Het gebeurt niet vaak dat een ondernemingsplan voor een horecazaak een wedstrijd voor innoverende businessplannen wint. Louisianna uit Gentbrugge slaagde er wel in en kaapte tijdens de laatste editie van de Bizidee-wedstrijd de hoofdprijs van 5.000 euro weg voor beste ondernemingsplan in de categorie small. Hoe hebben zij met hun lokale foodconcept de jury van Bizidee weten te verleiden?
Louisianna is het concept van de zussen Anna en Louise Dobbels. Zij willen mensen weer samen aan tafel brengen rond een lekkere én gezonde maaltijd. “De passie voor lekker eten is ons ingelepeld door onze mama”, vertelt Anna Dobbels enthousiast. “We waren met zes kinderen thuis, en zij heeft altijd super graag voor ons gekookt. Ofschoon ze dagelijks voor acht personen moest koken, toverde ze toch de lekkerste gerechten op tafel.”
We richten ons op mensen die geen tijd of geen zin hebben om te koken, of mensen die vrienden willen uitnodigen maar zelf niet goed kunnen koken
Al gingen de zussen eerst een heel andere kant op, want Anna studeerde accountancy-fiscaliteit en Louise KMO-management. Maar daarna lonkte de keuken volgens Anna Dobbels al snel opnieuw: “Na mijn studies ben ik terechtgekomen bij Bavet (de in 2015 opgerichte spaghettiketen met zeven restaurants in België, nvdr.). Ik was er de allereerste werknemer en heb eigenlijk alles mee op poten gezet: van het concept dat er vandaag staat, tot restaurants mee helpen oprichten, personeel aanwerven, de boekhouding,... Kortom, alles wat erbij komt kijken.”
“Dat heb ik tweeënhalf jaar gedaan, maar op een bepaald moment was het tijd voor iets nieuws. Toevallig vond mijn zus Louise dat toen net ook. Zij volgde na haar studies nog een koksopleiding bij Ter Duinen (bekende hotelschool in Koksijde, nvdr.) en draaide nadien mee in restaurants Vrijmoed en Publiek in Gent. Nadat we de koppen bij elkaar hadden gestoken, kwamen we al snel op ons nieuw concept uit.”
Louisianna vs. Hello fresh en Deliveroo
“Met Louisianna maken we lekkere en verse gerechten om te delen, van klassiekers tot de wereldkeuken”, legt Anna Dobbels het idee van de twee zussen uit. “We richten ons op mensen die geen tijd of geen zin hebben om te koken, of mensen die vrienden willen uitnodigen maar zelf niet goed kunnen koken. Kortom, de bezige bijen die laat werken maar toch op zoek zijn naar lekker en vers eten. Zo creëren wij een meerwaarde ten opzichte van de Hello Fresh en Deliveroo’s van deze wereld. Want bij Hello Fresh heb je wel lekker en vers eten, maar je moet het allemaal nog zelf gaan klaarmaken. En bij Deliveroo vind je altijd pasta, pizza, frieten en sushi, maar nooit iets waarvan je denkt: ‘Ah, dat zou ik nu zelf eens maken’."
We maken voornamelijk gebruik van seizoensproducten en lokale producten... Alles is zelf gemaakt, zo vers mogelijk
"Zalm groene curry met rijst, tomate farcie met smeuige puree of opgevulde portobello's met geitenkaas en gepofte wintergroenten staan bij ons op het menu. Eigenlijk lijken we nog het meest op traiteurs. Al werken die tegenwoordig vaak met halffabricaten. Ze kopen hun bouillon of stoverij bijvoorbeeld al eens in. Dat doen wij nooit. We starten vanaf het product. En we maken voornamelijk gebruik van seizoensproducten en lokale producten. Ons vlees komt van slagerij St. Pierre hier in Gent, onze fonds preparen we zelf,… Alles is zelf gemaakt, zo vers mogelijk.”
“Nog een ander verschil met traiteurs zijn de eenpersoonsverpakkingen. Die moet je allemaal apart opwarmen en dan nog in een potje doen. Wij maken gerechten die we verpakken vanaf 2 personen in houten, ecologische bakjes. Deze schotels kan je dan gewoon op tafel plaatsen om er samen van te genieten.”
Van online naar winkel
Dat concept slaat aan. Louisianna bestaat nog maar drie maanden en geniet al behoorlijk wat bekendheid. Toch verliep de opstart niet zonder slag of stoot, herinnert Anna Dobbels zich: “We zitten hier in Gentbrugge in een doodlopende straat, dus moeten we vooral inspelen op online marketing (Facebook en Instagram). In het begin wilden we zelfs zuiver online werken tot de opening van onze eerste fysieke winkel. Maar we merkten al snel dat mensen het toch lastig vonden om altijd op voorhand te bestellen. Dus hebben we een toonbank bijgeplaatst in ons atelier zodat mensen ter plaatse in het atelier kunnen kiezen, elke werkdag tot half negen ’s avonds en op zaterdag tussen tien en twaalf. Mensen springen nu al eens gemakkelijk binnen.”
In het begin wilden we zelfs zuiver online werken maar we merkten al snel dat mensen het toch lastig vonden om op voorhand te bestellen
“Oorspronkelijk waren we van plan om onze winkel pas in september te openen, maar dat gaan we dus vervroegen. We vinden het namelijk belangrijk dat mensen ons leren kennen, maar ook levert de tijd en energie die we daarin investeren een duidelijke return op. Als alles goed gaat, openen we begin april onze eerste winkel langs de ring van Gent. Daar kunnen mensen ons sneller vinden en er is parking. Intussen dromen we ook al van een nationale uitbreiding naar Brussel en Antwerpen, maar het kan evengoed Kortrijk of Roeselare worden. Maar laat ons beginnen met die eerste winkel. En misschien volgend jaar een tweede vestiging, en dan de markt aftasten en kijken wat we zelf aankunnen. We blijven met de voetjes op de grond, maar dromen mag natuurlijk altijd.”
Hebben de dames zelf eigenlijk nog tijd om ’s avonds lekker eten klaar te maken met al die wilde plannen, willen wij als uitsmijter weten? “Eerlijk gezegd niet”, lacht Anna Dobbels. “We zijn elke dag open tot half negen, dus daar hebben we onze handen wel mee vol. Maar op zich vormt dat niet echt een probleem, want we kunnen altijd gewoon van onze eigen gerechten eten. En die zijn echt waar heerlijk!”
Ook een goed idee? Bizidee kan je helpen met het vormen van een concreet actieplan. Ontmoet hen op de Bizidee Nacht van de Inspiratie, 28 februari in Antwerpen, voor gratis advies en zo veel meer!