Tegenwoordig hebben marketeers online hetzelfde probleem als aan het begin van de 19e eeuw toen een van de grootste vernieuwers uit Amerika, John Wanamaker, de vaak geciteerde opmerking maakte: "De helft van mijn investeringen in reclame is weggegooid geld. Het probleem is alleen dat ik niet weet welke helft dat is."
Dit is natuurlijk bijzonder merkwaardig, want in de digitale wereld is alles tot in het allerkleinste detail meetbaar. Wat loopt er mis?
Ten eerste moeten we de kwaliteit meten, niet alleen de kwantiteit. Maar de actuele analytische tools voor het internet zijn erop gericht het aantal mensen dat een website of ander communicatiekanaal bezoekt te meten en te vergroten.
"We moeten de kwaliteit meten, niet alleen de kwantiteit."
Bij analysediensten voor het internet draait alles om het meten van gemiddelde cijfers, bijvoorbeeld het aantal bezoekers, percentage nieuwe bezoekers, aantal bekeken pagina's, percentage bounces, meest gedownloade middelen, populairste startpagina's, meest opgeroepen pagina's, enz.
Ten tweede herkennen we de patronen niet. E-mail wordt onafhankelijk van het internet getraceerd, dat op zijn beurt losgekoppeld is van het mobiele internet, social media en mobiele apps.
En ten derde vergelijken we appels met sinaasappels en bananen. Geen enkele kwantitatieve meting zegt iets over de manier waarop 'elk stuk fruit' presteert ten opzichte van de bedrijfsdoelen. Wanneer je een klant online ontmoet, opent je vooral een gesprek met elkaar. Er vindt uitwisseling met wederzijdse betrokkenheid plaats.
"Wanneer je een klant online ontmoet, opent dat vooral een gesprek met elkaar."
De graad van betrokkenheid die jouw klant toont, is het geheime kwalitatieve ingrediënt die wij de 'Engagement Value' noemen. Dit is exact de basis van wat wij 'Experience Analytics' noemen. Experience Analytics geeft marketeers het vermogen een antwoord te formuleren op het dilemma van Wanamaker. Marketeers weten nu wat betrokkenheid bevordert en tot een goede marge leidt, niet wat de massa aanspreekt en geldt verslindt.
Van webanalysesoftware naar belevingsanalysesoftware
Experience Analytics meet kwantiteit, kwaliteit en de relatie tussen die twee. Kwantiteit is alles wat je tegenwoordig weet uit internetanalyse. Kwaliteit is de graad van betrokkenheid van ujow klanten en het effect ervan op uw belangrijkste bedrijfsdoelen.
Tools voor digitale marketinganalyse geven in bepaalde mate de kwaliteit weer in de vorm van conversiecijfers, zoals bezoekers die zich aanmelden voor een nieuwsbrief. Het probleem hierbij is de enorme complexiteit vanaf drie conversies. Wie een groot aantal conversies voor veel campagnes tegelijkertijd moet traceren, staat voor een uitdagende taak, die zelfs gespecialiseerde marketingteams al snel teveel wordt.
"Wie een groot aantal conversies voor veel campagnes tegelijkertijd moet traceren, staat voor een uitdagende taak."
Marketeers moeten deze complexiteit weer terugbrengen tot een simpele kwaliteitsmeting. Daarom hebben wij de Engagement Value ontwikkeld.
Marketeers die de Engagement Value gebruiken, kunnen precies ontdekken welk deel van de marketingmix het grootste effect oplevert. Welke delen van hun kanalen de meest hoogwaardige bezoekers aantrekken en op welke punten marketinggeld geïnvesteerd moet worden. Value per Visit is nog een belangrijk meetcijfer voor Experience Analytics.
Laten we eens aannemen dat je twee identieke AdWord-campagnes op Google en Bing voert. De laatste van de twee levert een dubbele Engagement Value op. Je kan vaststellen dat de advertentie op Bing meer waarde per bezoek heeft voor de klanten die erdoor worden aangesproken.
Ontsluit jouw digitale toekomst met Sitecore op WebTomorrow
Elke marketingafdeling moet precies weten hoe en waar hoogwaardige bezoekers worden aangesproken die hoogstwaarschijnlijk ook klanten worden.
Als je niet kunt vaststellen hoe en waar je deze bezoekers aanspreekt, dan schiet je ordinair met hagel op de massa – je verkwist geld door campagnes te richten op een enorme groep mensen, in de hoop ergens een waardevolle treffer te maken. Bij de enorme snelheid van digitale marketing kun je met deze aanpak niet meer overleven.
Op 8 en 9 juni zijn Sitecore en de partner Sidewalk aanwezig op WebTomorrow met een gezamenlijke stand, direct voor de Wonderland Bar. We nodigen jullie graag uit voor een praatje met experts over het effect van Experience Analytics op jouw bedrijf en hoe je hoogwaardige prospects kunt traceren en veranderen in klanten.
Tip: als je de stand van Sitecore en Sidewalk bezoekt, maak je kans om een Samsung tablet te winnen! Je kunt jouw kansen verhogen als je dit korte onderzoek over digital transformation invult.