Tim Cook en Pieter Van Leugenhagen
Voor we beginnen: Ja, ik ben naar New York gevlogen, 'gewoon' om als een van de eersten de Vision Pro van Apple te bemachtigen. En nee, ik vind dat niet overdreven. Als jij stiekem al een carrière lang zat te wachten tot dat ene product op de markt kwam - het product dat jouw hele businessmodel en aanbod naar een hoger niveau kan tillen - dan wacht je niet op je pakje in het postkantoor van Beveren. Nee, dan spring je op de eerste vlieger naar NY om het zelf op te halen.
The American Way
Op zaterdag had ik een plekje gereserveerd om mijn exemplaar op te halen, in de Apple Store aan Grand Central. Op vrijdag was mijn enthousiasme te groot en ging ik toch al eens spieken in de Main Apple Store op Fifth Avenue. Mijn laatste restje gêne als Apple Fanboy smolt als boter voor de zon toen ik de massa fans daar zag samenkomen in de gietende regen. Een haag van Apple-personeel stond te dansen, terwijl ze scandeerden 'Apple Vision Pro! Apple Vision Pro! Apple Vision Pro!', en verrassend veel mensen zongen met hen mee. All very American.
Na het rituele aftellen stroomde iedereen de winkel in en wurmde ik me toch mee naar binnen. Een uurtje later was ik een Vision Pro en een selfie met Tim Cook rijker. Ja, dé Tim Cook. En nee, selfies zijn niet mijn gewoonte. Die man was daar gewoon, en was vriendelijk en toegankelijk. Ik vroeg hem of de lancering van Vision Pro voor hem een evolutie of een revolutie was, waarop hij (redelijk cryptisch) antwoordde: 'A revolutionary evolution.' Wat ik begrijp als: het is fenomenaal en indrukwekkend, maar het maakt ook deel uit van een logische opeenvolging van gebeurtenissen. Het is een revolutionair momentje in een gestage evolutie richting Spatial Computing.
Desktop first, mobile first, spatial first
Na de opkomst van personal computers was er mobiele technologie, elk met ingrijpende gevolgen. De daaropvolgende stap is spatial computing, en die is nu officieel in een stroomversnelling geraakt. We bevinden ons in een hele nieuwe wereld vol 3D-ervaringen waarin de ene grens na de andere vervaagt - mens en machine, fysieke en virtuele realiteit, werk en vrije tijd.
De personal computer heeft onze manier van werken en communiceren volledig veranderd, en de komst van smartphones heeft ons mobiel gemaakt, zowel letterlijk als figuurlijk, met apps zoals Uber en Airbnb. Elk technologisch medium heeft zijn specifieke sterktes en mogelijkheden, dingen die pas mogelijk worden met hun opkomst. Maar in het begin is het altijd een beetje zoeken naar wat die mogelijkheden precies zijn. En dat is bij de Vision Pro niet anders.
Pro, pro, pro en con
Het is absoluut te vroeg om een diepgaande review te geven van de Vision Pro, maar ik deel graag mijn eerste indruk van dit first generation product. Navigatie? Geweldig. Selecteren met je ogen, handgebaren en swipen in de lucht, het lijkt allemaal een beetje vreemd, maar het werkt ontzettend goed, en ik voorspel dat dit snel gemeengoed zal worden. Mark my words. Apps? Te weinig, maar dat wisten we van tevoren. Wat echter veelbelovend is, is het partnerschap met (of mogelijke overname van?) Disney. Hiermee zet Apple duidelijk in op immersieve entertainment.
Er zijn al VR-brillen op de markt, maar die zijn allemaal - om het in Formule 1 termen te zeggen - net zo goed als een Haas met Hulkenberg achter het stuur. De Vision Pro, dat is Max Verstappen in zijn Red Bull. Een maand geleden maakte ik mijn eerste 3D-video op een eerste verjaardag. Vorige week zette ik de Vision Pro op mijn hoofd, scrolde moeiteloos door mijn video's en kon dat intieme moment zo intens herbeleven dat ik er emotioneel van werd. Dat zit dus wel goed.
The silver bullet
Wat helemaal goed zit, is de integratie van de Vision Pro in het Apple-ecosysteem. Je kunt naadloos swipen, kopiëren, synchroniseren en navigeren van je Mac naar je iPhone, naar je Vision Pro en weer terug. Dat is tegelijkertijd ook de keerzijde, want dat ecosysteem is natuurlijk behoorlijk gesloten. De bril is wel wat zwaar en vergt een serieuze investering, maar hij is dan ook primair bedoeld voor early adopters en bedrijven die aan de slag willen met spatial computing.
Apple heeft zijn zet gedaan, en nu is het aan ons - de innovators, content creators en moedige bedrijven die graag de toekomst mede vormgeven - om de 'silver bullet' te vinden, de mogelijkheden die zich ontvouwen dankzij de komst van de Vision Pro, de volgende Uber. Ik zie de toekomst zich voor mijn ogen ontvouwen en ik kan niet anders dan enthousiast zijn. Hopelijk werkt het aanstekelijk.