E-commerce is in volle verandering. Klanten willen een gepersonaliseerde aanpak. Ze willen dat bedrijven hun noden begrijpen en willen dat de koopervaring op elk kanaal op elkaar is afgestemd. Om e-commerce ondernemers te helpen is het daarom noodzakelijk dat ze zichzelf 4 cruciale vragen stellen.
Traceer je of de online aankoop wordt geannuleerd?
Eén van de meest essentiële dingen die je kunt doen om jouw e-commerce onmiddellijk te verbeteren, is het traceren van de punten waarop klanten afhaken. Door te begrijpen welk traject ze doorlopen en waar ze op een bepaald moment afhaken in het aankoopproces, kunt je jouw conversie verbeteren en het aantal afgebroken transacties beduidend reduceren.
Is jouw e-commerce oplossing geschikt voor mobiele responsive communicatie?
Zelfs de beste e-commerce oplossing of de beste aanbiedingen kunnen niet voorkomen dat jouw klanten ook verder zoeken, zolang jouw e-commerce platform niet geconstrueerd is met behulp van mobiel responsive design. Consumenten die mobiel shoppen hebben geen tijd om in of uit te zoomen. Ze verlangen gebruiksgemak, een snelle betaalprocedure en korte reactietijden.
Personaliseer je de online winkelervaringen?
Je moet er rekening mee houden dat de originele boodschap of trigger die een bezoeker naar jouw website bracht mogelijk niet meer relevant is in het huidige stadium van het traject van de koper.
De informatie en de context die we verzamelen uit elke interactie met de klant, zoals het apparaat dat ze gebruiken, hun locatie, zoekwoorden en zelfs hun demografische info stellen ons in staat om effectief te bepalen welke content het beste werkt met welk type klant. Zo kunnen we het traject van de klant personaliseren en hen bieden wat ze nodig hebben, wanneer ze het nodig hebben.
Gebruik je geautomatiseerde marketing om in contact te blijven met jouw klanten nadat ze bij jou hebben gekocht?
Als we slechts één klant hadden, konden we elke ervaring individueel "boetseren" en op maat maken. De meeste merken hebben echter miljoenen klanten. Met beperkte hulpmiddelen is het praktisch niet haalbaar om individuele interactie te creëren met elke klant en in real time een betrokkenheid op maat te creëren met uw klant, tijdens het aankopen of in de after sales. Je hebt de juiste automatiseringstools nodig om content en gegevens te verbinden.
Overdenk jouw e-commerce opnieuw
Verbind commerce en de klantervaring: met alles wat je weet over jouw klanten kunt je gepersonaliseerde ervaringen creëren en daardoor jouw omzet verhogen.
Maak van commerce een naadloze voortzetting van conversaties over alle kanalen heen: jouw commerceplatform mag de klant niet het gevoel geven dat hij een nieuwe wereld binnentreedt. Commerce moet geïntegreerd zijn in de volledige klantervaring, over elk kanaal, of dat nu offline of online is.
Waar kunt je meer te weten komen over e-commerce? Op 17 mei 2016 organiseert Sitecore in het gerenommeerde Hilton Hotel in Rotterdam zijn jaarlijkse Digital Marketing Summit. Reserveer hier je ticket.