Exponentiële organisaties nemen de grote gevestigd waarden van vandaag over, of dat krijgen we toch almaar vaker te horen. Bedrijven die groeien, passen veelal innovatieve processen toe. Uber en Airbnb zijn bekende voorbeelden, al zijn er ook straffe voorbeelden op eigen bodem. Domobios is daar een van: de start-up veroverde de markt met een innovatief product, genaamd Acar’Up, tegen huisstofmijtallergie, en werd vorig jaar door bekroond als ‘Rising Star’ in de Deloitte’s Technology Fast 50-competitie. Waar staat het bedrijf vandaag en wat brengt de toekomst? Bloovi sprak met Pierre Buffet, medeoprichter en managing director.
Disruptieve oplossing voor onzichtbaar probleem
Huisstofmijten lokken om ze zo beter te kunnen uitroeien, met die innovatieve aanpak wist Domobios al hoge ogen te gooien. “Door met de spray Acar’Up op je mat te spuiten, kan je de kleine beestjes aantrekken en nadien elimineren door de mat een wasbeurt te geven.”
“We hanteren een tegengestelde aanpak dan onze concurrentie: dat is gewoon veel efficiënter”
“Eigenlijk doen we het omgekeerde van wat onze concurrenten doen: zij bestrijden de symptomen terwijl wij de diepliggende oorzaak onder handen nemen”, bevestigt Buffet. “Die tegengestelde aanpak blijkt gewoon veel efficiënter. We hebben al bewezen dat we dankzij onze technologie het leven kunnen vereenvoudigen van duizenden mensen die kampen met huisstofmijtallergie. Dat allemaal met een oplossing die bovendien ook milieuvriendelijk is.”
In tegenstelling tot wat sommigen geloven, bespeelt Domobios met haar gepatenteerde oplossing Acar’Up géén nichemarkt.
“Het marktpotentieel voor ons product was gigantisch”, stelt Buffet, “we wisten vanaf de start al dat 10% van de wereldbevolking met dergelijke allergieën kampt.”
Domobios’ product werd in het verleden wel al eens ‘een disruptieve oplossing voor een onzichtbaar probleem’ genoemd. “De symptomen van allergie en astma zijn duidelijk voelbaar voor de patiënt”, licht Buffet toe, “maar die weet zelf niet waar ze vandaan komen."
Drieledige innovatiepoot
Domobios’ product, Acar’Up, is het resultaat van een flink staaltje ondernemerschap én wetenschap. Buffet startte het ondernemersavontuur immers samen met Anne-Catherine Mailleux, die een Master in de Biologie bezit en het wetenschappelijk onderzoek en de uiteindelijke productontwikkeling van Acar’Up op haar conto heeft staan.
De wetenschapper is vandaag ook CEO van het bedrijf. Buffet ziet alvast een zekere complementariteit, maar die manifesteert zich volgens de founder niet alleen op teamniveau.
“De drie complementaire dimensies van innovatie liggen aan de basis van ons succes”
“Aan de basis van ons succes liggen drie dimensies van innovatie die zeer complementair zijn”, stelt hij. “De eerste en belangrijkste stap is de disruptie, waarbij je jouw eigen markt omgooit met een geheel nieuwe probleemstelling. Dan is er incrementele innovatie, die duidt op het nemen van kleine stapjes om je product te verbeteren. Tot slot is er nog efficiënte innovatie, die draait om je processen te verbeteren aan een lagere kost. Die drieledige innovatiepoot is wat ons vandaag nog steeds laat groeien.”
Internationalisering en andere uitdagingen
Dat het snel gaat voor Domobios is zo klaar als pompwater. Nog voor haar deelname aan de Deloitte’s Technology Fast 50-competitie draaide de start-up 600.000 euro omzet, een totaalsom die vandaag al is gestegen tot 1,5 miljoen euro.
“We mogen zeker niet klagen”, zegt Buffet tevreden, “zeker ook omdat onze recurrente business afgelopen jaar is vertienvoudigd. Die snelle groei maakt ook dat we elke dag opnieuw voor heel wat uitdagingen komen te staan. Elk jaar wordt Acar’Up in vier of vijf nieuwe landen gelanceerd, en aan het einde van dit jaar is Frankrijk aan de beurt. Qua internationalisering zit het dus goed. Ook business development blijft uiteraard aan de orde: momenteel werken we samen met hotels om anti-allergische kamers aan te bieden. Die projecten maken het elke dag opnieuw een grotere uitdaging.”
Naast de verdere uitbreiding staat Domobios in oktober nog een nieuwe investeringsronde te wachten. “Hoewel ons product op haar technologie steunt, is technologie nooit onze focus geweest”, zegt Buffet snel. “Elk bedrijf zou hoe dan ook zich volledig moeten toeleggen op de klant. Dat is de enige echte focus."
Behoort jouw bedrijf ook tot het lijstje van de Rising Stars der groeibedrijven? Schrijf je vandaag nog in voor Deloitte’s 2016 Technology Fast 50-wedstrijd.