Start-ups zijn er in overvloed, maar qua scale-ups is het Belgische landschap eerder schraal te noemen. Showpad -één van Europa’s snelst groeiende technologiebedrijven- dat in ons land qua groei in omzet en mensen zijn gelijke amper kent, heeft recent opnieuw meer dan 70 nieuwe vacatures uitgeschreven, waarvan een vijftigtal voor de hoofdzetel in Gent. “De snelheid waarmee je hier dingen leert, dat kan je op weinig andere plaatsen meemaken.”
Ambitie: double digit omzetgroei
Onlangs vierden ze hun 6-jarig bestaan en op de groeibarometer wijzen alle tekenen op verder succes. Als een top tien softwarebedrijf in de Inc. 5,000 Europe telt Showpad momenteel 230 medewerkers -verspreid over de kantoren in Gent, Londen, San Francisco en Portland-, overschreed hun customerbase de kaap van 1.000 klanten en sloot het bedrijf strategische partnerships met Apple, Google, Microsoft en Salesforce.
Alsof het nog niet snel genoeg ging, duwt Showpad het gaspedaal weer vol in. Niet voor het eerst spreekt de Gentse scale-up daarbij enorme ambitie uit. “In de komende 3-4 jaar willen we richting de 100 miljoen omzet groeien. Om dat mogelijk te maken, zullen we tegen eind dit jaar opnieuw een sprong maken in ons personeelsbestand, met momenteel 70 open posities.”
Aan het woord is Peter Geiregat, zes maanden geleden aan boord gehaald om bij Showpad de nieuwe functie van VP People te bekleden. In de eerste helft van het jaar moest hij er mede voor zorgen dat -na de enorme groei van de laatste jaren- het voor iedereen duidelijk werd hoe hij of zij concreet kan bijdragen aan het succes van Showpad. “Mensen die snel schalen, begrijpen als geen ander wat ze moeten leren om binnen een tijdspanne van zes maanden uit te blinken in hun rol. We willen een cultuur van focus en impact bouwen en hebben daarvoor onder meer een people analytics tool geïmplementeerd. Die liet ons toe de teameffectiviteit in kaart te brengen, deze per team gezamenlijk aan te pakken en de impact ervan te meten”, vertelt Peter.
Vol op het gaspedaal
De aanstelling van een VP People (Human Resources) heeft nog meer verandering gebracht. “Door onze medewerkers elk kwartaal te bevragen over hun individuele output van het afgelopen kwartaal en hun focus voor het nieuwe kwartaal, maakten we hen meer bewust rond waar ze precies mee bezig zijn en hoe iedereen zijn individuele bijdrage levert. Op die manier creëer je in een zeer snel evoluerende omgeving een duidelijke drumbeat waarop de organisatie beweegt. Het is daarbij belangrijk dat iedereen de directe relatie voelt tussen enerzijds het werk dat men elke dag doet en anderzijds het succes van Showpad. Bij de opstart van een bedrijf doet iedereen om het even wat nodig is om te slagen. Maar eenmaal een organisatie dit soort groei kent, werkt dat niet meer en moet je succes beginnen vertalen in metrics en output voor elke individuele rol.”
“Begin juli was iedereen klaar om op vlak van aanwervingen het gaspedaal weer volledig in te duwen. Van de 70 nieuwe vacatures die we recent hebben uitgeschreven, vooral voor sales en marketing, hopen we dat er tegen het einde van dit jaar 50 ingevuld zijn”, laat Peter weten. “Daarna stopt het uiteraard niet want zolang we sterke omzetgroei blijven realiseren, zullen we altijd nieuwe mensen nodig hebben.”
>>> Ook deel uitmaken van het Showpad team? Op 7 september organiseert showpad een Sales Open House!
Snelle groei genereren
Op dit moment is het objectief om te gaan voor snelle expansie in een markt die heel competitief is en zeker de komende drie jaar daarin zoveel mogelijk marktaandeel op te bouwen. Met een zeer sterk product en de financiële slagkracht van hun Amerikaanse investeerder, Insight Venture Partners, beschikt Showpad in elk geval over de middelen om volop voor die groei te gaan.
“Als je aan dit tempo groeit, moet je wel elke zes tot twaalf maanden bepaalde zaken in vraag te stellen en even op de pauzeknop te duwen”, meent Peter. “Welke structuur helpt ons best onze groei te realiseren? Decentraliseren we voldoende onze beslissingen? Volgt de organisatie nog de juiste processen? Zitten de juiste personen nog altijd op de juiste plaatsen? Het zijn stuk voor stuk essentiële vragen die je jezelf regelmatig moet stellen.”
Meeschrijven aan het succesverhaal
Niemand die er nog aan twijfelt dat het Gentse technologiebedrijf de geschiedenisboeken ingaat als één van Europa’s meest succesvolle start-ups. “Als je daar dan deel kan van uitmaken, is dat fantastisch”, beseft Hendrik Isebaert die anderhalf jaar geleden bij Showpad aan de slag ging en sinds januari in de rol van VP Sales het verkoopteam voor Europa aanstuurt. “Wie de kans krijgt om bij een bedrijf als Showpad te werken, ontwikkelt een unieke skills set waar steeds meer bedrijven naar op zoek zijn. Als je ziet hoeveel mensen die vandaag nog de traditionele carrièrepaden volgen op een dood spoor zitten, is dat toch iets waarmee professionals rekening dienen te houden.”
“Wie de kans krijgt om bij een bedrijf als Showpad te werken, ontwikkelt een unieke skill set waar steeds meer bedrijven naar op zoek zijn”
“Zo’n ‘fast-paced work environment’ brengt heel specifieke uitdagingen met zich mee en zorgt ervoor dat je je continu moet aanpassen, wat het allemaal heel boeiend houdt.” Hendrik is de geknipte persoon om beide werelden met elkaar te vergelijken. Hij werkte vroeger voor een grote multinational met de typische hiërarchische structuur. “Helemaal anders dan hoe het er hier aan toe gaat en waar je terechtkomt in een dynamische werkomgeving met vooral jonge mensen en een heel platte organisatiestructuur. Iedereen gaat op dezelfde open manier met elkaar om, ongeacht leeftijd of functie. Iemands ideeën zijn veel belangrijker dan zijn of haar plaats in de organisatie.”
Inspirerende werkomgeving
Bedrijven als Showpad zorgen ervoor dat er binnen enkele jaren weer een hele resem van nieuwe start-ups als paddenstoelen uit de grond schieten. Net zoals we destijds hebben zien gebeuren bij Netlog, waar de twee founders van Showpad ooit hun carrière begonnen. “Omdat ze hier meteen in een heel uitdagende werkomgeving terecht komen, gaan jonge starters dat automatisch beschouwen als het nieuwe normaal”, verduidelijkt Hendrik. “Bij mijn vorige werkgever heb ik ook ontzettend veel geleerd -dankzij de verschillende processen en vele trainingen- maar op een bepaald moment gaat die leercurve toch afvlakken. Neem maar van mij aan: de kennis die je bij Showpad op korte tijd vergaart, daar doe je bij andere bedrijven minstens enkele jaren over.”
Uitdagende business
In het anderhalf jaar dat hij voor Showpad werkt, heeft Hendrik Isebaert de organisatie al drie of vier keer zien veranderen. “Dat continu bijsturen, maakt dat je heel ‘agile’ moet zijn. Maar bovenal is het ontzettend leerrijk en fascinerend om van dichtbij mee te maken.”
“Net omdat het zo’n uitdagende business is, beseft iedereen dat het bedrijf enkel kan groeien als we van elkaar leren. Wij noemen dat ‘give to grow’. Aangezien ons sales proces geen gewone transactionele verkoop is -ons businessmodel is gebaseerd op een abonnementsysteem- en ons product zodanig snel evolueert, kan elke nieuwe werknemer de steile leercurve enkel overwinnen op voorwaarde dat hij door anderen wordt meegetrokken. Zoiets schept een band, wetende dat iedereen ooit hetzelfde mocht ervaren. Collega’s delen best practices en wisselen tips & tricks uit. Dat sterke teamgevoel typeert onze organisatiecultuur.”
Ben jij gebeten door marketing en sales en wil je ook eens proeven van de bedrijfscultuur die Showpad zo uniek maakt? Kom dan zeker naar de Sales Open House op 7 september (vanaf 18u) op het hoofdkantoor in Gent. Inschrijven kan hier.