Voor het zevende achtereenvolgende jaar kwam Sitecore terecht in het kwadrant voor leiders van het jaarlijkse bericht "Magic Quadrant for Web Content Management" van Gartner. Anders gezegd: wij weten wat digitale marketing inhoudt en wat nodig is voor digitale transformatie – absoluut het belangrijkste thema op de agenda van elke onderneming in 2017. We begrijpen ook dat het voor marketeers belangrijk is om de laatste ontwikkelingen en trends op het vlak van digitale communicatie op de voet te volgen. Dit hangt samen met het tempo van de ontwikkelingen, niet alleen van de technologie, maar ook van de consument zelf. Daarom hebben we enkele digitale marketing trends voor 2017 op een rijtje gezet:
Waarin moeten bedrijven investeren?
Volgens ons is het duidelijk: bedrijven zullen in 2017 moeten investeren in het ontwikkelen van overtuigende online klantervaringen die écht omnichannel zijn. Dit betekent niet alleen op de hoogte zijn van de laatste trends, maar ook beseffen welke enorme kansen ze inhouden. Maar de vraag waarmee de meeste merken zich geconfronteerd zien, is: "Waarin moeten we nu investeren?" Moeten we investeren in big data? En als we dit doen, wat vinden we dan van 'big' analytics? Is het tijd voor grote investeringen in content, of misschien wel sociale media?
"De budgetten voor digitale marketing moeten in 2017 aanzienlijk omhoog."
Het antwoord is beslist complexer dan één van deze specifieke zaken. Want investeren in een bepaalde techniek, of zelfs in diverse tegelijk, heeft invloed op het hele bedrijf en op elk organisatieniveau. Eén ding staat echter als een paal boven water: de budgetten voor digitale marketing moeten in 2017 aanzienlijk omhoog. Digitale communicatie speelt één van de belangrijkste rollen en is soms zelfs cruciaal in de beslissing van de klant om te kiezen voor het ene merk ten opzichte van het andere.
Welke trends zijn in 2017 te verwachten?
Digitale marketing wordt steeds complexer. Hierdoor wordt de slag om de aandacht van de klant niet alleen intensiever, maar ook veel gecompliceerder. Dit geldt natuurlijk in dezelfde mate voor het vasthouden van de aandacht voor uw merk. Digitale transformatie, disruptive marketing, snel reagerende belevingen, het internet der dingen: dit zijn ongetwijfeld begrippen waarmee we in de komende maanden en jaren steeds meer te maken krijgen. De marketeer van morgen moet vandaag al absoluut up-to-date zijn!
In welke technieken moeten marketeers volgens u tijd, geld en moeite investeren voor succes in 2017? Doe mee aan ons onderzoek naar "Digitale trends", dan ontvangt u begin volgend jaar een exclusief rapport met onze gedetailleerde bevindingen. Voor het 4e achtereenvolgende jaar zal Sitecore publiceren welke trends belangrijk zijn in de Benelux. Wij vinden uw mening bijzonder belangrijk – neem hier deel aan het onderzoek.