Dat wij Belgen dol zijn op vastgoed, is geen geheim. Maar we houden veel minder van de commissie die vastgoedmakelaars opstrijken. Immo IQ heeft daar een oplossing op gevonden. Via hun vastgoedplatform helpt deze Antwerpse start-up particulieren met de marketing en documenten van hun vastgoed, zonder tussenkomst van een makelaar. Verkopers zouden zo gemiddeld tot 9.000 euro besparen. Het leverde Immo IQ als eindlaureaat van de Ondernemingsplanwedstrijd van Bizidee prompt de titel op van ‘meest beloftevolle start-up’ én een geldprijs van 20.000 euro. Bloovi sprak met de twee jonge founders.
Het had echter geen haar gescheeld of oprichters Maxime Verhoeven en Alexander Goemans hadden naast de mooie geldprijs gegrepen. “Maxime had namelijk niemand van ons laten weten dat ze Immo IQ had ingeschreven voor de Bizidee-wedstrijd”, kan Alexander er achteraf hartelijk om lachen. “Het gevolg was dat we een serieus tandje moesten bijsteken om alles op tijd af te krijgen.”
Onze eerdere deelname aan de Bizidee-wedstrijd heeft ons geholpen om onze pakketten bij te stellen en meer klantgericht te worden
Gelukkig kenden de twee het klappen van de zweep, want ze hadden vorig jaar al eens deelgenomen met hetzelfde business-idee. “We waren toen vooral geïnteresseerd in de feedback van de jury op ons businessmodel. In die jury zetelen immers niet de minsten, mensen die wel wat afweten van start-ups. Zij vonden ons concept best interessant, maar hebben ons toch aangeraden om echt marktonderzoek te gaan doen en zo onze hypothese te testen. Dat waren wij oorspronkelijk niet van plan, want dat kost nu eenmaal extra geld. Maar we hebben het dus toch gedaan, en daar zijn we nu blij om. Het heeft ons geholpen om onze pakketten bij te stellen en meer klantgericht te worden.”
Het idee
Immo IQ is zowel voor Alexander als Maxime de eerste start-up ervaring. Beiden hebben Handelsingenieur gestudeerd. Eerstgenoemde studeerde daarna nog verder in Finance en ging aan de slag bij consultancybureau McKinsey en later bij een investeringsholding. Laatstgenoemde verdiepte zich verder in marketing en kwam na een eerste ervaring bij Coca-Cola terecht in een investeringsholding in scheepvaart en vastgoed. “Ik was aangetrokken door de scheepvaart, maar uiteindelijk vloeide ik toch door naar vastgoed”, blikt Maxime terug “Ik verkocht, verhuurde en verbouwde er appartementen en werkte vaak met makelaars samen. En hoewel ik de inbreng van sommige goede makelaars echt waardevol vond, merkte ik toch dat het hele verkoopproces eigenlijk erg gestandaardiseerd was. Ik realiseerde me dat als we het gestandaardiseerde deel van het verkoopproces konden digitaliseren, we veel goedkoper af waren. Zo is het idee voor Immo IQ ontstaan.”
9.000 euro rijker
Immo IQ rekende uit dat particulieren gemiddeld 9.000 euro kunnen besparen door bij de verkoop van hun vastgoed een beroep te doen op hun platform in plaats van een vastgoedmakelaar te moeten inschakelen. “Bovendien heeft onderzoek in zowel de VS als Nederland aangetoond dat particulieren die hun huis zelf verkopen in plaats van via een tussenpersoon, gewoon een betere verkoop hebben”, legt Alexander uit. “Het vastgoed wordt gemiddeld sneller verkocht, aan een hogere prijs. De achterliggende reden is heel eenvoudig: potentiële kopers hebben nu eenmaal net iets meer vertrouwen in wat een eigenaar zegt dan in wat een makelaar hen toefluistert.”
Een kwestie van geluk
Intussen bestaat Immo IQ één jaar, en de bevindingen van dat Amerikaanse en Nederlandse onderzoek lijken volgens Verhoeven overeen te stemmen met de werkelijkheid. “Er zijn in het afgelopen jaar 54 panden verkocht via ons platform. Meestal zijn die voor een iets hogere prijs verkocht dan de onafhankelijke waardebepaling. Dat heeft veel te maken met het persoonlijke verhaal dat een eigenaar kan brengen. Als je verkoopt tussen particulieren, gaat het gesprek meestal niet over bakstenen, maar over: zal ik hier gelukkig kunnen zijn met mijn partner of mijn gezin? Gaat het hier leuk zijn om te wonen? Er is gewoon niemand die dat beter kan vertellen dan de eigenaar.”
Professionele marketing
De Antwerpse start-up wil particulieren echter niet alleen helpen om meer over te houden aan de verkoop van hun vastgoed, het wil die verkoop zelf ook vereenvoudigen. Daarvoor biedt het platform drie pakketten aan, legt Maxime uit: “Het eerste is een expertisepakket met de basisbenodigdheden om zelf te verkopen. Via het Immo IQ-platform worden alle documenten opgevraagd die je nodig hebt voor de verkoop, je informatieverplichting als verkoper maar bijvoorbeeld ook een onafhankelijke waardebepaling, zodat je weet aan welke prijs je moet verkopen. Het tweede pakket is het marketingpakket. Bij dit pakket hoort een professionele vastgoedfotograaf, alle copywriting en digitale marketing. Niet alleen op de klassieke immokanalen, maar bijvoorbeeld ook op Facebook en Instagram.”
Kopers moeten onmiddellijk hooked zijn want na gemiddeld vijf seconden klikken ze weg, daarom moet je tegenwoordig visueel heel erg sterk zijn
“Voor de duidelijkheid, het gaat hier om meer dan zomaar een post op onze Facebook-pagina”, vult Alexander aan. “We bieden betaalde advertenties die heel goed zijn ontworpen en die zich richten op specifieke doelgroepen waarvan we overtuigd zijn dat ze zich aangesproken gaan voelen door die bepaalde woning. Bijvoorbeeld mensen die in de buurt wonen of werken. We hebben gemerkt dat die combinatie van digitale marketing en professionele fotografie heel goed werkt. Zoekende kopers spenderen gemiddeld amper vijf seconden aandacht aan een zoekertje. Als ze dan niet onmiddellijk hooked zijn, klikken ze gewoon weg en kijken ze naar het volgende zoekertje. Tegenwoordig moet je daarom visueel heel erg sterk zijn.”
“Het laatste pakket is dan de twee eerste pakketten gecombineerd voor een all-in ervaring”, aldus Maxime. “In dat geval zorgen wij eigenlijk voor alles, behalve dan de huisbezoeken en bemiddeling omdat we dat niet kunnen standaardiseren of digitaliseren en omdat we overtuigd zijn van de meerwaarde van een face-to-face gesprek.”
Wilde plannen
De geldprijs van 20.000 euro wil Immo IQ vooral investeren in direct sales om de lead generation op te krikken en het platform op te schalen. Maar Alexander ziet ook nog andere uitbreidingsmogelijkheden: “Ons digitale platform hoeft zich niet tot het strikte verkoopproces te beperken”, vindt hij. “We kunnen er ook een verhuisservice aan koppelen, verzekeringen, of een service om het huis op te knappen vooraleer er wordt verkocht. Dat kan allemaal perfect via een allesomvattende app aangeboden worden, waarin onze klant dan kiest waar hij gebruik van wil maken. Je ziet het, er valt nog heel veel te doen!”
Ook een goed idee? Bizidee kan je helpen met het vormen van een concreet actieplan. Ontmoet hen op de Bizidee Nacht van de Inspiratie, 28 februari in Antwerpen, voor gratis advies en zo veel meer!