwezig is om naar een breed publiek maatschappelijke impact te genereren. “Heel veel bedrijven doen alsof ze een hoger doel hebben, maar eigenlijk is het maar een communicatiemiddel om zich op een bepaalde manier te tonen en doen ze in werkelijkheid niet wat ze beloven.”
Nadien kreeg Wils interesse in alles wat met reputatie te maken heeft. Hij legt uit dat reputatie een gevolg is van het gedrag dat wordt gesteld. Wanneer het gedrag dan aansluit bij de kern waar je voor staat, zal je altijd sterk in je schoenen staan. In zijn boek ‘De Reputatiecoach’ dat onlangs uitkwam, gaat hij daar dieper op in.
Hoe zijn missie zijn kernwaarde werd
Na de zoektocht naar zijn persoonlijke kern, heeft Wils zijn missie eindelijk te pakken: het begeleiden van leidinggevende en publieke personen om de meest authentieke versie van zichzelf te worden. Zo zijn die beter bewapend tegen de uitdagingen in hun job en samenleving. “Ik heb geleerd dat ik veel meer energie krijg van één-op-één contacten, het puur coachen en mentoren, dan een ploeg van dertig man aansturen om zoveel mogelijk billable uren te doen. Dat is vandaag niet meer wie ik ben, denk ik.”
Iemand die in werkelijkheid is zoals hij overkomt, gaat sneller een hindernis kunnen overwinnen
“Ik help leidinggevenden een duurzamere reputatie te hebben, namelijk een reputatie gestoeld op gedrag dat heel dicht bij hun kern hoort waardoor ze ook sterker staan wanneer ze iets tegenkomen dat minder goed is. Iemand die in werkelijkheid is zoals hij overkomt, gaat sneller een hindernis kunnen overwinnen”, meent Wils.
Het advies dat Jeroen Wils zou geven aan zijn 20-jarige zelf? “Ik zou hem aanraden om veel sneller in zijn loopbaan die ‘reset’-oefening te doen om eens naar binnen te kijken. Dat hoeft niet elke week, elke maand of elk jaar te zijn, maar om de vijf jaar eens een groot onderhoud te doen. Met andere woorden, is het belangrijk om af en toe eens de oefening te doen van: ben ik hier nog altijd degene die ik wil zijn of moet ik wat bijsturen?”
De volledige podcastaflevering met Jeroen Wils kan je hieronder herbeluisteren: