“Corporate venturing is ondertussen in zowat alle sectoren doorgebroken”, weet Philip Peeters, directeur van Bizidee dat voor de tweede keer de ‘Bizon’ uitreikt aan de meest succesvolle voorbeelden van corporate venturing in Vlaanderen. “Start-ups zijn hongerig om samen te werken met grote bedrijven, omdat ze op die manier hun producten kunnen testen in een échte klantenomgeving. Grote ondernemingen op hun beurt beseffen dat ze start-ups nodig hebben om te kunnen innoveren. Alleen de snelheid moet nog verder omhoog.”

De eerste editie van de Bizon Award toonde volgens Peeters duidelijk hoe zowat alle sectoren en industrieën ondertussen de voordelen van corporate venturing hebben ontdekt. “De vijf laureaten van de eerste editie waren bijvoorbeeld actief in totaal uiteenlopende sectoren.”

Het belangrijkste criterium dat de jury hanteert, is dat corporate venturing een win-win moet zijn. “Zowel de start-up als het grote bedrijf moeten er sterker van worden”, benadrukt Peeters. “Het is geen puur financieel verhaal. Natuurlijk hebben start-ups geld nodig, maar corporate venturing gaat veel verder. Het laat start-ups toe om sneller te groeien en te schalen, en kmo’s en grote bedrijven om sneller en diepgaander te innoveren.”

Win-win

De uiteindelijke winnaars van de eerste Bizon Award – Bao Living en Groep Van Roey – illustreren die win-win. Start-up Bao Living ontwerpt slimme bouwmodules. Voor de productie werkt Bao Living samen met Vanhout.pro, onderdeel van Groep Van Roey. De start-up mag dan ook gebruik maken van hun commercieel netwerk en hun showroom.

“Bao Living kan op grotere schaal produceren, dankzij de slagkracht en de expertise van Vanhout.pro. Omgekeerd brengt Bao Living de typische kostenefficiëntie en de vernieuwing die eigen is aan een start-up binnen bij een gevestigd bouwbedrijf. In een sector die op een andere manier gaat moeten werken – met steeds meer mensen die in steden op kleinere oppervlaktes samenwonen – geven innovatieve oplossingen om zuiniger en sneller te bouwen een concurrentieel voordeel.”

Start-ups werken niet meer voor één sector

Bao Living is de uitzondering op de regel, maar Philip Peeters ziet steeds meer start-ups die zich niet vastpinnen op één sector. “Op het event waar we de award uitreiken, waren we vorig jaar van plan om tafels samen te stellen per sector. Een energietafel, een retailtafel, een bouwtafel,… Maar veel start-ups werken niet voor één sector of één industrie. Bij kmo’s en grote bedrijven is dat veel strikter afgebakend, maar die tijd is voorbij.”

Van administratie en boekhouding tot marketing: de disruptie slaat hard toe. Start-ups ontwikkelen innovatieve, digitale oplossingen die de traditionele oplossingen verdringen.

“Doccle diende voor de Bizon awards een dossier in samen met de Christelijke Mutualiteit, maar is evengoed in andere sectoren actief. Overal moeten ze facturen beheren en betalen. Hetzelfde geldt voor Selma.ai. Schoenenketen Torfs wil zo klantgericht mogelijk aan marketing doen, maar dat wil pakweg een energiebedrijf ook.

Dat is een opvallende rode draad doorheen veel inzendingen voor de Bizon Award: de traditionele dienstverlening aan grote sectoren staat onder druk. Van administratie en boekhouding tot marketing: de disruptie slaat hard toe. Start-ups ontwikkelen innovatieve, digitale oplossingen die de traditionele oplossingen verdringen.”

Hongerige start-ups

Voor start-ups biedt corporate venturing de mogelijkheid om hun producten in een échte omgeving aan het werk te zien, legt Peeters uit. “Wat werkt goed? Wat werkt minder? Zijn er aanpassingen nodig? Dat ontdek je pas als echte klanten er gebruik van maken. Play it Safe gaf al virtuele veiligheidstrainingen in de health sector, maar de retail heeft weer totaal andere veiligheidsvereisten. Door samen te werken met Brantano kunnen ze hun trainingen aanpassen aan een nieuwe sector.”

Daisy Baeten & Philip Peeters, de stuwende krachten achter de Bizon Awards & Bizidee

“Ik hoor vaak zeggen dat start-ups de neiging hebben om hun producten te overengineeren, dat ze te lang wachten om met hun product naar de markt te stappen. Maar het schoentje knelt eerder aan de andere kant. Start-ups zijn hongerig om samen te werken met kmo’s en grote bedrijven, maar de beslissingsprocessen daar zijn vaak nog te traag en te log. Een start-up kan geen twee jaar wachten op groen licht.”

Goede guidelines nodig

“Start-ups helpen grote bedrijven om slimmer en efficiënter te werken. Bedrijven als Telenet beschikken over ontzettend veel data, start-ups als Buffl helpen hen om de juiste inzichten uit die data te halen en zo de klantentevredenheid te vergroten. Als start-up moet je goed weten welke noden je product oplost. En dan moet je iemand zoeken die erin gelooft dat jouw product zijn probleem oplost. Je zou ervan versteld staan hoeveel start-ups én kmo’s én grote bedrijven actief op zoek zijn. Bizidee wil matchmaker zijn, door start-ups te helpen op de radar van grotere bedrijven te komen.”

In 2020 willen we naast de jaarlijkse award ook een organisatie oprichten die zich voltijds met corporate venturing bezighoudt.

Als het dan ook echt tot corporate venturing komt, hamert Philip Peeters op het belang van goede guidelines. “Corporate venturing is niet zomaar wat vrijblijvend experimenteren. Het is niét: ‘We zien wel waar we uitkomen’. Je moet de win-win aan beide kanten in duidelijke KPI’s gieten. Met een roadmap met doelstellingen, deadlines en milestones om aan die KPI’s te geraken. Goede afspraken maken goede vrienden.”

Tweede keer op zoek naar Bizons

De tweede Bizon Award wordt uitgereikt in december 2019, op een heuse Corporate Venturing Summit. Bizidee en KPMG gaan dit jaar op zoek naar cases in twee categorieën, zegt Philip Peeters. “De eerste is die van de cocreatief ondernemen, de samenwerkingen tussen start-ups en vooral kmo’s. Dat zijn de cases die we bij de eerste editie ook in de verf zetten. Maar daarnaast hebben veel grote bedrijven ook eigen incubatoren. Ze werken ook samen met kmo’s, maar die komen vaak uit eigen huis. Het moederbedrijf – grote spelers als Siemens, EDF Luminus, D’Ieteren – behoudt dan minstens een grote participatie. Ook in dit type van corporate venturing willen we een award uitreiken.”

“In 2020 willen we naast de jaarlijkse award ook een organisatie oprichten die zich voltijds met corporate venturing bezighoudt. Een organisatie die samenwerkingen tussen start-ups en grotere bedrijven aanzwengelt, maar ook van dichtbij begeleidt.”

Bizidee zoekt start-ups, scale-ups en spin-offs die bedrijven helpen innoveren. Schrijf jouw bedrijf in voor de wedstrijd en wie weet ga je samen met Bizidee en groeispecialist Prof. Dr. Omar Mohout mee naar Londen voor een business boostcamp.

PLUS: De eerste 20 deelnemers die een dossier indienen, krijgen het boek "Corporate Venturing, accelerate growth through collaboration with startups." Meer informatie op de website.