HaRvest wil de wereld voorzien van inspirerende leiders. Een even ambitieuze als duidelijke missie. Oprichtster Charlotte D’halewin benadrukt het belang van die heldere missie voor bedrijven die talent willen aantrekken én aan boord houden: “De generatie van de toekomst valt niet meer te overtuigen met een goed loon of een auto. Een inspirerende leider maakt het verschil door deze millennials mee te nemen in een groter verhaal, waar ze mee aan kunnen bouwen.”
“Mensen stellen zich bij een ‘inspirerende leider’ vaak een heel charismatisch figuur voor. Zo iemand die Obama-gewijs met één briljante speech iedereen weet te begeesteren. Maar dat is slechts één type. Inspirerende leiders kunnen een totaal verschillend profiel of persoonlijkheid hebben. Sommigen zijn zelfs niet eens super communicatief. Wat ze wel gemeen hebben is hun ongelooflijke drive: ze weten wat ze doen en vooral waarom ze doen wat ze doen.”
Elke inspirerende leider vertrekt van een dieperliggende missie, maar je moet natuurlijk wel eerst een sterk verhaal hébben
“Elke inspirerende leider vertrekt van een dieperliggende missie. Daarmee creëer je de betrokkenheid, waardoor jouw verhaal ook het verhaal van je medewerkers wordt. Maar, en dat vergeten veel leiders, dan moet je natuurlijk wel eerst een sterk verhaal hébben.”
Charlotte D’halewin begeleidt bedrijven om aantrekkelijke werkgevers te worden door op zoek te gaan naar die missie. “Een inspirerende leider is iemand die heel goed weet waar hij warm van wordt. Dat is noodzakelijk om een werkplek te bouwen waar mensen elke dag opnieuw graag naartoe komen en dat zal in de toekomst steeds belangrijker worden. Zeker nu de ‘war for talent’ volop woedt en met een nieuwe generatie medewerkers die totaal andere verlangens heeft dan de vorige.”
Missies zonder targets werken niet, targets zonder missie evenmin
“Een heldere missie alleen is natuurlijk niet voldoende: als mensen in het ijle gaan werken, zal hun goesting snel verdwijnen. Je moet die missie ook kunnen vertalen in concrete doelstellingen. Je krijgt je medewerkers mee door hen voor te spiegelen waar je naartoe wilt en wanneer je dit wenst te realiseren. Vraag hen ook welke rol ze zichzelf zien opnemen in die tocht. Geef hen de kans om mee de koers uit te stippelen. Zo creëer je een echt engagement.”
Mensen halen geen bevrediging uit het bereiken van een resultaat als ze niet weten waarom ze er naartoe hebben gewerkt
“De noodzakelijke link tussen de missie en de concrete doelstellingen werkt wel in twee richtingen. Targets zonder missie zijn minstens even gevaarlijk: mensen halen geen bevrediging uit het bereiken van een resultaat als ze niet weten waarom ze er naartoe hebben gewerkt. Inspirerende leiders houden altijd het grotere plaatje voor ogen. Je medewerkers meenemen naar de diepere missie is noodzakelijk voor het werkplezier en de identificatie met je bedrijf.”
De strijd om de millennial
De nieuwe generatie werkende mensen is mee geëvolueerd met de tijdsgeest. Werknemers blijven niet zomaar meer hun hele carrière trouw aan één werkgever. D’halewin gelooft wel degelijk dat millennials loyale medewerkers zijn, maar ook dat die loyauteit niet meer vanzelf zal komen. “Vandaag zijn medewerkers niet langer de pure uitvoerders die strikt binnen de lijntjes van hun functieomschrijving tekenen. Ze willen meer dan ooit deel uitmaken van een groter geheel en meebouwen aan een verhaal. Mensen die vooral een jobomschrijving uitvoeren, werken voor geld. Mensen die meebouwen aan een verhaal, en van daaruit hun job invullen, werken voor zoveel meer dan geld.”
“De nieuwe generatie medewerkers heeft veel mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Ze weten dat ze overal een goed loon kunnen krijgen. Dat alleen overtuigt hen niet langer, ze zijn in de allereerste plaats op zoek naar zinvol werk. Ze willen een bijdrage leveren aan de samenleving, meebouwen aan een missie. Dat dwingt bedrijven om hun eigen missie te zoeken en die zo helder mogelijk te definiëren. Het interesseert millennials niet om voor het grootste of het snelst groeiende bedrijf te werken. Groei is belangrijk, maar dan als resultaat van een dieperliggende missie, niet als missie op zich.”
Persoonlijke ontwikkeling
“Inspirerende leiders beseffen dat geen enkel bedrijf groeit en bloeit dankzij één persoon. My way or the highway, dat is passé. Een inspirerende leider weet dat hij niet alles zelf kan en niet alles zelf weet. Hij zet zijn eigen ego opzij, durft mensen aan te werven die beter of slimmer zijn en laat nieuwe ideeën toe. Investeren in talent, mensen de ruimte geven om te groeien, dat is het inspirerend leiderschap van morgen.”
Mensen zijn op zoek naar leiders waarbij de mannelijke en de vrouwelijke energie in balans zijn.
“In België werken leiders nog veel te weinig aan hun eigen persoonlijke ontwikkeling. Ze hebben het altijd druk, druk, druk, maar vaak is dit slechts een façade. Coaching dwingt je om in de spiegel te kijken, en die confrontatie gaan nog te veel leiders liever uit de weg. Gelukkig zie ik wel een kentering ontstaan. Meer en meer leiders beseffen dat de groei van hun bedrijf hand in hand gaat met hun persoonlijke groei.”
Duurzaam leiderschap
Met leidersfiguren als Trump, Poetin en andere Bolsonaro’s lijkt de autoritaire leider toch nog steeds populair. Vloekt dit dan niet met de evolutie die D’Halewin hier schetst? “Je kan inderdaad niet tegenspreken dat ze een duidelijke missie hebben, waar veel mensen zich achter scharen. Maar ik vraag me af of ze mensen ook op lange termijn blijven overtuigen en motiveren?”
“Dergelijke leiders handelen vanuit pure mannelijke energie: de drang naar prestatie en overwinning. In deze nieuwe tijdsgeest zal daar minder en minder tolerantie voor zijn. Mensen zijn op zoek naar leiders waarbij de mannelijke en de vrouwelijke energie in balans zijn. Die vrouwelijke energie zorgt dat er ook ruimte is voor zachtheid, emotie, en dat iedereen zichzelf kan en mag zijn”.
Wil je zelf weten of je een aantrekkelijke werkgever bent en je medewerkers een inspirerende werkplek biedt? Doe via deze link de test die Harvest ontwikkelde.