De e-commerce staat op een kantelpunt. A-commerce komt op, mobile commerce is helemaal doorgebroken, voice assistenten rukken op, maar gratis pakjes terugsturen lijkt voorbij en koeriers botsen op autovrije steden. De E-Commerce Xpo zoomt uitgebreid in op die uitdagingen, en krijgt dit jaar een update. “Veel beurzen inspireren wel, maar zijn voor de deelnemers een ver-van-hun-bedshow”, vertelt exhibition manager Bruno Bonte. “Wij willen bedrijven die de slagkracht hebben voor e-commerce concrete oplossingen aanreiken.”
E-Commerce Xpo pakt het voor de zesde editie op een aantal vlakken anders aan. Om te beginnen, mikt de beurs op een iets andere doelgroep. “We merkten de voorbije jaren dat kleinere bedrijven zich wel bewust zijn van het belang van e-commerce en omnichannel, maar daar niet altijd de slagkracht voor hebben. Een webshop bouwen, is niet de grote hindernis. Er bestaan heel wat oplossingen om een webshop op te zetten zonder al te veel technologische expertise. Maar dan begint het werk eigenlijk pas. Een bedrijf moet ook in staat zijn om de webshop te laten draaien, e-commerce vraagt ook achter de schermen heel wat werk: logistiek, dedicated personeel, financiële draagkracht.
“We richten ons daarom vooral op kmo’s en grotere bedrijven die de financiële en operationele slagkracht hebben voor e-commerce. Want een webshop heeft onvermijdelijk een impact op een onderneming. Die impact kan enorm positief zijn, maar het vraagt een zekere investering en een zeker risico voor je return on investment krijgt. Niet elk bedrijf kan zich die investering of dat risico al veroorloven. Maar Vlaanderen is een kmo-land, het barst hier van de kmo’s die wel helemaal klaar zijn voor e-commerce. Er is nog heel veel groeimarge.”
Inspiratie is goed, oplossingen zijn beter
E-Commerce Xpo wil dit jaar ook volop inzetten op concrete oplossingen. “Bezoekers inspireren blijft ontzettend belangrijk”, benadrukt Bonte. “Maar het moet over hun noden gaan. Op veel beurzen gaan ondernemers op het einde van de dag naar huis met het idee: ‘Ik moet nu met e-commerce beginnen, anders mis ik de trein en ben ik gedoemd om de concurrentiestrijd te verliezen.’ Hoé ze hun e-commerce dan precies moeten aanpakken, dat krijgen ze niet mee.”
E-commerce staat op een kantelpunt. Alle prognoses gaan ervan uit dat de groei van de voorbije jaren zich onverminderd zal voortzetten
“Naast keynotes zetten we heel fors in op het delen van ervaringen en expertise. We willen oplossingen aanreiken voor de concrete hindernissen waar ondernemers tegenaan botsen. Aan het begin van hun e-commerce verhaal, maar ook onderweg. Niemand zit te wachten op een promopraatje van één of andere webshop. Wel op een open debat over de meerwaarde van die marktplaatsen. Zijn ze voor elke onderneming even interessant? Hoe kan een onderneming zich positioneren op een marktplaats, zodat ze niet verdwijnt in de massa? Dat soort vragen willen we beantwoorden. In kleine groepjes, maar ook met speeddates waar ondernemers face to face vragen kunnen stellen aan experts. Over heel specifieke problemen waar hun onderneming mee kampt.”
E-commerce op een kantelpunt
E-commerce staat op een kantelpunt. “Alle prognoses gaan ervan uit dat de groei van de voorbije jaren zich onverminderd zal voortzetten”, zegt Bonte. “Er zijn nog altijd heel veel bedrijven die nog maar hun eerste stappen aan het zetten zijn, of zelfs nog moeten zetten. En bij de grote bedrijven is er nog veel ruimte om hun online verkoop te optimaliseren. Ze zetten bijvoorbeeld in op a-commerce, waarbij ze e-commerce automatiseren en in abonnementsformules gieten. Denk maar aan de Dollar Shave Club.”
“Nieuwe technologieën zullen nieuwe opportuniteiten creëren. Mobile commerce is al op grote schaal doorgebroken, maar er zitten nog meer evoluties aan te komen die e-commerce zullen transformeren. Denk maar aan de opmars van voice applicaties: Colruyt komt op E-commerce Xpo uitleggen hoe het boodschappenlijstjes nu al koppelt aan Google Assistent.”
Technologie maakt oplossingen mogelijk voor de knelpunten waar e-commerce mee worstelt
“Tegelijkertijd zie je ook dat e-commerce ook stilaan op zijn limieten stoot. Er rijzen terecht meer en vragen over de impact op het milieu. Over het gratis terugsturen van pakjes bijvoorbeeld, waar zelfs Zalando nu van af lijkt te stappen. Of over de mobiliteit. Meer en meer steden leggen nu het autoverkeer aan banden. Kortrijk, de thuisstad van de E-Commerce Xpo, wordt een echte fietsstad. De sector van de e-commerce kan daar defensief op reageren, maar het is onvermijdelijk de weg die steden opgaan als ze leefbaar willen blijven in de toekomst. In Brussel komen op een gemiddelde weekdag 35.000 bestelbusjes pakjes afleveren. Dat is niet houdbaar, dat ziet iedereen.”
Smart cities
E-commerce Xpo gaat het debat niet uit de weg, benadrukt Bonte. “We moeten geen paniek zaaien, maar we moeten ook geen hoera-verhaal vertellen dat blind is voor de mankementen van e-commerce. We brengen bijvoorbeeld drie mensen samen uit de wereld van de fietsen. Voor sommigen zal e-commerce ook die sector transformeren, anderen geloven heilig in de toekomst van fysieke verkooppunten. We laten die meningen botsen.”
Zelf is Bonte optimistisch over de toekomst van e-commerce. “Technologie maakt oplossingen mogelijk voor de knelpunten waar e-commerce mee worstelt. Op de beurs linken we e-commerce aan de opmars van de smart cities, en kijken we hoe we technologie kunnen inzetten om pakjesleveringen efficiënter en duurzamer te maken. In tijden van big data en IoT is het toch absurd dat er op één dag drie verschillende koeriers bij mij thuis aanbellen met telkens één pakje? Technologie kan daar antwoorden op formuleren.”
Meer weten over de toekomst van e-commerce en hoe jij als bedrijf op e-commerce kan inzetten? Registreer je dan snel voor het E-commerce Xpo via deze link.