Never waste a good crisis. Dat is het motto van serial entrepreneur Dominique De Rijcke. Met Indie Group heeft hij al vier radicale transformaties achter de rug: begonnen als pure webshopbouwer ondersteunt het bedrijf vandaag andere bedrijven in hun digitale transformatie. “Ondernemingen zullen zich tijdens en na de corona crisis moeten heruitvinden. Wij zijn daar ondertussen ervaringsdeskundigen in.”
Toen De Rijcke in 2014 Indie Group overnam, zat het bedrijf in slechte papieren. “Ik heb een track record in het overnemen van bedrijven die op sterven na dood zijn. Ik probeer altijd voorbij de cijfers te kijken. Bij Indie Group zag ik een mooie klantenportefeuille en vooral een groep van gedreven en competente medewerkers. Het potentieel was aanwezig, het kwam erop aan het huis opnieuw op te bouwen.”
Kind niet met badwater weggooien: digitaliseren met respect voor bestaande business.
Indie Group was aanvankelijk een bouwer van webshops. “Een pure leverancier”, aldus De Rijcke. “We merkten dat die eerste generatie webshops in veel bedrijven echte eilandjes waren; iets dat totaal los stond van de andere activiteiten. Er gebeurde veel werk dubbel en ontstonden veel fouten. We zijn die webshops beginnen integreren in het bestaande ecosysteem: in de boekhouding, in de ERP-systemen,… Het komt erop aan om dat technisch minimaal invasief te houden. De voetafdruk van de webshop integratie binnen de organisatie houden we best zo klein mogelijk, we wilden niet te fors ingrijpen in bestaande flows en processen. De webshop moest in het verlengde liggen van de bestaande manier van werken en dus logisch aanvoelen voor onze klanten en hun doelgroep.”
ArrayDe webshop moest in het verlengde liggen van de bestaande manier van werken en dus logisch aanvoelen voor onze klanten en hun doelgroep
“Simultaan hebben we ook een professioneel productmanagement ingevoerd bij onze klanten. Bij veel bedrijven zat de productinformatie alleen in PDF’s of Excel-files. Of erger nog, alleen in de hoofden van een paar medewerkers. We hebben die productinfo samen met de integratie van de webshop allemaal gedigitaliseerd en gestructureerd. Opnieuw zo pijnloos mogelijk, door rekening te houden met de reeds bestaande interne processen.”
Geen winkel in de woestijn bouwen zonder de weg naar de winkel aan te leggen.
Gaandeweg begon Indie Group klanten ook steeds vaker te ondersteunen bij het vermarkten van hun webshop. “We zijn opgeschoven richting digitale marketing, een nieuwe transformatie”, zegt De Rijcke. “Ook die stap was perfect logisch. Bedrijven hadden een webshop die goed werkte, onder de motorkap was de shop perfect geïntegreerd in de bestaande processen, maar natuurlijk moet je ook nog klanten naar je shop krijgen. Je winkel mag nog zo fantastisch zijn, als die midden in de woestijn staat, zal er niet veel volk op afkomen. Digitale marketing was de ontbrekende schakel voor veel klanten. Met deze stap werden we veel meer voor onze klanten dan een pure leverancier.”
Je winkel mag nog zo fantastisch zijn, als die midden in de woestijn staat, zal er niet veel volk op afkomen
“Elke organisatie moet zich geregeld de vraag stellen of ze nog future ready is en of ze nog voldoende toegevoegde waarde levert. Wij stellen onszelf die vraag geregeld en omgekeerd stellen onze klanten die vraag op hun beurt aan ons. Op die manier worden wij als het ware hun vertaalbureau: we vertalen hun analoge manier van zakendoen naar de digitale wereld. Dat proces is natuurlijk al een paar jaar bezig, maar deze crisis zal nog een versnelling op die evolutie zetten.”
Minder bla bla, meer boem: no-nonsense digitale transformatie
Zo is Indie Group van een pure bouwer, via een paar tussenstappen, deels getransformeerd naar een consultancybedrijf. “Het is te makkelijk om enkel een dik rapport vol adviezen en suggesties af te leveren, maar ze moeten ook allemaal haalbaar zijn én uitgevoerd worden. Vanuit strategische onderbouwing de juiste technieken implementeren, de uitrol ondersteunen, steeds werkend vanuit doelstellingen en cijfers. Die digitale vertaalslag maken, is een iteratief proces. Elk kwartaal, elke maand zelfs moet je die evalueren en bijsturen. Klanten mogen ons afrekenen op de doelstellingen die we samen formuleren.”
“Wederzijds vertrouwen is cruciaal voor ons. We hebben geen schrik om nieuwe dingen uit te proberen, om af en toe stevig op ons gezicht te gaan en daar lessen uit te trekken. Klanten snappen dat ook, maar alleen als je eerst jaar na jaar resultaten hebt geboekt. Dan durven ze al eens samen risico’s nemen. We spelen altijd open kaart en kijken op een positieve manier naar de volgende stap.”
“Daarom hebben we ook besloten om jaarlijks maximaal tien nieuwe klanten aan te nemen. Dat is niet de gemakkelijkste weg. Het dwingt ons om bewuster met keuzes om te gaan. Wanneer je ervoor kiest als partner op te treden, moet je er ook staan voor de bestaande klanten. Een goede tijdsverdeling tussen bestaande en nieuwe klanten is een absolute must om samen te blijven groeien.”
‘Never waste a good crisis’
Tijdens en na de corona crisis zullen bedrijven volgens De Rijcke nood hebben aan een ervaren digitale gids. “Bedrijven zullen zich moeten heruitvinden. Ze moeten schakelen, ze moeten hun digitale transformatie versnellen. Ze hebben daarbij een efficiënte sparring partner nodig, die hun bedrijf kent en die de veranderende wereld kent waarin ze opereren.”
Bedrijven zullen zich moeten heruitvinden. Ze moeten schakelen, ze moeten hun digitale transformatie versnellen, en hebben daarbij een efficiënte partner nodig
“Never waste a good crisis. Dat is zo’n beetje mijn ondernemers motto geworden (lacht). We hebben met Indie Group al vier keer zelf een transformatie gerealiseerd. We hebben dus geleerd om flexibel te zijn en met verandering om te gaan. Voor ons is dit geen nieuwe Copernicaanse omwenteling. De fundamenten zitten goed, nu moeten we dit consolideren en versnellen. Onze eigen ervaring kan ons nu helpen om andere bedrijven door woelig water te loodsen. Als ik één ding heb geleerd, dan is het dat je voortdurend moet blijven bewegen.”