Voor Brecht Kets van Play it Safe is ondernemerschap een bumpy ride. Een hindernissenparcours dat hij evenwel niet interpreteert als een obstakel, maar als … een spel. Een logische insteek, als je weet dat Play it Safe focust op game based learning. Of hoe bedrijfs-DNA en product soms naadloos kunnen versmelten.
Ondernemen is vallen en opstaan. Trial and error. Durven falen en daar lessen uit trekken. Een boodschap die beginnende ondernemers misschien niet altijd graag horen, maar net daarom verteld moet worden. Omdat uit zo’n traject ook doorgaans de mooiste resultaten en grootste voldoening komen. Zoals Brecht Kets in 2017 met Play it
Safe bewees, toen het als start-up van Bizidee de prijs voor het beste ondernemingsplan won, en het jaar daarop laureaat was voor Bizidee's Corporate Venturing Award: Bizon. “Dat zijn mooie erkenningen, en een aardige compensatie voor de problemen en uitdagingen die we onderweg zijn tegengekomen.”
Het is vooral over dat laatste dat Brecht wil vertellen, gekoppeld aan de kwaliteiten die je als starter moet hebben om aan de slag te gaan. “Zonder al te veel te verklappen, kan ik zeggen dat visie en doorzettingsvermogen heel belangrijk zijn”, aldus Brecht. “Bovendien moet je de ingesteldheid hebben om in elke tegenslag een opportuniteit te zien. Dat is een kwestie van mindset. Zo hebben wij onszelf geleerd om ondernemen als een game te zien. Dat sluit perfect aan bij onze corebusiness – veiligheidsopleidingen in games verwerken – en het helpt ons uitdagingen aan te pakken: zowel in games als ondernemen moet je namelijk bepaalde gaten zoeken, levels bereiken, hindernissen overwinnen, resultaten behalen en er vooral voor blijven gaan. Ik zal je een concreet voorbeeld geven: Mike, mijn medevennoot bij Play it Safe, kwam eens iets vroeger buiten bij een prospect en zag dat daarnaast nog een potentiële klant gevestigd was. Hij zei bij zichzelf: “Ik ga nu proberen om bij wijze van spel zo snel mogelijk de juiste persoon in dat bedrijf te pakken te krijgen.” En dat is hem gelukt.”
Awards als social proof
De obstakels die Play it Safe in de beginfase is tegengekomen? Dat zijn er volgens Brecht te veel om op te noemen. “Maar het zijn de zaken die altijd wel terugkomen”, zegt hij daarover. “Effectief opgestart geraken, financiering, vinden een netwerk uitbouwen, je stakeholders correct definiëren … Allemaal niet evident. Als je daar in die beginfase erkenning voor krijgt, bijvoorbeeld in de vorm van een award, is dat heel dankbaar. Niet alleen financieel, maar ook omwille van de exposure. Bovendien, en dit is misschien nog het belangrijkste, vormt het naar potentiële klanten een soort social proof. Zeker als je, zoals wij, op grote bedrijven mikt, die niet zo snel met start-ups in zee gaan – in tegenstelling tot wat ze vaak beweren.”
Starters zijn zo overtuigd van het potentieel van hun idee, dat ze het maximaal gaan beschermen en dus eigenlijk verstikken.
Het product van Play it Safe – game based learning rond veiligheid – sloeg gelukkig snel aan bij bedrijven. Maar dat betekent niet dat de klassieke en classicale veiligheidsopleidingen hebben afgedaan. “Dat moet elk bedrijf voor zichzelf uitmaken”, aldus Brecht, “dat is geen zwart-witverhaal. Maar het is een feit dat zich bij bedrijven die klassieke opleidingen geven twee grote problemen aftekenen: het eerste is dat slechts een héél beperkt aantal mensen binnen de organisatie een veiligheidsopleiding krijgt, die bovendien veel geld kost omdat die mensen op dat moment niet aan het werk zijn. Het tweede is dat de methode niet optimaal is, omdat er gewoon kennis in de hoofden van de mensen wordt gepompt die vervolgens snel weer vervliegt.
Door theorie en oefeningen in een game te gieten, kan iedereen in een bedrijf ermee aan de slag – je speelt het waar, wanneer en op welk apparaat je maar wilt – en blijft de informatie langer bij omdat ze zo laagdrempelig is. Wanneer je er bovendien een competitie-element aan verbindt, los je meteen een derde probleem op. Want om het cru te stellen: binnen bedrijven is er eigenlijk geen kat geïnteresseerd in veiligheid, hoewel dat veel ongevallen en werkverlet kan voorkomen. Reden? Het wordt te ernstig aangepakt of er wordt te vaak met het vingertje gewezen. Maar laat collega’s, filialen of afdelingen tegen elkaar spelen en je krijgt opeens een heel ander verhaal. Zeker als je daar incentives aan gaat verbinden, zoals een barbecue bij X aantal punten. Kortom, wij maken veiligheid levend in een organisatie, met games als de meest dankbare tool. Herinner je je Farmville van enkele jaren geleden nog? Mensen gingen toen stipt om 17u naar huis, omdat ze hun virtuele patatten nog water moesten geven. Die ‘gekte’ klinkt vandaag misschien te gek voor woorden, maar Farmville bewees wel dat games de beste manier zijn om mensen mee te krijgen.”
Meer dan een spelleke
De link tussen games en opleidingen was voor Brecht en Mike al langere tijd evident, gezien hun ervaring als lesgever aan de Howest, waar de opleiding Digital Arts and Entertainment destijds tot best game design and development school ter wereld werd uitgeroepen. Maar zien bedrijven in dezelfde mate het potentieel van games? “Er bestaan nog steeds vooroordelen”, geeft Brecht toe. “Met als klassieke voorbeeld: het is maar een spelleke. Een ander vooroordeel is dat veiligheid een ernstig onderwerp is dat je niet met een fun game kan aanpakken, of dat je oudere werknemers nooit zal meekrijgen. Dat kunnen wij allemaal weerleggen, ook met cijfers: een studente die haar doctoraatsonderzoek rond Play it Safe maakte, heeft bijvoorbeeld bewezen dat werknemers er tot viermaal sneller door leren, met een kennisoverdracht die tot 30 procent hoger ligt. Omdat het om actieve kennisoverdracht gaat: je moet effectief iets doen, waardoor je ’t ook langer gaat onthouden.”
Veiligheid is slechts het eerste van vele terreinen die Mike en Brecht game-gewijs willen veroveren. “Onze big hairy audacious goal is de Netflix worden van game based learning”, aldus Brecht. ”Waarbij op termijn zelfs derde partijen hun content zullen kunnen maken via ons platform. Dat kan dan gaan over procedures rond GDPR, machinebouw en -onderhoud, noem maar op. Binnen de vijf jaar zullen wij veel breder gaan dan veiligheid, en op termijn gaan we ook met AR en VR aan de slag. Maar dat is nu nog niet aan de orde, omdat we met onze games de massa willen bereiken. Dus moet ook die technologie eerst breed worden gedragen. We gaan dus nog niet direct de brain plug van The Matrix gaan inzetten (lacht).”
Onze big hairy audacious goal is de Netflix worden van game based learning
Een mooi ondernemersverhaal dus, gebaseerd op een goed idee. “Maar”, wil Brecht nog kwijt, “met een goed idee alleen kom je er niet, om het cru te stellen. Je moet de markt aftoetsen om te zien of je idee leefbaar is, je moet potentiële klanten, partners en coaches aanspreken, en je moet je idee zoveel mogelijk delen om feedback te krijgen en constant bij te kunnen sturen. Want dat is de fout die vaak wordt gemaakt: starters zijn zo overtuigd van het potentieel van hun idee, dat ze het maximaal gaan beschermen en dus eigenlijk verstikken. Eenzaam op een zolderkamertje je revolutionaire idee gaan zitten uitwerken: sorry, maar dat is een romantisch fabeltje. Het is niet omdat jij je idee fantastisch vindt, dat iedereen erop zit te wachten. In een notendop: denk goed na, wees kritisch en spreek met zoveel mogelijk mensen.”
Is je productidee nog wat vaag? Wil je graag je businessplan aanscherpen? Krijg je graag tips van andere ondernemers? Dan moet je op de Nacht van de Inspiratie zijn, die tot de nok gevuld is met inspirerende keynotes, inzichtrijke workshops en inside information van experts uit het veld – en dat volledig gratis. Het enige wat je moet doen, is je op voorhand inschrijven.